Slepers in Belgie?

Hallo,
ik een simprop solution (de eerste & kleinste versie) zonder aandrijving erin. Enerzijds voor ooit ermee op een helling te vliegen en anderzijds om hem omhoog te laten slepen. Er zit al een ontkoppelhaak in de neus (langs rechts, niet in het midden).
We hebben op de club wel eens geprobeerd hem te slepen achter een biglift (ik denk met een 15cc tweetakt erop) maar erg goed ging dat toch niet. Het grote probleem was de grondstart... de biglift kreeg hem niet van op de grond omhoog getrokken. Een stevige worp om dan gesleept te worden is een keer goed gelukt, een andere keer ging ie de grond in. Gelukkig maar enkele kneuzingen aan de romp. Dat doe ik dus niet meer.
Wat ik sindsdien geleerd heb (door op internet te lezen) is dat richting- en rolroeren blijkbaar niet gemixed mogen zijn. Voor de rest zou ik niet weten wat we nog allemaal fout hebben gedaan. Dingen als lijnlengte, elasticiteit,... lijken me toch wel belangrijk.

Om verdere schade te beperken zoek ik dus iemand die ervaren is in het slepen (en in het vliegen achter een sleper), liefst in vlaams brabant of Belgisch-Limburg...
Of kan ik hiervoor ook bij BIGGS terecht? Echt schaal is m'n Solution natuurlijk niet en groot is ie evenmin...

Groeten,
Maarten

is wel niet in het Belgische, maar ga eens informeren bij de vliegclub Thermiek in Nuth zij hebben zeer veel ervaring met zwevers omhoog slepen. Als ik mij niet vergis is dit niet zover van jou vandaan.

bij PMF in Helchteren (jawel van de jetshow) zitten er ook wel een paar die regelmatig slepen, en bij MASH in Heist op den berg heb ik ook al gehoord dat er deze zomer terug regelmatig slepers op het plein waren.

Kris

Bij ons in herentals vliegt er ook iemand bijna elk weekend met een porter 35cc ,hij vliegt voornamelijk huckepack maar is ook voorzien om te slepen. Verder wordt er bij goed zweefweer de lier altijd uitgezet .Het grootste deel van onze club zijn dan ook allemaal zwevers.Kom eens een kijkje nemen :wink:

Greetzz.

Maarten.
Bertus heeft helemaal gelijk, niet alletwee iets nieuws gaan proberen en misschien straks twee modellen kapot.

Een kleine Solution kun je prima hückepacken, zie hier een soortgelijk model op onze Pickup.
afb441.jpg

Het voordeel van deze startmethode is een probleemloos omhoog komen voor de zwever.

Het leren slepen kun je prima bij BIGGS doen, speciaal daarvoor hebben we geen "ondergrens" gemaakt voor de modellen. Niemand begint te zweven met een 6 meter acrobak, en we willen als BIGGS ook de instappers helpen de sleeptechniek te leren.
Voor de kleinere zwevers gebruiken we 45cc sleepkisten, dat gaat uitstekend. Dan gaat er een instructeur naast je staan en praat je door de eerste starts heen.
Ik zal Martin Picqueur attenderen op deze thread, als mede oprichter van BIGGS en landgenoot van je kan hij misschien nog wat beter van dienst zijn.

Maarten.
Jou Solution is prima te slepen hoor, ook met je gemixte rol en richting. Het is wel aan te raden om er een schakelaar tussen te zetten zodat je dat kan uitschakelen en later terug inschakelen. Je mag altijd eens een kijkje komen nemen als we een weekend of trainingsweekend houden. Misschien dat je er al veel kan leren. Waarom wordt je geen BIGGSlid? Het kost maar 20€ voor een heel jaar en je hebt meteen begeleiding van mensen die hier heel bedreven in zijn. Je kan via de beveiligde pagina contact opnemen met andere leden uit de vereniging die je heel graag verder helpen met al je vragen rondom dit onderwerp.
Anderzijds kan ik je misschien wel eens komen assisteren bij jullie op het veld. Maar het weer moet dan wel gunstig zijn. Als beginner is dat een heel voornaam detail. Veel wind betekend een verhoging van de moeilijkheidsgraad. Niet doen dus..
Als je hierover wil afspreken, kan je me steeds contacteren via info@biggs.nl
Als ik je verder ergens mee kan helpen, dan vraag je het gewoon....Daar doen we het allemaal voor...
Vriendelijke groeten
Martin

Hey!
Ja, ik was zeker van plan eens langs te komen op een BIGGS meeting. Ik wacht dan ook de eerste data voor 2004 op de site van BIGGS af..

Ik ben nu bij een nieuwe vliegclub (Leuven-Haasrode, LMAC site 1 en site 2)
Hier is ook al wat ervaring met slepen maar ik ben nog niet van alles op de hoogte. Nog even het goede weer afwachten dus...

Bedankt voor jullie reacties,
Maarten

Maarten
Als je lid wordt van BIGGS krijg je het sleepmanual toegestuurd, dit staat boordevol met tips en technieken, alles wat een (gesleepte) zwever en sleper moeten weten!
Anyhow, welkom op de eerste meetings, nee data/locaties staan nog niet vast.

maarten,

kom als het goed weer is eens een kijkje nemen op ons terrein bij Diest modelclub in Schaffen (niet zo ver van Kessel-lo). Wij slepen al jaren zonder problemen alle groottes. Een vergrote big-lift (+/- 2m80 met 40 cc en super bison met 80 cc).
Ook al voor de lol geprobeerd, 2 zwevers achter 1 trekker, dat gaat ook. Ander experiment: 2 trekkers voor 1 mega-zwever van 8 m en 28 kg, dat gaat dus niet.
Met een extra 300 met 15cc een Ventus van 5m60 trekken gaat ook en met een pume met 7.5cc to 3m zwevers trekken lukt nog net.
Wij hebben geleerd een dikke koord te gebruiken, die hangt tijdens het slepen wat door van het gewicht. In Herentals heb ik ze al een vlag zien gebruiken met hetzelfde doel, wat ook goed scheen te werken.
Waar vlieg jij ergens?

Ik woon dus in Kessel-Lo en vlieg vanaf dit jaar hier in Haasrode. Mijn originele club ligt in Opitter (Bree, Breese Model Vleugels).
Ik heb nog een ARF trainer, de Right Flyer 40. Als ik hier nu eens een OS60 op zet, kan ik hier dan ook de kleinere zwevers mee slepen?
En ja, ik ga zeker eens andere clubs aandoen. Kwestie wat meer mensen en ervaringen tegen te komen :-)

Hallo,

In onze club, MASH, te Heist op den Berg slepen we momenteel met een Piper Cub van 2,8 meter met een 38 cc Zenhoa. We trekken zwevers tot 5 meter zonder problemen. Binnenkort komt er een Vogt Agwagon bij met 70 cc. en is het de bedoeling zwevers tot 7,5 meter te slepen.
Meer en meer leden brengen nu hun zwever mee en het schijnt een rage te worden in onze club.
Verder kan ik je aanraden, zoals in vorige antwoorden, lid te worden van BIGGS . Ze hebben een fantastische website en je kan er een , niet te missen, sleephandboek verkrijgen. Eigenlijk de bijbel voor sleep,-en zweefvliegers. Ga eens naar hun site www.biggs.nl.

Succes,
VDA :D

Back