sleufje snijden in foam

Frits37

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Mijn eerste berichtje hier: ik heb de HK/Guanli catalina gekocht (kon hem niet laten liggen voor 7 tientjes incl. verzenden) en het wordt een hobbyprojectje: ik wil hem zoveel mogelijk op de 'Lelystad' catalina laten lijken. En een aantal verbeteringen doorvoeren, zoals de onderkant met glasvezel versterken omdat dit schuim echt kwetsbaar is. Maar goed, een van de vragen waar ik mee zit is hoe ik de bedrading vanaf de motor en de servo in de vleugel(s) mooi weg kan werken. Er is jammer genoeg geen sleufje voor gefreesd. Zelf een sleufje maken lijkt mij de beste oplossing, maar snijden in foam... ik ben bang dat het dan brokkelig wordt. Wat zou de beste methode zijn?

Snijden in foam is niet echt moeilijk... het is zó makkelijk dat je er goed aan doet een extra scherp mes te gebruiken omdat het anders wel wil afbrokkelen langs je snede. En je mes schuin houden, niet haaks op het materiaal.
Er zit vast wel een ligger in die vleugel, kan je bekabeling daar niet langs gelelegd worden; als die ligger aan de oppervlakte ligt, de verlijming van schuim en ligger lossnijden, draden er in, en weer verlijmen.
Als het mogelijk is om een al bestaande sleuf te gebruiken i.p.v. een nieuwe te maken zou ik dat kiezen. Waarschijnlijk is het lastiger om een verlijmde sleuf open te snijden (meeste lijm is harder dan schuim) maar zo beschadig je je model het minst.

Bedankt voor je reactie! Er liggen twee liggers in de vleugel, maar die dienen ook om de struts aan te bevestigen, dus die snij ik liever niet los vanwege het risico dat ik ze niet precies op de goede plek en in de goede stand terug kan plaatsen. Ik zal het snijden uitproberen op een proefstukje piepschuim.

En het is inmiddels gelukt: met een stanleymes (snijvlak staat automatisch al schuin) en een klein schroevendraaiertje om het geultje stukje bij beetje vrij te maken.

Back