Sleurhutje
Forum veteraan
Zo dan, na een wild avontuur met offroad rondscheuren van 2,5cc tot 30cc, onroad rijden met 1:36 tot 1:10, de overstap naar vliegen met alles dat vliegbaar is als het maar elektro is, dan nu de stap naar het varen gemaakt. Je moet immers alle takken van de sport een keer gedaan hebben.
Ooit als kind wel gevaren met bootjes (o.a. Graupner Carina en een Robbe speedboot) maar dat was het toen niet. :? Hoe dan ook, voor wat meer rustmomentjes dus nu een zeilbootje.
Zeilervaring heb ik totaal niet dus dat gaat nog wel een avontuurtje worden. :lol:
Na wat uitzoekwerk en een eerdere registratie voor een zeilnummer (NED 2547 dus) samen met een clublid van de vliegclub 8O een MM besteld. Voor de kerst dus onder de boom.
Tweede kerstdag, alle sociale verplichtingen achter de rug. Rustmomentje!
Snel de doos van de MM open getrokken. Nou ja, dan begint het bouwen conform de stappen in de beschrijving en de diverse aanpassingen op de beschrijving conform de diverse MM websites. Eerst maar eens de standaard gebouwd. Weinig spannends aan, beetje de braampjes van het lasergesneden hout wegschuren en de randjes even een zacht kantje gegeven. De stokken gehalveerd, rondjes op de schragen gelijmd en de stokken erin. Zo, het scheepje kan straks staan. Overigens ga ik een andere standaard maken zoals op de Duitse MM site staat, met lades voor wat hebbedingetjes en een omklapbaar handvat bovenaan.
Best wel akelig heel veel wit als je flitst. :?
Tsja, en als er eenmaal wat staat, gaat het bouwvirus weer toeslaan. Weg is de rust. Terug is de drukte in het hoofd.
Bouwen maar... Knijpers van vrouwlief gepikt, moet toch wat hè. 8O
En al bouwend loop je tegen een eerste ongemak aan. Probleempje is het niet echt te noemen. In de bouwbestschijving staat: "Maak vervolgens verstevigingen B (8 ) en C (9) op maat en lijm ze op elkaar onderaan de bovenzijden van de kielkast." Ja, leuk alleen deeltje B (9) zit helemaal niet in het enige houtje dat nog over is. :? Dat wordt zelf zagen dus.
Bij de montage van de servohouder staat (in de Duitse handleiding) vermeld dat deeltje 13 uit afvalhout gemaakt moet worden. Dat zal dus ook wel voor deeltje 8 gelden, ook al staat dat dan weer niet vermeld. In ieder geval is dat opgelost.
Ondertussen de klont lood voor de kiel op maat gemaakt, onder de juiste hoek aan het zwaard bevestigd, aan één kant voorzien van de ABS omhulling. Ook de houtbouw van de servosteun is klaar, inclusief het stukje op de kielkast. Genoeg geknutseld voor vandaag. Bij gebrek aan Stabilit Express heb ik alles met Bison Kombi Power gelijmd. Goede ervaring mee tijdens de bouw van een tri-copter en ook op diverse fora is men er over te spreken. Nadeel is de lange droogtijd van 24 uur (hard na een dag of 4!!!). Nou ja, varen komt er komende week toch niet van, wordt het een wak hakken in het ijs.
c: *kerst & oud en nieuw* :xmas:
Alle drukte van de jaarwisseling achter de rug. Weer tijd om te gaan bouwen dus.
8) Vandaag weer een uurtje geknutseld en alle houtjes voor de schroefoogjes aan de binnenkant van het dek geplakt, het schotje voor de kuip, de kielkast, servoplankje geverfd, ontvanger/accuplaatje en de roerdoorvoer. Omdat ik het wel prettig vind dat alles definitief goed vast zit, alles maar met Kombi Power geplakt. Toch genoeg andere dingen te doen en de ervaringen met CA op ABS zijn niet zo bemoedigend (uit de autootjesperiode).
Oh ja, die verf had ik toevallig nog liggen. Vind het wel een mooie kleur, alternatief wat transparant blauw of zilver maar dat vond ik niets.

Na wat uitzoekwerk en een eerdere registratie voor een zeilnummer (NED 2547 dus) samen met een clublid van de vliegclub 8O een MM besteld. Voor de kerst dus onder de boom.
Tweede kerstdag, alle sociale verplichtingen achter de rug. Rustmomentje!

Best wel akelig heel veel wit als je flitst. :?

Tsja, en als er eenmaal wat staat, gaat het bouwvirus weer toeslaan. Weg is de rust. Terug is de drukte in het hoofd.

En al bouwend loop je tegen een eerste ongemak aan. Probleempje is het niet echt te noemen. In de bouwbestschijving staat: "Maak vervolgens verstevigingen B (8 ) en C (9) op maat en lijm ze op elkaar onderaan de bovenzijden van de kielkast." Ja, leuk alleen deeltje B (9) zit helemaal niet in het enige houtje dat nog over is. :? Dat wordt zelf zagen dus.

Bij de montage van de servohouder staat (in de Duitse handleiding) vermeld dat deeltje 13 uit afvalhout gemaakt moet worden. Dat zal dus ook wel voor deeltje 8 gelden, ook al staat dat dan weer niet vermeld. In ieder geval is dat opgelost.
Ondertussen de klont lood voor de kiel op maat gemaakt, onder de juiste hoek aan het zwaard bevestigd, aan één kant voorzien van de ABS omhulling. Ook de houtbouw van de servosteun is klaar, inclusief het stukje op de kielkast. Genoeg geknutseld voor vandaag. Bij gebrek aan Stabilit Express heb ik alles met Bison Kombi Power gelijmd. Goede ervaring mee tijdens de bouw van een tri-copter en ook op diverse fora is men er over te spreken. Nadeel is de lange droogtijd van 24 uur (hard na een dag of 4!!!). Nou ja, varen komt er komende week toch niet van, wordt het een wak hakken in het ijs.

Alle drukte van de jaarwisseling achter de rug. Weer tijd om te gaan bouwen dus.

Oh ja, die verf had ik toevallig nog liggen. Vind het wel een mooie kleur, alternatief wat transparant blauw of zilver maar dat vond ik niets.

Laatst bewerkt: