Sleutelvriendelijkheid (Walkera) Heli's

Heb nu 2 Walkera's electro heli's (5#10 en CB180). Qua montage en prijzen onderdelen prachtig spul, helaas vergt het demonteren een hoop vindingrijkheid.

Als de vraag om een gearpuller al vragende blikken oplevert in een RC zaak vraag ik me af of er mini-lagertrekkers bestaan.

Leuk dat er lagersetjes te koop zijn, maar hoe verwijder je oude lagers :confused:

BNF versie zien te vinden en oude heli met versleten lagers degraderen tot onderdelendonor?

Dat is nou juist het leuke van modelbouw: oplossingen zoeken bij problemen !!

aan de andere kant ook de meest irritante als het niet lukt.........

Ik weet niet precies hoe de lagers erin zitten (en waar), maar doorgaans haal ik ze eruit met een inbus sleutel.
De kleine kant steek je door het lager(as) gat en zo lepel ik ze eruit.
Wat misschien ook werkt: steek een stokje oid via de andere kant erin en druk zo de lager eruit.

Een RC shop die niet wist wat een gearpuller is? Professioneel! :thumbsup:

Je zou langs de ene kant een carbon stokje (sateprikkertjes breken tesnel denk ik) erin kunnen proppen,
en zo proberen dat lagertje eruit te tikken.

Je moet inderdaad hele kleine vingers en een ijzeren grip hebben om aan die kleine dingen te knutselen. ;)
Succes ermee.

Het bezoek aan de RC shop verliep sowieso niet soepel tussen mij en de scholier, uiteindelijk wel goedgekomen nadat ik hem over de toonbank had getrokken voor daden ipv woorden mbt aansluiten lipo balanceboard. Met gelul kan je immers niet modelbouwen :D

Edit: uiteindelijk wel tevreden de winkel verlaten met de juiste aansluitstekkers en instructie

Net maar eens een lipootje besteed aan experimenteren met de servo-uitslag. Coax heli (5#10) was wat tam na de revisie. + / - aanduiding op de receiver klopt niet, heli krijgt meer servo-uitslag door naar - te draaien. Servo uitslag staat nu perfect voor binnen, niet nerveus maar toch genoeg uitslag om de heli snel uit een "nood-situatie" te trekken.

Is wel weer nuttige kennis mbt afstellen FP heli (CB180D). Onderdelen zijn binnen, dus de revisie van deze heli kan binnenkort beginnen :cool:

Update: CB180D is ook weer in orde. Zit toch een stuk sleutelvriendelijker in elkaar dan de 5#10. Helaas is de CB180 heli voorlopig nog even een tikkie te bruut voor me. Het is me nu wel duidelijk waarom de laatste buitenvlucht zo slecht ging, aileron stekker lag uit de ontvanger...

Update2: Toch maar even naar buiten gegaan met de gifkikker om 3 accu's leeg te vliegen. Conclusie is doorsparen voor een 45 graden FP met 1 motor. Zodra de accu wat leger wordt gaat de CB180D om zijn as spinnen tijdens gas bij geven. Schade is deze keer een afgebroken "ski" en wat afgebroken tandjes van het hoofdtandwiel. Maar wat een power en snelheid :D

Update3: Oorzaak van het "spinnen" bij gasgeven waarschijnlijk gevonden. Hoofdas kon op en neer bewegen, wat dan ook gebeurde bij servo-bediening.

Update4: Mainshaft op zijn plek houder wordt gefixeerd door gaten in de mainshaft. Werd dus weer een heli in de bosjes en tegen de lantaarnpaal.
Schade een afgebroken mainblad en staartrotor. RCHellevoet kan binnenkort een Ferrari bestellen:twisted:

Is best lastig die 6m/s wind :cool:

Laatst bewerkt:
Back