Wat zijn we weer vriendelijk...
Heb dit probleem ook ooit gehad met de B4 en heb deze uitleg gevolgd.
Afhankelijk van de motor/regelaar combo mag de slipper wat meer doorslippen. Daar dient die voor!
De uitleg is van Gonzo, waarvoor dank.
Er zijn 2 dingen die je kan instellen: de spanning op je slipper (groot tandwiel met slipperpads tegen) en de spanning op je differentieel (tandwiel met bolletjes in).
Vuistregels:
1. de slipper moet altijd doorslippen VOOR de diff doorslipt.
2. de diff staat best zo los mogelijk, zodat de diffwerking zo soepel mogelijk is, dat rijdt het best (maar zonder tegen vuistregel 1 te zondigen!!!)
Dat bekom je zo:
Stap 1: Om te beginnen je differentieel helemaal vast zetten, en dan 1 kwart toer terug los draaien. (zo staat het ook in de manual van een B4) Ook erop letten dat de diff-vijs aan de juiste kant zit (bij een B4 moet dat rechts zijn), anders zit je diff omgekeerd en komt de vijs los onder het rijden.
Stap 2: Je auto op grond zetten (ondergrond die je het meest gaat op rijden), en je slipper afregelen totdat de slipper ongeveer 1 of 2 meter doorslipt bij vol gas, en dan nimeer. Dus slippervijs afregelen, 1 of 2 keer gas geven en terug afregelen. Staat het ongeveer goed, niet blijven verderrijden, maar overgaan naar stap 3.
Stap 3: Slipper test doen: 1 wiel vasthouden, je spur (=slippertandwiel) vasthouden. Als je nu aan het vrije wiel draait, zou je de vijs door je spur ook moeten zien draaien.
Is de slippertest niet geslaagd: ga naar stap 4
Is de slippertest geslaagd: ga naar stap 5
Stap 4: Je diff slipt dus eerder door dan je slipper, wat niet goed is. Moest je zo gaan rijden, is je diff binnen 10 packs naar de vaantjes, omdat je bolletjes slippen aan beide zijden bij acceleratie ipv enkel te "rijden" links tov rechts in bochten.
Je differentieel moet dus 1/8 toer vaster en ga terug naar stap 1.
(Is je differentieel al heel vast, zet je slipper dan losser, het is 1 van de 2)
Stap 5. Nu kan je proberen of dat ook lukt met een iets lossere diff. De diff dus 1/8 toer (of nog minder) losser zetten en terug naar 1.
Is je differentieel vrij genoeg naar je zin, kan je gaan rijden.
Bij een nieuwe diff zal je na 1 of 2 packs zeker je diff iets vaster moeten zetten omdat alles zich wat "zet". Dus de eerste 10 packs, na elk pack zeker de slippertest (zie 3) doen!!! Later om de 5 of 10 packs is goed.
Nadat je gewerkt hebt aan je slipper of diff, of je verdraait 1 van de 2 vijzen, moet je deze procedure helemaal herhalen.
Oef, hele uitleg... Maar khoop dat het wat opheldert.