Goedemorgen, Weet iemand hoe groot(breed) de sleuf van een slotted flap het beste kan zijn qua aërodynamica? Wanneer heeft de flap het beste resultaat en minste weerstand? Even 2 plaatjes voor het beeld.... Hij is nu haaks gemeten 28mm. Maar de opening is nog groter(qua luchtstroom) omdat er een schuine kant aan de flap zit. Dat had niet nodig geweest, maar dat noemen ze "voortschrijdend inzicht" Is er een standaard regel voor? Alvast bedankt!
. Hier wat theorie over die materie: Microsoft Word - 2-JMEA-E20150305-1 (davidpublisher.com) Nope, het hangt af van verschillende factoren, quote uit bovenstaande tekst: "The optimization of the gap size between the wing and slotted flap is a difficult problem because of its dependence on a few parameters: airfoil shape wing camber nature of the flow boundary layer Reynold number (Re)." Groeten, Ramses .
Bedankt! Wat zegt je gevoel? Dat is ook niet onbelangrijk. Jij als grootmeester hebt er vast een idee over? Geheel vrijblijvend uiteraard. Je word er niet op afgerekend!
Ik denk dat als de bovenzijde niet rond is zoals ik nu kan zien dat het eerder als gewone flap (rem, zeker met de uitslag op de foto) zal werken dan slotted (extra lift, mits een te grote uitslag dan gaat ie weer alleen maar remmen). Idee van slotted is dat de luchtstroom van onder de vleugel over de slotted flap gaat en zo extra lift creëert, als de bovenzijde aan de voorkant van de flap haaks is geeft dit alleen maar werveling en doet niet wat het zo moeten doen. my 2 cents.
Eigenlijk precies wat Berto ook beschrijft. Heb ff snel schetsje in CAD gemaakt, weet niet of de scharnierlijn exact zoals bij jou is, maar het leek erop op jouw foro`s: Jouw flaps zullen je sleper echt wel flink afremmen en hun dienst doen, het heeft alleen niet het optimale effect van slotted flaps. In deze post in jouw draadje kan je zien dat de flaps zelf ook een soort vleugelprofiel hebben. Groeten, Ramses .
Aha, bedankt! Het beste is dus even de folie eraf en een stukje balsa erop en rondschuren. Dat is nog wel te overzien. De opening word dan ook kleiner. Helder! Bedankt voor jullie wijsheid
Toch nog wat gevonden! Optimal flap size is 25-30% of chord. The slot is most efficient at no more than 5% of flap chord. This last requirement is important: a bigger gap will cause the wing to lose substantial lift.
Ik denk dat je helemaal die extra lift niet wilt in jouw geval, je wilt vooral afremmen. Hij zal toch al bijna oneindig uit te melken zijn zonder flaps. Niet druk over maken, grwoon vliegen.
We wachten af hoe het vliegt. Ik verwacht dat het ongeveer vliegt als mijn Calmato sport .40 laagdekker. Die vliegt als op een rails met een iets hoge vleugelbelasting en een dikke motor Een beetje trainer-idee.
Dat zal bij deze zeker ook werken. Voor het slepen hebben we de uitslagen wel drastisch teruggebracht in Kampen, want hij was behoorlijk "twitchy" op rol en hoogte. Eenmaal getemperd vliegt het inderdaad net zo mak als een trainer.
Dat is wel goed om te weten inderdaad. Ik denk dat ik de uitslagen aanhou die op de tekening staan en dan niet "getuned" naar 130%. Dan zit ik aardig goed gok ik. Evt. dual rate op een schakelaar.
goede punten. het reynoldsgetal van de flap zelf is ook best laag, er is niet heel veel te doen aan de stroming goed doen aanliggen. op dat plaatje van Ramses, het linker voorbeeld, maar dan met de sluit naad onder, lijkt heel goed m.i. (de flap voorrand andersom) . maar idd vliegen zal het en remmen. die aangave voor dat slot, 5%, is dat voor RC of "grote" vliegtuigen?