Ik ben een beetje aan het brainstormen voor een project waar ik binnenkort aan wil gaan beginnen.
Dit betreft een aangepaste SIG J3 waar ik o.a. flaps in wil bouwen.
Ik heb gekeken naar echte fowlerflaps maar dit is, voor mij, constructief niet haalbaar. Daarnaast blijkt, uit wat ik erover gevonden heb, dat de werking ervan op deze schaal niet beter zal zijn dan het alternatief dat ik dan wil gaan gebruiken: Slotted flaps.
Mede geinspireerd door dit filmpje
(met name het stukje van 7:39 )
Wil ik iets dergelijks dus gaan bouwen.
Nu heb ik vanmiddag een beetje zitten spelen met een schaar en de tekening om te kijken hoe ver ik de vleugel aan moet passen en wat ik bijvoorbeeld voor scharnieren kan gebruiken.
Hierbij viel al snel op dat de ligging van het scharnierpunt heel veel invloed heeft op de kier die ontstaat tussen de flap en de vleugel. Dit is natuurlijk wel heel erg een schot voor open doel maar toen ik het zo voor mijn neus had liggen was het nog even wat duidelijker dan het in mijn hoofd al was.
En dan ga je dus ook nadenken over wat het beste werkt en daar is mijn kennis nogal beperkt dus wilde ik hier een boompje over opzetten.
Dit is dus een beetje wat ik wil bouwen.
Ik wil ze voor het langzaam vliegen, met name voor de landing, gebruiken en het zou leuk zijn als ik het beter werkend (lees efficienter) dan 'gewoon' rechttoe-rechtaan en een foliescharnier.
In mijn optiek is dus het hele doel van die kier om nét genoeg lucht over de flap heen te laten stromen zo dat die niet volledig overtrekt bij iets grote inval-hoek.
Hoe groot/klein moet ik die kier maken als ik wil proberen om het effect zo goed mogelijk te benutten?
Voor mijn gevoel kan ik dit niet zomaar verschalen van een 1:1 aangezien we met hele andere luchtsnelheden werken als in de 1:1 luchtvaart
Dit betreft een aangepaste SIG J3 waar ik o.a. flaps in wil bouwen.
Ik heb gekeken naar echte fowlerflaps maar dit is, voor mij, constructief niet haalbaar. Daarnaast blijkt, uit wat ik erover gevonden heb, dat de werking ervan op deze schaal niet beter zal zijn dan het alternatief dat ik dan wil gaan gebruiken: Slotted flaps.
Mede geinspireerd door dit filmpje
Wil ik iets dergelijks dus gaan bouwen.
Nu heb ik vanmiddag een beetje zitten spelen met een schaar en de tekening om te kijken hoe ver ik de vleugel aan moet passen en wat ik bijvoorbeeld voor scharnieren kan gebruiken.
Hierbij viel al snel op dat de ligging van het scharnierpunt heel veel invloed heeft op de kier die ontstaat tussen de flap en de vleugel. Dit is natuurlijk wel heel erg een schot voor open doel maar toen ik het zo voor mijn neus had liggen was het nog even wat duidelijker dan het in mijn hoofd al was.
En dan ga je dus ook nadenken over wat het beste werkt en daar is mijn kennis nogal beperkt dus wilde ik hier een boompje over opzetten.
Dit is dus een beetje wat ik wil bouwen.



Ik wil ze voor het langzaam vliegen, met name voor de landing, gebruiken en het zou leuk zijn als ik het beter werkend (lees efficienter) dan 'gewoon' rechttoe-rechtaan en een foliescharnier.
In mijn optiek is dus het hele doel van die kier om nét genoeg lucht over de flap heen te laten stromen zo dat die niet volledig overtrekt bij iets grote inval-hoek.
Hoe groot/klein moet ik die kier maken als ik wil proberen om het effect zo goed mogelijk te benutten?
Voor mijn gevoel kan ik dit niet zomaar verschalen van een 1:1 aangezien we met hele andere luchtsnelheden werken als in de 1:1 luchtvaart