SLS ZX lipo's / Zippy-R lipo's , wie gebruikt ze en wat vind je van ze ?

De titel zegt het eigenlijk al :
SLS ZX lipo's / Zippy-R lipo's , wie gebruikt ze en wat vind je van ze ?

Op rc-heli is men er tot nu toe erg positief over.

Van de zippy's lees ik over het algemeen dat ze een hoge spanning afgeven tijdens zware belasting en heb ik enkele malen gelezen dat een of meerdere cellen verslechterd en het pack uit balans raakt.
Van de SLS ZX, lees ik over het algemeen dat de spanning hoog blijft tijdens zware berlasting en dat de cellen netjes in balans blijven

Ik zou graag de mening van nederlandse gebruikers willen weten.

1- Hoeveel cycli gaat het al goed ?
2- Blijven ze goed in balans ?
3- Waarvoor en hoe gebruik je ze ?
4- balanceer je ze altijd ?
5- vlieg je ze leeg ?

ben benieuwd !

Bas

1- Hoeveel cycli gaat het al goed ? 30?
2- Blijven ze goed in balans ? Jup
3- Waarvoor en hoe gebruik je ze ? Mini titan, minimag, zagi, easyglider, voodoo.
4- balanceer je ze altijd ? nee
5- vlieg je ze leeg ? ja tot de lipo saver aangaat...

Persoonlijk zegt 30 cycles mij helemaal niks. Ik ben benieuwder naar minimaal 100, liefst 150 cycles.
Dertig cycles is bij mij na ongeveer een maand, hooguit twee. Dat is me echt te kort qua levensduur :D

Heb niet de zippy-R lipo's maar de "gewone" zippy's. Al denk
ik dat er niet zo gek veel verschil in zit.

Zippy 6S 5000mah:
1- Eentje met 32 en eentje met 30 cycles.
2- So far, so good.
3- Worden beide gebruikt in een Trex 600E, 3D
4- Ja
5- Nooit verder als 80%, laad gemiddeld 3850mah bij na een vlucht.

Zelf ben ik ook zeer benieuwd hoe ze het doen op de lange termijn,
verschillende clubleden gebruiken ze inmiddels al een stuk langer
(weet helaas niet hoeveel cycles exact) maar die zijn er ook
nogsteeds tevreden mee.

Gr. Bas

Ik gebruik idd ook zippy's (r) die laurens eerst al enorm aan de tand heeft gevoelt:P hij d8 er 25 cycles mee gemaakt te hebben, ( 4 pack's , elk 25 cycles) ik denk iets meer, dus ligt misschien tegen de 30-40 cycles aan...

Hoi Bas,

Heb je een idee hoe zwaar je ze belast, en welke spanning je overhoud onder belasting?

Gr,

Mario

Heb niet de zippy-R lipo's maar de "gewone" zippy's. Al denk
ik dat er niet zo gek veel verschil in zit.

Zippy 6S 5000mah:
1- Eentje met 32 en eentje met 30 cycles.
2- So far, so good.
3- Worden beide gebruikt in een Trex 600E, 3D
4- Ja
5- Nooit verder als 80%, laad gemiddeld 3850mah bij na een vlucht.

Zelf ben ik ook zeer benieuwd hoe ze het doen op de lange termijn,
verschillende clubleden gebruiken ze inmiddels al een stuk langer
(weet helaas niet hoeveel cycles exact) maar die zijn er ook
nogsteeds tevreden mee.

Gr. Bas

Heb helaas geen logger, dus die gegevens heb ik niet.

Wel is het zo dat ik geen verschil in power merk over de gehele vlucht.
(Van begin tot eind) maar dat is natuurlijk niet erg specifiek.

Bas,
we weten wel wat je moet bijladen: 3850mAh, dus als je nog even aangeeft wat je motorlooptijd is kunnen we de gemiddelde stroom berekenen.

Bas

Gemiddelde stroom is dus ongeveer 60/5.25 x 3.85 = 44A . Maar ja, dat is wel gemiddeld , zegt niks over de pieken .....
Voor een 5Ah pack is dat dus een belasting van nog geen 10C . Niet veel dus, maar nogmaals, dat is zonder pieken
Worden ze warm/ heet ? Kun je ze nog vasthouden na een 3D vlucht ?
Bas

Ik heb nu enkele 4800 Zippy-R paketten voorbij de 350 cycli. Deze zijn nog net als de paketten met ca 40 cycli, ik merk géén verschil in power en capaciteit. De paketten worden echter zelden meer dan 80% leeg getrokken, ze blijven dan gewoon lauwwarm. Word een enkele keer het pakket wel 100% leeggetrokken, dan worden ze ook gelijk aanzienlijk warmer (heb eens gehad dat ze met de hand hooguit 2-3 seconden konden worden aangeraakt).
Belasting gemiddeld erg laag (20 minuten over ca. 3800 milli's) echter wel enkele keren pieken van een aantal seconden van ruim 130 ampère.

Ze houden het i.i.g. langer vol dan de Flightpowers, en hebben ook nog eens méér power!

Greetz, Aldert

Aldert,
350cycli !!! Dat is echt enorm veel zeg....... maar ..... de belastingsstroom is gemiddeld inderdaad wel erg laag; zo'n 60/20 x 3.8=11.4A . Dat is dus 3C ... mmmm ....

Heel grof bekeken zal de gemiddelde stroom van 50 - 90 size heli's ergens tussen de 30 tot 50A liggen schat ik zo in, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Voor een "gemiddeld" pack van zo'n 4 a 5Ah is dat dan zo'n 10C a 12C.

Desondanks hebben zippy's wel een prima levensduur als je ze laag belast en netjes behandeld, dat wel.
Ik begin meer vertrouwen te krijgen in de zippy's.

Hoe heb je bepaald dat ze meer power hebben dan flightpower ? Merk je dat gewoon of heb je dat mbv een datalogger gemeten ?

Bas

Laatst bewerkt:
Mijn zippy's zijn volgens mij kouder dan mijn flight power evo 25's na het vliegen:schrik: maar nooit echt gemeten.

Ik gebruik de Zippy-R lipo's 2500 mAh 2 X 3S totaal 6S 21C en de goedkopere 2200 mAh 2 X 3S totaal 6S 20C.
Ze zijn van 12-2007 dus 10 maanden in gebruik, zomer en winter.
- Het gaat ongeveer 50 X goed
- Ze blijven goed in balans, ondanks 2 X 3S
- In een 3 D model (vliegtuig, Diablotin) afwisselend tussen de 10 en 55A
- Ik balanceer ze bijna altijd, met de LBA10
- Ik laat er altijd ongeveer 25% inzitten, met een timer dus.
Ik ben zeer tevreden over deze Zippy-R lipo's 2500 mAh, blijft onder 20C goed zijn spanning houden, nog geen spoortje van opblazen, nog niet eens handwarm, presteren na 10 maanden nog als nieuw.

De goedkopere 2200 mAh 2 X 3S totaal 6S 20C Zippy (rood en wit) duidelijk minder, 1 cel is lek en bol, er zit een beetje wit spul op, helaas net na de 3 maanden no-puff garantie.

Hoi Ben,
wat bedoel je hiermee : "Het gaat ongeveer 50 X goed" . Zijn ze daarna 'stuk' of uit balans of opgebold?

Zit er standaard 3 maanden garantie op de packs ? Dat kon ik niet op de site vinden ? Er misschien overheen gelezen
Bas

Ik heb het een beetje lullig neergezet, maar ik bedoel dat het tot nu toe al 50 X goed gaat (ontladingen). Toen ik de paketjes kocht, kreeg ik 3 maanden no-puff garantie. Dit is nog steeds zag ik.
ZIPPY-R packs come with a 3 month No-Puff & No-Fault warranty!
Ik hoop dat ze genoegen nemen met een foto, want ik heb wel eens een zender moeten terug sturen naar Japan en dat koste me € 60,- met verzekering.

Ik overweeg ze ook voor mijn Logo 500, bestellen jullie deze allemaal van HobbyCity want ik heb nog geen Europese verdeler gevonden?

Back