Smartbird Festo als eindwerk

• Topicstarter Topicstarter Birdboy
  • Startdatum Startdatum
B

Birdboy

Guest
Hallo,

Mijn naam is BirdBoy en ik zit nu in het 6de jaar Industriële Wetenschappen in het VTI Sint-Aloysius te Torhout, West-Vlaanderen.
Ik en 8 andere mensen gaan voor ons eindwerk in het laatste jaar middelbare school een smartbird maken die gebaseerd zal zijn op het ontwerp van de FESTO smartbird.
En het leek me wel interessant om eens te kunnen praten met mensen die er iets van kennen.

Als u ons eventueel tips of informatie kan geven over wat dan ook dan is dat zeker welkom.
Alvast bedankt,

M.V.G.,
BirdBoy.

Hier nog het een en ander aan info.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat je bedoelt met "een smartbird die gebaseerd zal zijn op het ontwerp van de FESTO smartbird"

Laatst bewerkt door een moderator:
alvast bedankt, dit was al goed en zeer bruikbare informatie! :)
ik bedoel daarmee, dat onze mentor met dit idee aangelopen kwam, het idee om een vogel te maken die enkel vliegt door te klapwieken. Net als de vogel van FESTO, de Smartbird.
We kijken hoe zij sommige dingen hebben aangepakt zoals de aandrijving van de vleugels,etc. Maar door enkel te kijken naar de youtube-filmpjes kun je niet alles achterhalen. En daarom zei ik, gebaseerd op, want sommige (het meeste) zullen we zelf moeten achterhalen hoe we het zullen moeten doen.

En omdat we nog niet zoveel afweten van aërodynamica is alle hulp welkom, ook over andere zaken, zoals hoe we de vleugels kunnen stoppen op het juiste moment om te zweven, of welke materialen we het best gebruiken, etc.

M.V.G,
BirdBoy

neem eens contact met mij op, zie mijn laatste bedenksels op dit gebied. misschien dat ik jullie een stukje op de goede weg kan helpen................

Zou er iemand zijn die ons een soort materiaal kan zeggen die we het best gebruiken, zowel een materiaal voor het skelet en een materiaal voor de buitenkant?

M.V.G.,
Birdboy

ik heb al een beetje opzoekwerk gedaan en ik vindt verschillende mogelijk voor de bouw van het skelet, bv koolstofvezel of aramidevezel(kevlar) of balsahout...

M.V.G.,
BirdBoy

Hallo birdboy,

Ik geef les in het VTI te ieper,en ik heb vernomen dat er bij ons een gelijkaardig eindwerk zal plaatsvinden( ze zijn er al van vorig jaar mee bezig dacht ik)
vorig jaar was er ook al een gyrocopter, en het jaar ervoor een quadcopter...
eventueel kunnen jullie documentatie uitwisselen natuurlijk...

Houdt er rekening mee dat de Festo smartbird is gemaakt met heel veel geld erachter. Zij kunnen materialen gebruiken die voor de gemiddelde modelbouwer onbetaalbaar zijn. Ik weet niet hoe het budget uitziet van jullie scholen, maar dat zal wel niet zo groot zijn als het bedrijf Festo erin kan steken.

De Smartbird is ongeveer 2 meter spanwijdte met een gewicht van 400 gram, onze klapwiekers zitten allemaal zo rond de 800 gram en zijn maar 1,2 meter spanwijdte. Door dit extreem lage gewicht van de Smartbird is het mogelijk om met een relatief lage slagfrequentie te vliegen, waarbij de normale klapwieker ergens rond de 5 a 6 slagen per seconde nodig heeft.

De werking van de vleugelslag van de Smartbird ben ik al uit, nu nog bepalen hoe ik de aandrijving ga maken. en dan eens een testmodel gaan bouwen om te kijken of alles wel werkt zoals ik dat wil. Daarna ga ik pas aan de vleugelvorm werken.

Back