smartech intelligent lader GB4

• Topicstarter Topicstarter johan
  • Startdatum Startdatum
J

johan

Guest
Forum,

Als beginnende automodelbouwer samen met mijn zoontje, met niet zo'n goede elektronische achtergrond, had ik mijn oog laten vallen op de 220/12V TLP lader (expro) die op dit moment in de aanbieding is bij PK Racing (€99,95). Maar door het lezen van diverse onderwerpen blijkt deze lader last te hebben van "False peaken".

Dus verder gekeken op het forum en daar werd ook gesproken over de Smartech Intelligent Charger GB4 (0,5 - 6,5A). Die volgens mij prijs/kwaliteits verhouding goed uit de bus komt. (Ik heb hem al zien staan voor €35,- ex. btw). Dit is een 12V lader en deze moet dus via een voeding gevoed worden.

Ik heb nog een voeding staan en deze geeft 13,8V - 3/5 A.
Ik heb ook nog een geschakelde voeding gevonden die 12v - 4A geeft.

Nu komt mijn vraag met mijn beperkte elektronische achtergrond.
Welke van de 2 kan ik het beste gebruiken de gewone of de geschakelde voeding. En is het Amperage van deze voedingen wel hoog genoeg om het maximale uit mijn lader te halen? Of is het zo dat de output van de lader nooit hoger kan zijn dan de output van de voedingen?

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.

groeten Johan

(eventueel ander suggestie's over laders zijn ook welkom. Ik wil alleen niet meer dan €100,- uitgeven)

Als je praat over dat gele kastje met een groot display kan ik zeggen dat ze bij RCshopROAL goede ervaringen hebben hoe de accu's daar vanaf komen, hij lijkt beter te presteren dan sommige andere duurdere laders...

Qua voeding is het verhaal heel simpel, het is een lader zonder step-up converter om meer dan 8 cellen te laden dus de uitgaande stroom is ook de gevraagde stroom. Als je niet meer dan 4A gaat laden zou je met je voedingen uit de voeten kunnen en zelfs dan zit je tegen de limiet te werken, wil je meer zou je een betere voeding moeten zoeken.

De meest goedkope en krachtige voeding je je kunt "maken" is het ombouwen van een PC voeding. In een oud 486 kastje zit vaak een 100-150watt voeding waar de 12v makkelijk tot 8A belastbaar is, veel huidigere ATX voedingen kunnen vaak tot 15A op 12v leveren.

Ja, ik bedoel inderdaad dat gele kastje.
Denk jij dat ik deze beter aan kan schaffen dan de TLP lader.

groet

Johan

ik zal het doen en als je later nog een beter lader wilt hebben dan hoef je geen voeding meer te kopen.

Ik ken die man van roal en die was er net als wat roelof al zei heel erg over te spreken

johan .
sorrie dit berich gaat je weer aan het denken zetten ,maar wat dacht je van een shultze isl of een robbe power peak ultimate li.
die kunnen een stuk meer dan een auto lader en geven echt geen valse peaks.
de robbe is zowiezo te vinden voor 100e
beter in een keer de juiste dan in 3 keer zoals ik ,
zoek maar eens hier op het forum naar deze laders.
groeten wiebe

Back