Smartech intelligent lader.

• Topicstarter Topicstarter ak73 pro a
  • Startdatum Startdatum
A

ak73 pro a

Guest
Hallo beste mensen,

Ik heb deze lader net gekocht, alleen ik word niet wijzer van het meegeleverde handleiding. In het landleiding staat; als batterij vol is dan start het trickle mode automatisch op (betekent dat ik nu batterij los kan koppelen?). Dus het betekent dat lader zichzelf niet uitschakelt? Want immers hij heeft delta peak ofzo:).

Het gaat om deze lader:
http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/smartechintelligent.html
Alvast bedankt.

je lader stopt met gewone laadproces. Je accu is dan dus vol. Je lader gaat daarna nog druppel-laden, om je accu vol te houden.
(in feite heb je er niet zoveel aan. En er zijn ook mensen die zeggen dat druppel-laden slecht is voor je accu's)

Aha dan snap het ik het:), ik dacht dat lader helemaal uitgaat na het druppel laden :oops: . Thx voor goed hulp! 8) .

Langdurig druppelladen is inderdaad niet goed voor de accu. Als het maar kort duurt kan het geen kwaad en krijg je zelfs nog iets meer energie in de accu. Dat laatste is voor de meeste van ons slechts van weinig belang maar voor wedstrijd mensen kan het net het verschil zijn tussen winnen en verliezen.
Lees bij de FAQ DIT STUK eens door daar vindt je veel over de NiCad accus. Over NiMH is ook zo'n stuk geschreven en dat vindt je HIER.

Volgens mij deugt mijn nieuwe lader niet; ik laad Team Orion 1200 mA al +/- uren met laadstroom van 0,49A. Lader gaat nog steeds niet op trickle charge:(. Dit moest al gebeuren bij:
1200/490x1,4= 3,4 uur.

Probleem opgelost, accu pak niet koelen tijdens het laden:).

Ook je laadstroom niet te laag kiezen, want dan krijg je geen duidelijk spanningsterugval (delta-piek) en blijft het laden doorgaan.
Jij gebruikt 0.49A voor 1.2Ah. dat is 0.4C
Delta-peik werk duidelijks vanaf 1C, dus 1.2A voor die accu's

Thx, na wat zoekwerk zeggen de meesten dat 0,5/1 C beste laadstroom zijn?

Ik laad mijn accu's meestal met deze instelling en heb daar goede ervaring mee:

Nicad accu's met 2C laden, dus 1200mAh accu met 2.4A laden
NiMh accu's met 1C laden, dus 1200mAh accu met 1.2A laden

Ik gebruik een Schulze lader

Back