SMARTECH Winner Nitro opknappen

Zo ben aan de volgende begonnen, ik wil alle nitro wagens uit een groot lot aan de praat krijgen om de volgende redenen.

1. ik wil ervan leren en tot nu toe is t echt intressant en gaat best lekker
2. zo wil ik bepalen welke wagen(s) ik graag houden wil
3. zien welke er compleet zijn en of de moeite waard om te fixen
4. overige voor verkoop etc.
5. (zal vast iets vergeten)

Allereerst een shoutout aan Justme & Roelof, hun hebben me tijdje geleden al geholpen de meeste chassis helpen indentificeren ;)

deze link plaats ik even ter vergelijking en referentie:
Radio Remote Control RC Nitro Gas Car 4WD SALEEN R/C NITRO CAR
1-Speed Smartech Mercedes Benz Nitro Gas Radio Remote Control RC Car, Ready to Run

Zo hier zijn de BEFORE pics:

10368222_284701781691047_6572048981578343656_n.jpg

10169179_284701805024378_546745159973710391_n.jpg

hier is de oude/originele motor, eens zijn of daar nog wat pit in zit :p
(ligt nu al nachtje in de Nitro, strax even in elkaar zetten)

10308315_284701758357716_9213286311651317484_n.jpg

Na het (grotendeels) uitelkaar halen, ivm schoonmaak..

10291059_284701858357706_9141221660287661657_n.jpg

de vorige eigenaar heeft t duidelijk niet begrepen..
wielen waren niet eens aan elkaar gezet :confused:

1619564_284701845024374_6858146440706896577_n.jpg

sorry beetje onduidelijk te zien, maar hij is op een vervelende plek gebroken... heb overigens wel een id hoe ik dit best stevig zou kunnen fixen :idea: via een soort van pleister idee/effect, ik maak denk ik een beugel (nadat ik uiteraard eerst gelijmd en gesmolten/gefusseerd heb)

moeilijk uit te leggen wat ik in mn hoofd heb, maar moet kunnen :rolleyes:

trekstarter veer was ook eruit gesprongen, had nog nooit en trekstarter van binnen gezien dus ging ik op gevoel de veer weer terug wikkelen, kabel erom heen en t moeilijkste was de vergrendeling :o eerst brak een stukje af toen ik een haak eraan wilde buigen... toen bedacht ik me ineens om de veer met een aansteker roodgloeiend te maken en voila simple een scherp bochtje eraan zodat ik em kon vergrendelen ;)

Zo motor weer schoon..
Er ontbreken alleen teveel dingen
Dus vrees deze deze nitro niet nuttig is

egu9e9u2.jpg

Rest van de onderdelen schoon..

anyqymug.jpg

Laatst bewerkt:
Zo mijn plannetje voor de reparatie was zeer succesvol

Eerst gelijmd met de sterkste lijm die er is, daarna met soldeerbout gladgestreken zegmaar gefuseerd

4y7udemu.jpg

Vervolgens een gaatje geboort zodat er net een tyrapje doorheen zou passen, weer de sterke lijm uitgesmeerd en hem strak vast getrokken

5ebubury.jpg

Daarna na t uitharden nog druppeltje lijm in t slot...
Waarna ik weer met soldeerbout de kop/slot van de tyrap heb weggesmolten ik heb na een poosje echt met veel kracht en opzet geprobeerd en het lijkt enorm stevig, voorlopig voldoende en zolang ik toch niet van plan ben te offroaden / stunten moet racen geen enkel probleem zijn....

Echter om hem af te maken kwam ik erachter dat de diameter van het startgedeelte wat in t blok geschoven moet worden niet over1komt :(

Vrees dat als ik dat deeltje niet goedkoop kan vinden ik dit project niet zal afronden, waar ik wel aan zit te denken is ombouw naar electra aangezien ik aan aantal Smartech kappen heb waaronder een racetruck en lijkt me een gave combo :)

je hebt een andere motor steun nodig, het liefst een die van de middendiff steun doorloopt en een plek om je accu te plaatsen.
mvg Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook dus t huidige aandrijftandwiel kan ik erop laten, maar hoe bepaal ik welke op de motor moet? Ook twijfel ik of direct naar brushless zal overstappen, maar daarvoor wacht ik totdat alle nitro's die ik heb behandeld zijn om keuze te maken

het huidige middendiff hoef je niet te vervangen. wel even de rem instalatie eraf halen(kan maar hoeft niet) je remt bij elektro op de motor zelf. de plaatsing van de motor hangt geheel van jou zelf af hoe je het chassis wil inrichten (lipo, regelaar etc.). zodra je dat hebt uitgedoktert moet je zelf een motorsteun en diff houder in een gaan maken(plaat waarop de difflager en de motor komen vast te zitten).

mvg Tom

Difflager en diffhouder? Dat zit er nu toch ook al en daar moet toch rechtstreek de electromotor tegen aan? (Groot tandwiel) en hoe bepaal ik t formaat van electromotor pinion?

ja de achterste diffhouder moet vervangen worden door een plaat waarop uiteindelijk ook de motor op vast moet komen te zitten. met de standaard diffhouder kan er geen motor bij. zoek anders even op rc8be, dat is een buggy van team associated, en dan kun je gelijk ook zien hoe ze daar de motor hebben vastgezet ;). de pinion hangt ervan af welke tandgroote het tandwiel van het middendiff heeft.
mvg Tom

Ah ok ik snap em omdat ze niet afhankelijk van elkaar mogen staan vanwege de kans dat ze elkaar wegduwen zeker, dan zo ik theoretisch ook een plaatje kunnen ontwerpen die ik aan het huidige system en tegelijk aan de bodemplaat vastzet... Dat zou stevig genoeg moeten wezen, eerstmaar een geschikt tandwiel vinden en dan testen met een brushmotor (desnoods 1tje van een vliegtuig, wil graag eerst t concept uitprobern dan is achteruit niet zo heel groot issue heheh)

Update: toen ik gisteren maar eens ging kijken op welke chassis t race-truck body moest... Werd idd bevestigd dat t op deze hoorde, dus wil ik toch deze motor compleet en werkend krijgen heb gewoon een te groot zwak voor truck hehe :P

vedunyjy.jpg

meby6any.jpg

8apate8u.jpg

Flink vekleurd maar daar zit ik niet mee...

Wel baal ik dat ie vervormt is door hitte of door slecht te zijn opgeborgen :(
Is daar nog wat aan te doen?

Ik mis dus t plaatje tussen de motor en de trekstarter (ook het asje uiteraard) en koppeling plus het koppelingshuis/tandwiel

Ben haast bang dat t de moeite niet waard is maar als iemand ze voor klein prijsje weet te liggen, hoor ik t graag ;)

Was me nog niet eerder opgevallen, maar die velgen zijn Kyosho, veel gebruikt op de Optima. Zijn ze wit, of zilver? Is lastig te zien.

Oh ok... Van oorspronk wit zit linksachter, blijkbaar gespoten of de andere 3 zijn origineel zilver en heeft de vorige eigenaar een losse witte geverfd..

Ah, ze zijn verschillend. Vandaar dat ik twijfelde tussen origineel wit, maar vuil, geverfd wit, of zilver. Best kans dat een velg is gesneuveld, en een witte zilver is gemaakt, want deze velgen zijn zowel in wit, geel, meer groenig geel, en zilver gemaakt. Mogelijk hebben deze velgen op de Pureten gezeten, en zijn later verwisseld. Smartech heeft geen connecties met Kyosho bij mijn weten.

Ah ok dan haal ik ze dr liever af bedankt voor de info want ik vond dit toch echt de mooiste set banden/velgen... En de laatste nitro die ik wil houden is ook wel leuk als rally wagen heb dr namelijk nog geen kap voor misschien wel die truck kap gebruiken en er een dakar versie van te maken dat lijkt me geweldig

Het zijn fraaie velgen, alleen niet echt geschikt voor 2.2 inch banden, ze zijn 2.0 inch. Handige is dat je ze in theorie niet hoeft te lijmen, omdat de helften op elkaar klemmen met de band er tussen.

Back