Smeerbuisje en Schroefaskoker

• Topicstarter Topicstarter Bas9899
  • Startdatum Startdatum
B

Bas9899

Guest
Hallo allemaal,

Ben bezig met de Robbe Dolly te bouwen (ja, beginner).

Nu mag ik het smeerbuisje aan de schroefaskoker gaan solderen.

Wie heeft daar tips voor?

Vragen,

1. Hoe fixeer je beide buisje voordat je begint met solderen?

2. Soldeer altijd met harskern soldeer, is dat nu voldoende? Of is gebruik van S39 (of soortgelijks) aan te raden?

3. Waar doe je erin als smeermiddel (voor de schroefas), dat vindt ik niet in de bouwbeschrijving?

Met vriendelijke groet,

Bas

als ik dergelijkde dingen wil solderen dan maak ik een houten malletje om de boel op z'n plek te houden. :)
bij gebruik van een gasbrandertje verbrand het malletje wel, maar dat maakt niet uit. :)

het soort soldeer is denk ik een beetje afhankelijk hoe je soldeert, met een soldeerbout gebruik ik soldeer met harskern, maar als ik een brander gebruik, dan S39 eerst. :)

er zijn diverse soorten vetten, welke het beste is weet ik niet. :)

Fixeren, mogelijkheid 1:
Op een hittebestendige plaat (liefst metaal op een isolerende ondergrond zoals een stoeptegel) leg je je schroefaskoker en je toekomtige smeerbuisje.
Je legt ze vast met een paar blokjes lood.

Mogelijkheid 2:
Een "3e handje": zo'n standaardje met klemmetjes

Mogelijkheid 3:
Een malletje van hardhout (alleen bij solderen met de bout)

Als je met de brander soldeert: ik gebruik soldeervet, geen S39. Bevalt mij prima.

Met de bout (dan moet het wel een forse bout zijn) gewoon electronikasoldeer.

Na het vastsolderen met een klein bootje de schroefaskoker doorboren, daarna het gat langzaam groter maken met steeds een dikkere boor. Niet te ongeduldig zijn.

Als het boorwerk klaar is je schroefaskoker GOED aan de binnenzijde schoonmaken en ontbramen.

Als smeermiddel voor in de schroefaskoker gebruik in gele vaseline.
Smeert goed, ruikt lekker, is niet duur en ach... je kan het ook nog voor andere leuke dingen gebruiken...;)

Hallo persoonlijk soldeer ik bij voorkeur met een wat zwaardere soldeerbout.
Tin zonder harskern en met S39.
Wel eerst even schuren dan hecht het beter.
Fixeren doe ik altijd met een klemmetje die wel tegen warmte kan.
Dus geen plastic of hout maar dat vergeet je maar een keer hoor.
Als smeermiddel gebruik ik mestal gewoon vaseline.
Beetje verwarmen zodat het iets zachter word en dan met een spuit in je schroefaskoker
spuiten.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes met bouwen.
Groeten Norwin

Zit ik braaf een reactie te tikken op mijn supersnelle lappie.:sleepy:
Staat er intussen al weer een reactie van de welbekende.
Hr van E uit S voorheen Bhutjes:confused::confused:

Geintje Roel.
Groetjes Norwin:rolleyes:

S39 is voor loodgieters en die mogen het ook al niet meer gebruiken.
Waarom geen S39, omdat het giftig is en blijft invreten als je niet alle restresedu verwijdert.
Grote (..) dingen solderen we met soldeervet en niet met harskernsoldeer, dat is voor electronica.

Buisjes fixeren.....echte mannen hoeden gewoon die buisjes vast.

Het asje smeren kan met een watervastvet, iedere garage wil je wel een likje doneren.
Neem bv een pillenpotje mee en ze doen het gratis vol voor je en je kan dan 10 jaar vooruit.

smeerbuis

Hallo Norwin.
Even alle reacties gelezen, maar niks aan toe te voegen.
Wil even een tip.
Je zal warschijnlijk een vrij dunne schroefas koker hebben waardoor de soldeerverbinding vrij klein zal zijn.
Nu de tip.
Om te voorkomen dat bij het volspuiten van de schroefaskoker de smeerbuis afbreekt, kan je voor de veiligheid een stuk messing strip om de schroefas koker buigen en laten doorlopen tot op de smeerbuis. Aan elke kant een stukje van ongeveer 10 mm.
Je krijgt hier enorm veel stevigheid van en je smeerbuis zal niet afbreken van je schroefas koker.
Wel even aan de binnenkant het resterende tin wegvijlen.
Maar dat wis je inmiddels al.

Succes er mee.

Paul UK-104

ik zag het solderen niet echt zitten, en heb daarom smeernippeltjes van graupner gebruikt. deze klemmen rond de askoker, en daarna doorboor je ze. dan ff de as eruit en de koker proper maken.

klaar in enkele minuten.

Ik gebruik een stevige bout, 3e handje, en harskern soldeer. Voor smeren gebruik ik doorgaans kogellagervet van de fietsenzaak.

Groeten Halmar

Hoi Allen

Is zo'n vet nippel wel nodig. Ik zelf gebruik geen vetnippel. Ik heb eens geprobeert,maar dat was een fiasco(misschien onkunde van mij). Wat ik doe is. Ik doe wat vet in een grootte doktersspuit. En dan stop ik de spuit in de as en zet de askoker vol met vet. Dan pak ik de as en druk dan zachtjes in de koker. Ondertussen hou ik een vinger op de uiteinden van de as. Tijdens het het inzetten van de as draai ik de as een beetje tot het niet meer verder gaat. Dan voel je dat er een beetje druk op de koker komt. Dan laat het overtollige vet eruit lopen. En dan zet je vinger weer op de uiteinden van de koker. En dan voel je weer het zelfde. En dat doe je zo tot de as geheel door de koker is. Maar je moet dan wel blijven draaien als je de as erin zet. Dit heb ik bij al mijn boten gedaan en het werkt perfect. Ik hoor wel eens als zo'n pijpje afbreekt dan lijkt mij dat je ook ellende hebt om het weer te monteren. Ik zelf met mijn duwboot 3 assen in liggen en daar heb ik geen vet pijpje. En hij lekt niet en ik heb nog geen één keer nieuw vet in gedaan. En het draai als een jekko.

Dit is maar één idee wat bij mij goed werkt.

Jouw manier werkt prima, Huub, maar er zijn schepen waarbij je om een of andere reden niet of niet makkelijk bij een van de uiteinden van de schroefaskoker kan komen. Dan is een smeerbuisje wel handig.

hallo

nooit het buisje zomaar op een ronde as solderen
het past gewoon niet

hoe ik het doe

ik zet het buisje op een stuk hard hout
en neem dan een pintige priem (doorslag) en klop het buisje een beetje open
een kraagje er aan maken
dan neem ik een boor met de dikte van de as en leg deze boven op het reeds open gewerkte buisje en gaaf dan met een hamer een ferme tik op het boortje
wel de steel gebruiken en niet de snijkanten van de boor

nu plooit je buisje iets meer open en krijgt de vorm van de as
zo krijg je meer soldeervlak en dus een betere houvast voor je soldeer tin

S39 is ellende en die het nog gebruikt zouden ze dat spul moeten laten uit drinken
het blijft na jaren nog inwreten want je kan aan de binnen kant waar het spul ook komt te zitten dit nooit schoon genoeg krijgen en zo vernielt het langzaam maaar zeker je boot (as)

na het solderen het gaatje boren en nooit voorheen want dan loopt het vol soldeer tin

groetjes raf

Ga zo door met tips hier heb ik zeker iets aan.
Ben gewoon een elektro soldeerbout te gebruiken en die tip van de vaseline spreekt mij ook aan.

Ga eens kijken wat ik ervan bak.... ;-)

Thx, Bas

Bas , je kan eventueel ook uiervet gebruiken .
Doe ik ook bij mijn slepers , smeert goed , ruikt goed en je houd er zachte handen er van over .
En maakt geen olie kringen op het vaarwater .

Gr Hans

Ik boor altijd eerst in de as met de maat van het buisje. Dan stop je het smeerpijpje erin en als het goed is zit het al een beetje stroef. Dan een ringetje soldeer eromheen met welke methodes die hierboven beschreven zijn dan ook, en klaar ben je. Wel uitkijken dat je niet te ver naar binnen gaat met de smeerpijp. Evt een messing driehoekje ernaast voor de stevigheid en klaar....

Veel succes.

Ik ga dit binnenkort ook voor het eerst moeten doen, ik heb enkel een soldeerboutje van 25W...
Waarom niet lijmen met epoxy of ZAP lijm?

hoi,

het kan wel maar, ik heb het keer geprobeerd en het liet los. Niet echt een aanrader. Gewoon zware soldeerbout kopen 80 wat of in die buurt. Kost maar 20 euro dacht ik. En je zal later toch keer zware bout nodig hebben.

tim

Joh die 80w bouten heb je al vanaf 8 euro van Velleman.
Voor een betere betaal je inderdaad wat meer, maar voor het solderen van een
smeerbuisje zou ik niet zo'n dure aanschaffen.

Bart

Back