Smeermiddelen

• Topicstarter Topicstarter D@NNY
  • Startdatum Startdatum
D

D@NNY

Guest
Beste mede forum leden.- en vliegers,

Is het gebruik van "smeermiddelen" (alá WD-40 e.d) eventueel geoorloofd, en komt dit de prestaties ten goede voor met name in mijn geval een coax heli.....?
Of is dit absoluut "not done" en moet je het laten draaien/werken zoals het dat standaard doet...?

Zomaar een vraag die mij ineens beviel, ik heb nog niets gedaan, maar was wel benieuwd....Het zijn tenslotte draaiende delen allemaal..:confused:

Zo ja, wat wordt aangeraden..? zo nee waarom niet..?

Groeten Danny.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn 3 ch coaxje wel een keer gesmeerd met teflon-spray. Dat was niet om meer prestatie te krijgen, maar ik hoorde na een aantal vluchten ineens een licht schurend geluid, vooral als je de motoren uit zette en de rotoren liet uitdraaien. Vluchten waren ook duidelijk korter, met minder power en meer bijgeluid.

Ik heb een beetje teflon-spray in een theelepel gespoten, en dan een dunne schroevendraaier erin dopen zodat je een mini druppel pakt, en dit op de diverse draaipunten gedaan. Dus waar de inner shaft in de holle as van de onderste rotor verdwijnt, en op de lagers van de motoren. Daarna liep hij weer als een zonnetje, en dat is inmiddels een flink aantal accu-ladingen terug. Voordeel van teflon spray is dat het geen vuil en stof zou aantrekken, en het tast (hopelijk) ook niet het kunststof aan.

Wel zou ik terughoudend zijn met smeren. Of het zin heeft preventief te smeren weet ik niet. Ik weet wel dat er bij mijn 3 ch hier en daar een tipje vet bij de lagers zat, maar soms zat er meer vet naast de as dan erop, kwaliteitscontrole let daar toch niet echt op...

Oke thanks voor je uitleg alvast!, Natuurlijk heb ik het over de lichte smeermiddelen, heb ook geen vetspuit ideeén,met volspuiten die handel.
Wellicht zijn er meerdere gebruikers met enige ervaring die "iets" adviseren...(wel of niet)
Ik hoor ook weleens iets piepen/kraken.....vandaar mijn misschien stomme vraag...:p
Het is sowiezo op druppel niveau, dat vooropgesteld! Maar is het preventief, helpt het eventueel met de prestaties, of is het gewoon not done.

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet de tandwieltjes invetten als ze open zijn, dan gaat er vuil op plakken wat dus slijtage in de hand werkt....

Back