Smeltdraad piepschuim maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Fotor, 17 mei 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik wil graag een constructie maken om vleugels van piepschuim te kunnen snijden. Hiervoor wil ik een constructie met gloeidraad maken. Iemand misschien foto's van een voorbeeld? Hoe kan je makkelijk de draad op spanning houden?

    De constructie zou ik op zich nog wel uitkomen, maar ik heb ook nog wat andere vragen:
    - wat voor diameter (koper?)draad gebruiken?
    - wat voor spanning hierop te zetten?
    - Ik heb de beschikking over een 12V voeding die max 3A continu kan leveren. Is dit bruikbaar als stroombron? Wat anders te gebruiken? Batterijen? Transformator?
    - Kan de draad direct op de stroombron gezet worden of moeten er nog weerstanden of andere componenten tussen?
     
  2. ruben m

    ruben m

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    avelgem
    Hoe ik het deed....

    Ik nam een waslijndraad... daar haal je de plastic af.. dan ontrafel je die draad...
    dan krijg je 1 dun staaldraadje....

    Dan span ik op (lengte= 1m)

    Ik hang op de uiteinden van die staalkabel krokodillenklemmen vie verbonden zijn met de 2 draden van de spots ( die hier in de werkplaats ophangen :lol: :lol: )

    En zo doe ik het al jaren...


    martijn
     
  3. barthezzo

    barthezzo Guest

    ik heb een elektrische soldeerbout, daar zit boven op een schroefje waar je dan een andere punt op kan doen voor het solderen, ik heb dan een staaldraadje gepakt en die in een soort vierkantje gebogen en die door het schroefje gehaald waar normaal dat verloopstuk op zat waar je mee soldeert.
    nu kan je heel makkelijk met het draad in allevormen door depron/piepschuim heen.

    hier schematische tekening:

    [​IMG]

    succes :D

    Bart
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Alvast bedankt voor de ideeen.
    @Ruben: ik heb geen spots op mijn zolder. Op zich een aardig idee. Enig idee hoeveel volt en stroomsterkte er op die draden komt te staan? Het liefst zou ik de 12V voeding gebruiken, maar ik weet niet of 3A genoeg is.
    @barthezzo: ook een erg leuk idee, maar ik denk dat dit alleen werkt voor kleine dingen zoals rompjes snijden. Daarvoor ga ik dit zeker onthouden. Ik vermoed dat je de draad alleen verwarmt door de verhitting van de bout zelf, niet door interne weerstand door stroom. Ik denk dat je op deze manier geen constructie kan maken waar ik complete vleugels mee kan snijden. Dan heb ik zeker 70cm rechte snijlengte nodig.

    Dus: andere ideeen blijven welkom.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  6. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Weerstandsdraad en een vurenhouten lat van +- 20 x 40 mm en een meter lang.
    Dan twee korte latten met epoxy erop lijmen en gaten boren voor 2 bouten met vleugelmoeren.

    De weerstanddraad zo monteren dat je bij het aanschroeven spanning op de draad zet.
    Héél makkelijk in mekaar te knutselen constructie waar je eenvoudig de spanning van de draad regelt (te strak = breken, te los = vleugels met een deuk erin).
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is zo simpel, hoeft ook bijna niks te kosten.
    Zie de tekening.
    Ik maak mijn beugels van 25x25 mm vurenhout (of iets dergelijks).
    De langste kant moet ongeveer 10 cm meer zijn dan de span die wilt snijden.
    Ik zou meteen een beugel nemen van 90 cm.
    Dus je neemt een stuk vuren, zaag het af op 90-95 cm, is niet zo kritisch.
    dan zaag je een stuk van ongeveer 25cm en een stuk van ongeveer 40 cm.
    Het stuk van 25 cm zet je vast met lijm en een extra klosje aan het eind van de lange stok.
    Het stuk van 40 cm moet kunnen scharnieren, ik gebruik 2 metalen strips, die schroef ik vast op de lange stok en daartussen komt het stuk van 40cm, met een slotbout om op te scharnieren.
    Een deel van het 40cm stuk moet boven uitsteken.
    Bovenin draai je een haakje of schroef en op de lange stok schroef je ook een haakje op ongeveer 30cm van het "scharnier".
    Daartussen komt postbode elastiek.
    Onderop de zijstukken schroef je ook 2 haakjes, daartussen komt de snijdraad.
    De snijdraad span je dus met het postbode elastiek aan de bovenkant.

    Snijdraad kan je gewoon kopen bij de modelbouwboer, weerstanddraad van Graupner.

    Ik heb even gemeten, mijn beugel is 110cm, ik snij met 29 volt en 2 A, dus 50 watt.
    Ik heb een electronische schakeling maar het moet kunnen met 2 accu's (24V) of een accu en een lader in serie.
    Als je dat niet hebt is het makkelijkste om een pool vast te maken en de andere met een krokodillebekje te kunnen verschuiven
    over de snijdraad.

    Ik heb even wat getekend, als je het niet snapt hoor ik het wel.


    [​IMG]
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Nog even een aanvulling, als draad kan bv het beste weerstandsdraad gebruikt worden.
    Het probleem is meestal, hoe kom ik daar nu weer aan ?
    Makkelijk zat, in bv oude verfstrippers, haarfohnen, strijkbouten, oventjes enz, zitten meters van dat draad en het mooie is dat het voor niets te krijgen is.
    Ga even langs bij de gemeentewerf waar zgn witgoed ingezameld wordt, daar ligt dat spul te kust en te keur.
    Ook bij de diverse elektrozaken is dat spul gratis te krijgen, ze zijn blij als ze van die ingenomen troep af zijn, ze moeten nl betalen om die troep bij de gemeente af te leveren.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Kijk, dat zijn de betere tips :thumbsup:

    @GJVO: zo'n soort constructie had ik ook in gedachten. Ik zat vooral met wat voor draad en spanningsbron te gebruiken. Maar dat wordt steeds duidelijker.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb gewoon een oude hoeklat uit huis gesloopt :).

    die tot strips verwerkt en er een soort lange U van gemaakt. Dus zoals boven, maar dan zonder het bovenste veersysteem. Ik heb de hele strip gebogen en zo de draad op spanning gezet (niet elektrische spanning lol).
    Voor stroom heb ik een oude treintrafo. die geeft net genoeg op de blokkeerstand.

    Het draad had ik gevraagd bij een elektrozaak (Radioservice Twente in Den Haag). verteld wat ik wilde maken en kreeg het goede draad mee (niet duur). Daarvoor had ik al allerlei klooidraad geprobeerd, maar het meeste brak snel en/of rekte teveel.

    Als we gaan vliegen laat ik het wel zien, kan eventueel ook wel een vleugeltje voor je snijden.

    Hier zie je een glimp van mijn beugeltje trouwens:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35359&highlight=alternatieve+supergee
     
  11. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    heren,
    ik ben ook van plan vleugels te gaan snijden.
    ben nu alle voorbereidingen aan het treffen voor een winterproject.
    echter weet ik niet of ik met de volgende trafo uit de voeten kan:

    trafo is regelbaar :
    12V max 50W
    betekend dit dat er maximaal 4,15 A doorheen kan???? of sla ik de plank nu helemaal mis :|
    het is de bedoeling ongeveer 1 meter schuim in 1 keer te snijden,
    welke draad kan ik hiervoor dan het beste nemen?
    denk erover het fijnere blauwe schuim hiervoor te gebruiken.
    alvast bedankt voor de antwoorden
    Gr
    Jeroen
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit is alleen zinvol als je gaat vaccuumbaggen en de kern voorziet van een dun laagje vezelversterkte kunststof. Als je met balsa of abachisheeting aan de gang gaat kan je beter het lichte "piepschuim" gebruiken.

    Nog wat leerzame info
     
  14. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Berrie,
    bedankt voor de info, ben inderdaad niet van plan met een vaccuum-bag te gaan werken maar gewoon beplanken en dan nog een keer een matje erop, 25 grams ofzow.
    gr,
    Jeroen
     
  15. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Weerstandsdraad is over het algemeen Constantaandraad. Voor als je neit weet waar je de weerstandsdraad moet halen.

    Groeten Maarten
     
  16. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Zo de trafo gemaakt, de methode gebruikte van onze duitse vrienden.
    Maar nu is het punt dat de toename van het aantal volt niet geleidelijk gaat. :?
    Ik kan de potmeter 3 kwart draaien en dan gaat hij langzaam naar 6 volt, als ik een fractie verder draai wordt het 12 volt en dan het laatste kwart gaat het vrij snel naar 24 volt. iemand enig idee hoe dit kan?????
    [​IMG]
    Dit is ongeveer 3 kwart en nu 13,4Volt
    [​IMG]
    Dit is ook 3 kwart maar dan een fractie terug :(

    Ik hoor het graag

    Ohwja zo ziet mijn bouwzolder er nu uit
    [​IMG]
    De komende week maar eens flink gaan opruimen voordat ik met de werkelijke bouw kan beginnen
     
  17. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @jsillen. Ik ben nooit zo bijdehand geweest om het spanningsverloop te meten. Maar ik herken het wel! Er is prima mee te werken, maar als een kleine verbetering voor nog meer instelplezier kan zorgen is dat mooi mee genomen. Ben benieuwd of het effect heeft als je de revisie tenminste doorvoert.

    Die potmeter zat wel standaard vast aan het dimmermodule...... :?
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ook heel goed bruikbaar is een snaar van een electrische gitaar. Ik gebruik al jaren een G-snaar, D'Addario PL016(0,41mm dik). Kan je bij iedere muziekzaak kopen voor rond de euro. Ruim een meter lang en prachtig verenstaal.

    Patrick
     
  20. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Beste Patrick,

    Hoeveel vermogen spoel je daar doorheen om de boel heet genoeg te krijgen? Het lijkt mij een goed idee en wil ook een stationair station zo gaan maken. Ik hoop dat je nog geabonneerd bent op dit draadje.

    Chrzz
     

Deel Deze Pagina