smeren van de motoren van een voerboot (trend micro)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door harm., 15 aug 2018.

  1. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    hai allemaal sinds mijn ontvanger enkele maanden geleden uitstekent is gereparareerd door jan corien is mij tijdens het varen van de boot opgevallen dat hij nogal naar links stuur ook als ik de zender afsteld nu wou ik proberen de motortjes te smeren maar hoe moet dat en wat heb ik daar precies voor nodig moet ik het langs de assen achter de schoepen van de bootlaten lopen of moet de boot los? [​IMG]
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dag Harm.
    Zo te zien heb je een foto bij je bericht gezet, maar die kunnen wij niet zien.
    Tenminste:
    ik zie alleen maar een wit kruisje in een zwart vlak.

    Even in het wilde weg een aantal mogelijkheden:
    1
    je hebt twee schroeven die dezelfde kant uitdraaien. Dan heb je last van het "wieleffect", en heeft je boot inderdaad een afwijking.
    Bij een 2-schroefs boot is het handig als je schroeven tegen elkaar in draaien, dan wordt dat effect grotendeels opgeheven.
    Dat betekent echter wel dat je een van de twee schroeven moet verwisselen.

    2
    Je linker aandrijving loopt ergens stroef, ondervindt weerstand. Dat kan de koppeling zijn of de schroefas in de schroefaskoker of je hebt de schroef te strak aangedraaid, zodat hij tegen de schroefaskoker aan loopt.
    De enige manier om daar achter te komen is meten met een ampèremeter.
    Niet moeilijk, kun je zó op Internet opzoeken. Zelfs op dit forum.

    3
    Je motoren smeren is in principe niet nodig. Het enige wat ik héél af en toe doe is een drupje naaimachine-olie op beide lagertjes, als de motor een onvrijwillig bad heeft genomen. Verder is een elektromotor, totdat de dood ons scheidt, onderhoudsvrij.
    Tenminste: als je 'm niet mishandelt.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waarschijnlijk zijn er Mabuchi motoren gebruikt. Dit zijn eenvoudige motoren met zelfsmerende glijlagers die normaal geen onderhoud nodig hebben. Wil je de motor toch smeren leg dan een druppel dunne olie op een niet-poreus plaatje en neem daar met een speld een heel klein beetje olie op en breng dit naar de glijlagers. Meer is er niet te smeren. Olie op de borstels of de collector kan de motor beschadigen. Hou er ook rekening mee dat deze motoren in enorme aantallen worden geproduceerd. Door productieverschillen zijn er geen twee motoren gelijk.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2018

Deel Deze Pagina