smeren van kogellagers

Met deze vraag verraad ik vermoedelijk mijn noobness, ook na een jaartje in deze hobby:

Ik vroeg het me al langer af, maar het werd vanavond even heel acuut:

Moeten kogellagers gesmeerd worden en zo ja hoe en met wat?

Indien ja zou ik Holts fijne niet-drogende olie speciaal voor precisiemechanismen (naaimachine olie) gebruiken, goed?

Vraag werd vandaag heel acuut omdat ik 2 kogellagers in kokend water liet vallen (bij afweken van voorband).

Ball Bearings kan je best regelmatig eens behandelen (cleanen) met WD-40, goed inspuiten zodat alle vuil er uit is.
Nadien kan je er een lichte olie op smeren.

Uitspoelen met wasbenzine of pure alcohol en daarna met speciale bearing lube weer in olien.
Werkt perfect en je lagers lopen soepeler dan met het originele vet er in.
Ik zelf gebruik alcohol om ze te spoelen en gebruik daarna TSL olie om ze weer in te olien.
Let er wel op ik doe dit altijd na een wedstrijd dag.
Het houd je lagers schoon en soepel plus je krijgt er geen pitten in(achter de keering /loopvlak).
Ligt er ook aan wat voor lagers je hebt.
Als je met stalen seals werkt is het wat lastiger dan als je met rubber/kunstof seals werkt.

mvg Roy
PS gebruik geen wd40 om ze weer in te olien maar een goede olie

ja,dat doe ik wel. Inderdaad ook na een wedstrijddag. De seals verwijderen, dan doe ik ze schoonmaken met remmenreiniger, goed laten drogen en dan weer lagerolie (paar druppeltjes) erin, seals erop en ze draaien weer als een zonnetje.

Wat Ted iid ook zegt.
Gewoon na iedere wedstrijd lagers demonteren,seals verwijderen,spoelen(ik gebruik pure alcohol) en daarna met bearing lube olien.
Blijven ze perfect draaien:mrgreen:.
Hey Ted nog ffies een vraagje aan jou.
Ik zie dat je uit Harderwijk komt?
Geen interesse om een keer een wedstrijd mee te rijden in Lelystad??

mvg Roy

ff oftopic @ Tazman
Heb wel intresse Roy, heb er ook al een paar keer gereden, maar de race kalender zit behoorlijk vol...
Weet niet of ik het ga redden om nog een VG-cup wedstrijd mee te pakken. Heb nog een clubwedstrijd, en in september naar Las Vegas (IIC).

Martijn

Dank voor alle reacties.

De reactie van Jeroen "Coople" kan ik niet interpreteren wegens geen insider :-)

Wel nog een vraagje: hoe haal je die sealtjes eraf, zonder die seals te beschadigen?

Blijkbaar zijn er ook verschillende meningen rond het gebruik van de olie om ze weer te smeren:
@Roelof: begrijp ik het goed dat je WD40 gebruikt zowel voor de schoonmaak als het opnieuw smeren? Of toch ook een aparte olie?

En wat vinden jullie van die algemene holts naaimachineolie van mij? Goed genoeg voor een recreatierijder zoals mezelf of toch beter weer een apart RC olie'tje kopen...

@ Ted en Tazman: maken jullie ook steeds de lagers in de gearingcase schoon na iedere wedstrijddag?
Want ik heb het hier voornamelijk over de 2*2 lagers in de voorvelgen van mijn 2wd truck. Dezelfde lagers zitten ook in mijn gearingcase, maar die doe ik liefst niet te vaak open...

Ik zelf maak alle lagers schoon.
Heb geen gearcases want ik rij met een snaar aangedreven TC.
Indien jou gearcases echt goed gesealed zijn hoef je ze niet iedere keer te doen maar controleer ze wel altijd na de wedstrijd of ze zwaar lopen.

greets Roy

Dank voor alle reacties.

De reactie van Jeroen "Coople" kan ik niet interpreteren wegens geen insider :-)

Wel nog een vraagje: hoe haal je die sealtjes eraf, zonder die seals te beschadigen?

Blijkbaar zijn er ook verschillende meningen rond het gebruik van de olie om ze weer te smeren:
@Roelof: begrijp ik het goed dat je WD40 gebruikt zowel voor de schoonmaak als het opnieuw smeren? Of toch ook een aparte olie?

En wat vinden jullie van die algemene holts naaimachineolie van mij? Goed genoeg voor een recreatierijder zoals mezelf of toch beter weer een apart RC olie'tje kopen...

@ Ted en Tazman: maken jullie ook steeds de lagers in de gearingcase schoon na iedere wedstrijddag?
Want ik heb het hier voornamelijk over de 2*2 lagers in de voorvelgen van mijn 2wd truck. Dezelfde lagers zitten ook in mijn gearingcase, maar die doe ik liefst niet te vaak open...

Aankomend weekend is een VG cup Ted.
Je kunt tot zaterdag 3 uur inschrijven.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde:mrgreen::mrgreen:

cheers Roy

ff oftopic @ Tazman
Heb wel intresse Roy, heb er ook al een paar keer gereden, maar de race kalender zit behoorlijk vol...
Weet niet of ik het ga redden om nog een VG-cup wedstrijd mee te pakken. Heb nog een clubwedstrijd, en in september naar Las Vegas (IIC).

Martijn

Back