Smit Denemarken

Ik ga bezig met de Smit Nederland van Billingboats, en op het eind word deze omgedoopt tot Smit Denemarken. Ik had een bouwtopic gestart, maar deze nieuwe functionaliteit in dit deel van het forum bevalt me wel.

(Mag graag macht hebben over mensen :lol:, zo'n functie moeten ze ook op docenten toe passen in het onderwijs)

Even over de Smit Denemarken. (Ik noem het niet meer de Smit Nederland in deze topic, maar de Denemarken dus) heeft volgens mij GEEN verschillen met de Smit Nederland, of het moeten hele kleine dingen zijn. Toch zou ik graag alle verschillen willen weten. We spreken immers over een schaalmodel :wink:

Gegevens & Foto's Smit Denemarken:http://www.tugspotters.com/tugs/smit.denemarken.htm

Over het modereren van dit topic: Niet streng, alles mag hier, en je mag er ook zetten wat je wilt. Wel is het zo dat als dit topic groter word, de nutteloze reactie's aan het begin verwijdert worden door mij.
Zo lees ik dus je reactie wel, anderen ook, maar na verloop van de tijd is ie foetsie. Tenzij er natuurlijk informatie in staat, of tips, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Een hele goeie tip van Wiggie, die in het vorige bouwtopic stond:

Dit zijn inderdaad stickers die je in water moet laten weken.

Eerst de gewenste sticker uitknippen, daarna ongeveer 20 seconden in het water leggen en hierna nog ongeveer 20 seconden op je werktafel.

Maak ondertussen deplek waar de sticker moet komen een klein beetje nat, pak je sticker en houdt deze met papieren velletje en al naast de plek waar deze moet komen. Door schuiven kan de sticker vanaf het papieren velletje nu op zijn plaats geschoven worden. Enkel het overtollige water weghalen met een stukje keukenrol en klaar is klara.

P.S. Wanneer de sticker met water in aanraking kan komen achteraf is het wenselijk om de sticker naderhand te behandelen met blanke lak.

Hoi Jon,

Natuurlijk zijn de Smit Nederland en haar zusjes niet allemaal exact gelijk, je hebt allemaal kleine verschillen. Er is echter wel één verschil wat meteen opvalt. De Smit Nederland, Duitsland en Frankrijk hebben een extra "verdieping" op de verschansing van de neus, alle andere zusjes hebben dit niet. Aangezien de bouwdoos van de Smit Nederland is heb je die extra "verdieping" dus ook, met andere woorden...... de zaag in de verschansing :twisted:.

Groetjes, Danny.

Ooh daar ben ik niet zo fan van, zaag in de romp zetten :wink: Altijd bang dat dat nou net verkeerd gaat..
Dus dat moet ik nog wel even zien, of ik dat wel zo ga aanpassen.

Hoi Jon,

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, het gaat niet om de romp, maar de verschansing. Misschien dat het met de volgende foto wat duidelijker wordt;

SMIT.NEDERLAND@D.Bimmel.jpg

Foto; Tugspotters

Kijk eens goed naar de neus, dan zie je vlak boven "Smit" een lasnaad die over de hele neus loopt. De hele serie van deze slepers (behalve de Smit Frankrijk) zijn gebouwd met een "lage neus". De Smit Nederland en Smit Duitsland hebben de extra rand er later op gekregen en daarvan zie je dus de lasnaad. Als je het dus de Smit Denemarken origineel wilt maken moet je die rand eraf halen en zul je de septers (de poten waar de verschansing tegenaan staat) wat in moeten korten.

Groetjes, Danny.

Hoi Danny,

Dan is het inderdaad niet moeilijk, kwestie van een recht lijntje tekenen!

---
Over het verder verloop van de bouw;
Het gaat langzaam door, dan zaag ik maar weer eens wat uit.. Mijn doel is om eerst de opbouw te maken, te verven, en af te maken, waarna ik met de romp, verschansing, elektro en dergelijk bezig ga.
Dit pas wat meer in mijn "financieel plaatje", zodat ik nog even door kan sparen voor het elektronische gebeuren.

Vandaag weer eens even vrolijk bezig geweest, er is nog niet echt iets klaar om hier te laten zien. Zo ben ik nog rustig en zorgvuldig alles een beetje aan het uitzagen..

Nu heb ik een vraag, ik begin namelijk nu ook een beetje aan de romp, en in het handboekje staat op bladzijde 11 een foto waarbij je latjes aan de zijkanten van de romp aan de binnenkant moet plakken.
Het gaat om de nummertjes 39.
Moeten deze houten latjes tegen de "knik" aan lopen in de romp?

@Jon
Ben jij van gedachten, als dat iedereen dat boekje nog wel heb.
Oke ik dus niet dus weet ik ook niet wat het nummet betekend he
mvg,
Frederik (:D)

Hoi Jon,

Ik heb het boekje (en de drie tekeningen) nog :banana:

Kijk even op de tekening 8092-1 (waar de lier achterop staat), daar staat precies hoe het moet :D. Tussen de bovenrand van de romp en het latje (39) moet 3mm zitten (dikte van het dek). In de praktijk betekend dat dat het latje inderdaad (met de onderkant) tegen de knik zit, maar meet het wel even na :D.

Groetjes, Danny.

Oh oké bedankt voor je snelle antwoord.

@Frederik,
Nee die gedachten heb ik niet, daarom heb ik geprobeerd het uit te leggen (lastig uit te leggen is dat), en heb ik er een nummertje bij gezet om het wat duidelijker te maken voor mensen die het boekje wèl hebben.

Weet je al welke motoren en regelaars je erin gaat zetten Jon? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Alleen de regelaar staat vast, dit is of een naamloze regelaar die ik nog hier heb liggen, of het is de Navy 40WM van Conrad.

Als motor word bij Billingboats de Mabuchi RS540 SH aanbevolen, en aangezien die voor 12, 50 bij Krikke te krijgen zijn zit ik er aan te denken om deze te doen.
Frederik van Gent heeft een Speed 600 ECO in zijn Smit Nederland staan, dus dat is ook een goede kandidaat. Ook een Power 755/40 zou het nog wel eens kunnen worden.
In ieder geval geen 720 BB Torque van Graupner, die is mij te duur.. En ik moet mijn hele hobby van zakgeld betalen.

Hoi Jon,

Je kunt natuurlijk ook voor de "clone" van de Speed 720BB Torque gaan, die zijn per stuk €10,- goedkoper dan die van Graupner.

prome72102_gr.jpg

Dit is de Mega X 720 Torque van Protech, vrijwel dezelfde motor maar een stuk goedkoper :D.

Groetjes, Danny.

Jon,

jij had mijn excel sheet toch gekregen?

Je hebt dan een benadering voor het benodigde model vermogen.
Wat mij betreft kies je de motor die het langzaamste loopt.
Dat past ook het beste bij de normale schroeven.

Wim

Jon , die 600 eco is niet geschikt voor die sleper
draait te veel toeren
heeft wel kracht genoeg voor een redelijke schroef rond te draaien maar vraagt hiervoor heel veel stroom ,is enkel een zuinige motor als je daar kleine schroeven op zet!
reken op een ampere of 7 bij 6 volt voor een 40 mm drieblads messing schroef ,power met overschot maar niet echt geschikt voor deze toepassing
hier moet iets in dat trager draait!

en voor een bootje van ong 90 cm zijn 2 torque 720 ,waarschijnlijk ook wat te veel van het goede

groeten

Oke, wat mij betreft worden het ook de RS-540 van Mabuchi, die zijn dan nog voor een redelijke prijs, en worden aanbevolen door Billing Boats.

probleem is dat er maar weinig traag draaiende motoren te vinden zijn in de 500 en 600 types ,de "traagste" draaien ook rond de
11000rpm (zoals die 600 eco op 7.2 volt of de 500E op 12 volt)

dat is eigenlijk een gat in de markt voor courant te verkrijgen motortjes ( bij iedere modelbouwwinkel op het schap liggend) want nu zit je direct aan redelijk forse motoren als je een traagdraaier wenst

ik heb hier uit Dortmund ,één of ander 600 type meegebracht (kostte 1 euro) en die voldoet wel aan zulke eisen
5 polig anker ,dunne wikkelingsdraad en die draait heel rustig op 7.2 volt ,verbruikt onbelast 0.3 A ,staat spijtig genoeg bijna geen enkel gegeven op (had hem eigenlijk gekocht voor de meegeleverde ontstoorders :-)

t'zal zoeken worden voor de ideale motor , mss een 500 of 600 9.6 of 12 volt type maar dan op lager voltage gebruiken?

Dat is inderdaad waar, sowieso vind ik de traagdraaiende motoren ook meteen altijd weer een stuk duurder.

Mijn idee is trouwens ook om eerst op 7,2 volt te gaan (omdat ik nog zo'n racepak heb liggen) en later op 6 volt met een loodaccu.

PS.
Ik lees nu het bericht van Danny Bimmel pas, en die geeft de kloon van de 720 BB Torque aan..

Dat zou toch wel het ideale zijn, en dan op 6 volt.., niet op 12 volt omdat penneman aangeeft dat 12 volt teveel van het goede is. Alhoewel een beetje meer power dan nodig is, soms ook goed is om aanvaringen e.d. te voorkomen.

Back