smit enterprise

Discussie in 'Werkschepen' gestart door willem7249, 15 feb 2015.

  1. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    ik ben de smit enterprise aan het bouwen hij heeft 2 schroeven van 10cm
    en is lang 175cm lang.
    kan iemand mij vertellen welke motoren het beste voor deze sleper zijn.
     
  2. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Voor die grote schepen gebruik ik aanjagermotoren uit de autosloop. Met een tand-riem overbrenging van 3/1 trekken deze motoren zulke schroeven met gemak rond en gebruiken niet veel. Kosten ook bijna niets. Er is wel een beetje aanpassing aan nodig, maar daar zijn we modelbouwers voor hé;).
     
  3. tonberg

    tonberg

    Lid geworden:
    11 dec 2004
    Berichten:
    108
    Locatie:
    ouderkerk ad amstel
    motoren

    de POBBE power 1000 zijn ook prima te gebruiken
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Alleen lopen die links en rechtsom verschillende toerentallen, dus dat is niet zo handig bij een dubbelschroever....
     
  5. tonberg

    tonberg

    Lid geworden:
    11 dec 2004
    Berichten:
    108
    Locatie:
    ouderkerk ad amstel
    Moteren

    Heb ik ook gehad,toen heb ik er andersom geplaatst,en met een snaartje de overbrenging gedaan,werkt prima.
     
  6. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    en de hectoperm motoren is dat misschien ook een optie
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Gewoon twee brushless motoren er in. Kosten niet veel, en een berg vermogen.
     
  8. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    kan je mij ook vertellen wat voor type
    er zijn zoveel types dat ik door de bomen het bos niet meer ziet.
     
  9. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    enterprise

    Je mag er bij mij 2 komen halen, gratis.

    gr jan
     
  10. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    kan je mij vertellen waar je woont
    dan kunnen we een afspraak maken
    mijn telefoon nummer is 0612652923
     
  11. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    willem, ik stuur je een pb
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Willem .

    Ik heb deze Smit Enterprise destijds ook gebouwd. En ik heb hem ook nog steeds, al ligt ze al vele jaren netjes op het droge... (je neemt hem niet zomaar even mee...)

    Mijn praktijk ervaring:
    Ik heb 4 blad-Raboesch schroeven van 120 mm afgetopt, en volgens mijn berekeningen moesten deze schroef zo'n 1300 tot 1800 n/min maken om ruim de schaalsnelheid te halen.
    Dat verschil in toerental was nog redelijk groot maar kwam omdat ik niet wist wat het effect op de snelheid zou zijn van 2 schroeven i.p.v. 1 schroef . Ik wist ook niet hoe ik dat moest berekenen.
    Later bleek dat het verschil in snelheid er eigenlijk nauwelijks of niet was.
    Ongetwijfeld kan dit allemaal verklaard worden, maar ik heb het in de praktijk zo ervaren. Mijn conclusie : De tweede schroef zorgt gewoon voor meer trekkracht. Zowel in het echt als bij het model.

    Ik had eerst 24V motoren die afkomstig waren uit de stoel-liften. Die draaiden ruim 3000 toeren bij 24 Volt en die liet ik draaien op 12 Volt. Maar daarmee kwam ik toch net iets te kort. Onbelast ging het wel, maar geen trekkracht.

    Dus heb ik later omgebouwd tot dezelfde soort motoren maar dan in 12 Volt uitvoering. Met een kleine vertraging d.m.v. vertande riemen werkte dat probleemloos en geruisloos. Goede snelheid en veel kracht.
    Mijn berekening bleek toch aardig te kloppen, en met ca. 1800 toeren in het water had ik de juiste snelheid en voldoende trekkracht.

    Zoals gezegd is mijn ervaring dat er bij deze confuguratie eigenlijk nauwelijks verschil in snelheid tussen een of twee schroeven als je vaart zonder last...
    Wel is er verschil in "acceleratie" en trekkracht. Maar deze schepen, en zeker op deze schaal moeten niet te snel varen. Dit is een mooie gratieuze sleper, en bovendien trek je snel golven die andere vaarders om je heen niet zullen waarderen....

    Ik heb nooit gekeken naar het stroomverbruik, ik gebruikte een autoaccu en heb nooit te weining gehad voor een dagje plezier. Ruimte genoeg in zo'n grote romp.

    Oh ja, ik had ook de boegschroef werkend ingebouwd. Veel werk, maar deze is niet echt functioneel nodig. Dus als je geld wil besparen...
    Door de twee hoofdmotoren apart te bedienen, in combinatie met het Becker roer, draait de boot toch al om z'n as....

    Ik had twee dezelfde motoren tegengesteld draaien. Daarbij was er inderdaad een verschil in draaisnelheid. Dat was onbelast ook wel hoorbaar, maar ik heb daarvan bij het varen, dus onder belasting, nooit iets gemerkt.

    Mooi schip om te bouwen en om te varen.
    Veel succes met de bouw.

    Jan Blonkl
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2015
  13. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    bedankt jan
    ook ik heb hem al een keer gebouwd,maar dat is al ongeveer 40 jaar geleden.
    welke motoren er in stonden weet ik niet meer maar hij vaarde wel goed,ik liet mijn eigen sleepen in mijn motorboot.ik ben 2 24 volt motoren bij jan h wezen halen en die vertelde hetzelfde verhaal.nu nog 2 vaarregelaars er voor
     
  14. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    ik heb de romp geheel in de polyester staan geplamuurd en glad geschuurt.
    kaqn ik daar nu gewoon grondverf op smeren????
     
  15. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    Hallo Willem

    Hoe ver ben je nu, ik lees er verder niets meer over.

    gr Jan
     
  16. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    hoi jan mijn zoon is zijn eigen timmerbedrijf begonnen
    die ben ik nu aan het helpen ,bus betimmeren werkplaats in orde aan het maken
    en zo als je weet doe ik er zomers niet veel aan
    ik bel je nog wel een keer als ik weer wat meer tijd heb
     
  17. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    ik ben weer begonnen met de smit enterprise
    de romp en het achterdek is klaar maar nu mis ik volgens mij verschilende tekeningen van de op bouw en het stuurhuis .kan iemand mij daar nog aan helpen ,uiteraard tegen vergoeding.
     
  18. willem7249

    willem7249

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    10
    sorry voor het vorige bericht
    ik had niet goed gezocht ,het pakket is weer compleet,dus kan ik weer lekker verder
     
  19. kuifje

    kuifje

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Tielt - west.vl
    buchler motoren zijn ook zeer goed
     

Deel Deze Pagina