Smit Frankrijk hulp gevraagd

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 8 dec 2019.

  1. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Ik ben een beetje nieuw binnen de wereld van modelbouw en heb wat hulp nodig :)

    Ik ben sinds kort eigenaar van de Smit Frankrijk. Deze heb ik zo gekocht zoals op de foto's om deze in eerste instantie varend te maken. Optie is ze is goede staat.

    Afgelopen week heb ik de zender, ontvanger en 2 motorregelaars ontvangen. Ik wil namelijk graag de 2 motoren apart kunnen laten draai (1 vooruit en bijvoorbeeld de ander achteruit) vandaar dat de afstandbediening met dubbele regelaars uitrust is.

    Nu wou ik alles in test opstelling bouwen om het te kunnen testen, maar dit ging niet helemaal goed. Eerst heb ik 1 motor aangesloten met de motorregelaar. Dit ging goed, deze draaide naar behoren.

    Toen zou ik de stuurservo aansluiten volgens de handleiding van robbe futaba. Alles aangesloten en de stroom er op gezet. Even werkte het maar kort daarna hield de motorregelaar het voor gezien (mijn aanname was doorgebrand door de lucht die er afkwam).

    Flink balen .... maar oké alles nogmaals gecheckt maar ik kom er niet uit. Dat ik kortsluiting gemaakt heb is wel duidelijk ....

    Wat gaat er nu fout ? Of mis ik nog een onderdeel ? Iemand die wat informatie hierover heeft

    Groeten Arjen Boon 20191208_150227.jpeg 20191208_150247.jpeg 20191208_150304.jpeg 20191208_145702.jpeg 20191208_145722.jpeg 20191208_145735.jpeg 20191208_145629.jpeg

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je had één motorregelaar aangesloten en dat werkte. Na het aansluiten van een servo werkte de regelaar en de servo. Daarna ging de aangesloten regelaar in rook op?

    Vragen:
    Werkte de servo nog nadat de regelaar defect raakte?
    Was er maar één regelaar aangesloten?

    Opmerkingen:
    Zoals alles is aangesloten is de kans op of fouten bij het aansluiten erg groot. De regelaars behoren met connectors, die het onmogelijk maken de plus- en min aansluiting te verwisselen op de 12 volt accu te worden aangesloten. Die zijn er van fabriekswege ook aan gemonteerd, maar zijn op de foto's verwijderd. Een ongeluk door verkeerd aansluiten ligt nu in een klein hoekje. Ook de isolatiekous bij de motoraansluitingen zit er niet zonder doel. Voorkomen van kortsluiting. Als één van de nu ongeïsoleerde motordraden de plus- of min aansluiting raakt gaat de boel ook kapot.

    Weet je heel zeker dat je niet iets verkeerd hebt aangesloten of dat een van de motordraden contact heeft gemaakt met de plus- of min draden?
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Arjen, Welkom op het Forum. Ja, dat is balen! Heb je een aardige boot en de spullen om die RC te maken en gebeurt je dit. Eenzelfde regelaar is bij mij ook wel eens doorgebrand, maar ben even kwijt onder welke omstandigheden. Zelf heb ik dezelfde boot, maar die heet Smit Finland en eenzelfde zender.
    Wat uit jouw verhaal niet blijkt is of je beide regelaars had aangesloten toen die ene ermee ophield.
    Deze regelaars hebben een BEC voorziening, die de ontvanger van stroom voorziet. Gebruik je twee van deze regelaars dan is het gewenst dat je bij de ene de BEC uitschakelt door het stekkertje aan de rode draad naar de ontvanger terug te trekken. In principe zet je de stuurservo op kanaal 1 van de ontvanger en de regelaars op kanaal 3 en 4. Wel opletten dat je de stekkertjes op de goede manier in de ontvanger steekt. Dus niet de stekkertjes verkeerdom in de ontvanger. Er zijn namelijk stekkertjes zonder lipje eraan en die keer je gemakkelijk om. Als je beide regelaars tegelijk hebt aangesloten kan het zijn dat de BEC's van de regelaar elkaar niet verdragen en dat er eentje de geest geeft. Wat er exact mis is gegaan is van hieruit bezien gissen. Je zou de regelaar die niet stinkt uit kunnen proberen. En net zoals N.P.S. schrijft zou er aan de accu-kant van de regelaar ook iets fout gegaan kunnen zijn.
    Eer je gaat testen zet dan een zekering van 10A tussen je accu en de regelaars. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het plaatsen van een zekering is een goed advies. Maar bedenk wel dat een zekering is bedoeld om brand door kortsluiting te voorkomen. Niet om apparatuur te beschermen. Bij bijvoorbeeld fout aansluiten is de elektronica al defect voor de zekering zijn werk doet. Voorzichtigheid (drie keer controleren voor je iets doet) blijft geboden.
     
  5. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Bedankt voor jullie reacties:
    Hallo Nps

    Op het moment van testen was 1 motorregelaar aangesloten (aangesloten op 1 motor). Dit werkte.

    Hierna heb ik servo aangesloten. Die deed alleen eerst niks, alleen nadat ik een + en - na de ontvanger had getrokken (ingeplugd in de DSC poort). Toen begon de servo te werken. Kort hierna gaf alles de motorregelaar de geest.

    De stuurservo doet het nog. Heb een klein filmpje gemaakt aangesloten. Zie link:
    Zelfs met afstellen op de afstandsbediening blijft hij dit toch nog doen.


    Om nog even terug te komen op je opmerking: De connector heb ik inderdaad er af gehaald omdat ik de "vrouwtjes" niet heb om ze aan te koppelen. Er zaten wel ander soort stekkers op (die je er op knelt) tijdens het testen. De isolatiekous bij de motor zat er ook omheen. Kortom ik weet bijna zeker dat ik daarmee geen kortsluiting gemaakt heb. Ps ik neem je tip mee hoor, zal kijken bij het bestellen van de nieuwe regelaar of zij ook "vrouwlijle" stekkers verkopen.

    Hallo Klaas

    Bedankt, hoe heeft u de boel aangesloten want ik kon uw verslag daarvan niet zo vinden. Ik denk dat ik daar vast nog wat van kan leren :)

    Ik had 1 regelaar aangesloten tijden het testen. U heeft het over een BEC wat is dat precies? Want als u goed begrijp verzorgd dat de stroom voor de ontvanger. Dus dan heb ik de gene die ik getrokken heb niet nodig, deze liep vanaf de accu rechtstreeks op naar de DSC poort ...

    Nog iets wat ik niet helemaal snap, ik citeer: "Gebruik je twee van deze regelaars dan is het gewenst dat je bij de ene de BEC uitschakelt door het stekkertje aan de rode draad naar de ontvanger terug te trekken" Als ik het goed begrijp gaat dit over de stekker die naar de ontvanger gaat, maar wat bedoelt u met de rode draad terug trekken naar de ontvanger ? Of de rode kavel juist loshalen/afkoppelen?

    Nog een klein puntje is inderdaad wanneer zitten de stekkertjes (die in de ontvanger gaan) goed om. Bij die van mij hebben ze niet een lipje er aan zitten. Ik had wel gevonden dat de + in het midden zit en de bruine de -.

    Het idee van de zekering neem ik ook mee, daar had ik nog niet aan gedacht.

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
    eoosie344 vindt dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Servo's en regelaars worden altijd aangesloten op de poorten met de nummers 1 t.e.m. 8. Sommige connectoren hebben een lipje waardoor het onmogelijk is deze verkeerd om aan te sluiten. Deze connectoren hebben meestal draden met de kleuren wit, rood en zwart. Connectoren zonder lipje hebben vaak draden met de kleuren oranje, rood en bruin. Deze connectoren kan je verkeerd om plaatsen. Je moet er voor zorgen dat de oranje draad op dezelfde positie zit als de witte draad van een connector met lipje.

    De voeding voor de ontvanger hoort uit de regelaar te komen. Sluit je de regelaar aan op de 12 volt accu dan maakt de regelaar daar 5 volt van voor de ontvanger en servo. Een dergelijk voorziening wordt een BEC genoemd. Die 5 volt gaat via het snoertje naar de ontvanger. Die moet daar mee werken. Een spanning van 5 volt aansluiten op DSC poort is ongewenst. Deze poort heeft een heel andere functie. Ook zomaar met twee draadjes een ontvanger van voeding voorzien is niet erg handig. Je hebt snel kortsluiting of je raak de verkeerde pennen aan en er is dan snel iets defect. Een ontvanger en servo zijn niet bestand tegen een spanning hoger dan een volt of 6. Hoop niet dat je 12 volt op de DSC poort hebt aangesloten.

    In je video is een snel bewegende servo te zien. Dat klopt ook niet. Als je niets stuurt moet de servohevel stil blijven staan. Als je dan voorzichtig de servohevel probeert te verdraaien, moet je tegenwerking voelen. Niet te veel geweld gebruiken!

    Je gaat twee regelaars gebruiken. Die hebben elk een BEC die de 12 volt naar 5 volt terug regelt. Die twee BEC's gaan elkaar beinvloeden. Zie het maar als twee kapiteins op een schip. Dat werkt ook niet. Daarom moet je een BEC uitschakelen. Aan het snoertje dat van de regelaar naar de ontvanger gaat, zit een connector in in de ontvanger wordt gestoken. Een van de draden in die connector is rood. Die moet worden verwijderd. Als je goed naar de connector kijkt zie je aan een zijde drie kleine plastic lipjes. Die zorgen er voor dat het metalen contact dat aan de draden zit, niet uit de connector kan schuiven. Licht nu het lipje van de rode draad met een klein mesje voorzichtig iets op. Nu kan je de rode draad met het metalen deel uit de connector trekken. Nu het metalen deel isoleren en de BEC is veilig uitgeschakeld.

    Nu een welgemeende raad. Je kennis van de RC-techniek is (nog) gering. Dat is niet erg. We hebben dit allemaal moeten leren. Maar om te voorkomen dat er nog meer kapot gaat, zoek hulp bij een ervaren modelbouwer of bij een vereniging. Begrijp dat dat in de locatie waar je woont lastig zal zijn. Maar het is de enige weg om op dit moment zonder verdere schade verder te komen.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Arjen, Van de aansluiting heb ik geen verslag gemaakt. In de gebruiksaanwijzing van de zender/ontvanger zal moeten staan hoe je de servo's en motorregelaars moet aansluiten.
    https://www.gebruikershandleiding.com/Robbe-Futaba-F-14/preview-handleiding-757655.html
    BEC staat voor Battery Eliminating Circuit. Dat houdt in dat de motorregelaar een voorziening heeft om de ontvanger van een 5 Volts spanning te voorzien.
    In dat geval heb je geen ontvangeraccu nodig. Twee BEC's of een BEC+ontvangeraccu aansluiting kan problemen geven en men adviseert in zo'n geval de rode draad van één regelaar terug te trekken. Als er op een andere manier spanning op de ontvanger komt dan heeft de regelaar alleen maar de zwarte en de witte/gele draad nodig om te functioneren.
    In jouw geval (met één regelaar aangesloten) kan de BEC je geen parten hebben gespeeld en moet er iets anders zijn misgegaan. De DSC aansluiting op je ontvanger heeft een heel andere functie. Zie link. Je stuurservo hoor je in kanaal 1 te steken en dan op de zender met de rechter knuppel sturen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/futaba-fp-r118f-ontvanger.40146/
    Heb je de RC set nieuw gekocht of gebruikt? Misschien dat er in de zender (indien 2e hands gekocht) er kabels zijn omgezet.
    Op de stekkers, die in de ontvanger gaan zit het lipje aan de kant van de pulsdraad. Dus in jouw geval zonder lipje de pulsdraad aan de kant waar de kanaalnummers op de ontvanger staan. Probeer je op het Forum en internet zo goed mogelijk in te lezen en zoek gebruiksaanwijzing(en) voor het geval je ze niet hebt.
    Hoop dat het zo een beetje duidelijker is. Gr. Klaas.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je woont op Vlieland, lees ik. Prachtig eiland, maar helaas niet zoveel ervaren modelbouwers.

    Ik hoop van harte dat je ontvanger niet rechtstreeks op de 12V hebt aangesloten, want daar kan het ding niet tegen.
    Een ontvanger krijgt zijn voeding óf via de BEC van een regelaar, óf via een 4,8V ontvangerpakket. Nooit rechtstreeks op de 12V!

    De 'jutterende' servo is ook geen goed teken, tenzij dat je je zender uit had staan op dat moment, dan zou het (met de nodige slagen om de arm) kunnen zijn dat je ontvanger nog werkt. Dan zou die servo kunnen trillen door storing in de atmosfeer. Komt vaker voor op de 40 mHz.
    Mochten er meer vragen zijn (en die zijn er ongetwijfeld) zorg dan dat je er goede foto's en/of duidelijke filmpjes bij doet, om de ervaren collega's hier goed te laten zien wat er loos zou kunnen zijn.
    Je hebt een prachtmodel wat schitterend kan varen; het zou eeuwig zonde zijn als het niét gaat varen door elektronische ellende.
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Leuke boot, lekker veel ruimte waar je goed bij kunt om te spelen met de electronica.

    Paar opmerkingen waarmee je een oplossing mogelijk kunt vinden:

    - de dikke accu van 12V levert stroom voor de motoren via de snelheidsregelaar. Dus rood/zwart is de plus/min aan de accu. Wit en blauw naar de motoren. Handleiding staat hier

    - De snelheidsregelaar levert stroom aan de ontvanger en dat is geen 12v maar minder, 5v of zoiets. (dat is die genoemde BEC) Dus die stekker naar de ontvanger. Daarmee werkt de ontvanger. Schakelaartje aan de regelaar onderbreekt dat ook volgens mij. probeer maar even.
    Ter info: Verwijder je de rode dan werkt de ontvanger niet maar die kun je ook apart van stroom voorzien met een andere baterij/pakketje dan die grote die je op de foto laat zien. De regelaar werkt dan nog wel want die krijgt dan alleen signaal/massa van de ontvanger. Stroom krijgt die zelf wel van de grote accu en geeft die (geregeld) door naar de motor.​

    - Zodra de ontvanger werkt en je de motor kunt regelen vanaf de zender heb je dus prijs. Mooi. Mocht je nu een tweede regelaar aansluiten dan moet je het rode draadje naar de ontvanger niet aansluiten, anders krijgt de ontvanger van beide regelaars 5V en dat schijnt niet fijn te zijn. Waarom weet ik niet, ze leveren toch beide 5v maar goed, ervaring leert dat het niet moet dus sluit er 1 aan, en geen twee.

    - Je servo krijgt z'n stroom via de ontvanger, check die draadjes want daar zie ik wat geknutsel. signaal, spanning, massa.

    Volgens mij steek je die stekkertjes in de ontvanger overal bij de kanaalnummers en niet bij DSC, geen idee wat dat is, zegt hier iemand met verstand van zaken zometeen vast nog wel.

    Rook is niet goed, maar is niet altijd verwoestend. Ik had precies zo'n slepertje die Smit anderland heette. Kwam wat plantengroei in de schroef en regelaar begon te roken (en te stinken) maar tijdig uitgezet, schroeven schoongemaakt en het ding werkte daarna nog steeds.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    DSC is Direct Servo Control. Via een kabeltje kunnen zender en ontvanger worden verbonden. Het is dan mogelijk zonder HF afstraling met de zender de servo's te bedienen. Of een F-14 zender deze optie heeft, weet ik niet. Als het zo is, dan staat het wel in de handleiding van de zender.
     
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal en bedankt voor jullie reacties. Het wordt me elke keer wat duidelijk waarvoor dank. Ben er ook achter dat ik een paar dingen fout gedaan heb ..... nouja aldoende leer je, in dit geval hoe het dus niet moest ...

    Ik heb inmiddels een nieuwe regelaar besteld. Dus binnenkort kan ik als het goed is weer verder. moet nog even tijd vinden om de andere motorregelaar te testen. Maar zoals ik begrepen heb kan ik die "gewoon"aansluiten:
    - blauw en wit naar 1 van de motoren.
    - rood en zwart naar de accu.
    - stekertje naar de ontvanger (poort 3 of 4)

    Daarna lijkt me dat even testen om vervolgens de stuurservo aan te sluiten in poort 1 (en hopen op geen rook). En als dit werkt kon de ander er bij op (zonder rood draadje op de stekker die naar de ontvanger gaat).

    De zender/ontvanger heb ik 2e hands gekocht wel eens waar met gebruiksaanwijzing.

    #Roel inderdaad prachtig eiland. alleen voor modelbouw soms wat lastig. Daarom heel blij met jullie op het forum, het is wel eens waar hulp op afstand maar elk beetje helpt :)
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hopelijk gaat het de volgende keer beter Arjen. En steek de kleine stekkertjes ook goed in de ontvanger. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pffff... filmpje... in 1 oogopslag!

    Waar ligt de ontvanger? Bij de aandrijfas... met... jawel... een samen gebonden antenne.
    Naast een roterende as en koppeling en motor?
    Dat geeft een magnetisch veld... en dat beïnvloed je ontvanger bij de beesten af.

    Het effect kom je ook wel tegen bij modelvliegen, indien het model met staaldraad stuurstangen is uitgerust,
    en die te vrij kunnen zwieberen en klapperen... maakt vliegen onmogelijk.

    Door het getril en geklapper in de swing van een trillende brandstofmotor.
    Leg daarlangs een antenne draad, zo dicht mogelijk langs, en... en alle servo's hebben houseparty...
    Interferentie door magnetisch opgewekt veld. (en... opgewekt is hier niet vrolijk) Haha...

    Even los van alles verkeerd om aansluiten... dat is kwestie van eerst goed inlezen. Internet staat vol info.
    Ook over kabelkleuren van servo's... waar ze voor staan. Modelbouw is ook goed geïnformeerd wezen, tevoren goed uitzoeken.
    Wat je niet weet of vertrouwt... zoek je op. Geduld voorop.

    Twee BEC stroomvoorzieningen, is aangegeven door N.P.S., werken elkaar goed tegen.
    Dusdanig dat er en 1 of 2 direct doorfikken als flitslampjes. On ontkoombaar bij effect.

    Soldeer smelt, en sluit het laagspanningscircuit kort, betekent meestal dat de volledige
    voedings spanning op de ontvanger komen te staan. 6V t/m wat dan ook.

    Is de ontvanger deze nog heel, heb je mazzel, omdat er mogelijk geen vermogen doorheen ging?
    Maar, deze oude ontvangertjes kosten meestal een scheet, en gelukkig is Futaba keurig robuust.
    Oude techniek, wordt niet meer gemaakt. Alles is thans 2.4Ghz.
    Dus die ontvangertjes blijven niets meer waard, maar blijven wel goed bruikbaar! Duurste behoort Tante Post te wezen.

    Dus ja, 2 regelaars, voor 2 motoren? 2 aan de ontvanger? Mag er maar 1 spanning voeden.
    De andere BEC-voeding moet afgekoppeld zijn op de PLUS draad.

    Dat betekend met een speld de 'plus' stekker uit de stekkerhouder pielen en wegklappen, met een teepje borgen.
    Nimmer, nimmer doorknippen! Krijg je later spijt van. Wegvouwen dus!

    Algemeen! Modern gecodeerd servodraad UNI stekker:
    zwart, rood en wit, of,
    bruin rood en oranje.

    Staan voor, MIN, PLUS en PULS.

    De puls stuurt de servo aan voor de stand om het zo maar te zeggen...

    Ja... leuk scheepje, veel plezier alvast in de ontdekkingsreis!
    Gr Bas
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel? Nog vorderingen?
    Is de elektronica nog intact?
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  15. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo Bas

    De nieuwe motorregelaar kom als het goed is deze week.

    Nu heb ik afgelopen week en komende examens dus een beetje druk dus vandaar geen vorderingen. Waarschijnlijk volgend week/eind van de week meer ....

    Groeten Arjen

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Succes met de examens! Wellicht daarna wat ruimte voor heerlijk geknutsel.
    Waar je niet uitkomt... gooi het hier in de groep!
    Groet Bas
     
  17. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Dat ga ik zeker doen. Ik denk dat ik bij jullie laat checken voordat er stroom op gaat.

    Dan maar wat langer wachten voordat hij echt kan varen.

    Ps eigenlijk moet hij eind januari wel klaar zijn, daarna moet ik voor mijn eind stage een halfjaar aanboord dus dan wordt modelbouw even niks.

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Een kleine update:
    De motorregelaar is binnen (waren ze al een tijdje maar met examens geen tijd meer gehad) dus ik kon weer verder.

    Eerst alles aangesloten met 1 regelaar op 1 motor en de stuurservo. Voor nu met een andere accu uit mijn andere boot. Deze accu was 7.2 volt (geschikt voor de regelaar) en met de juiste stekker zodat ik geen kortsluiting kon maken ! Spanning erop gezet en alles werkte naar behoren :) :) :) :)

    Was alleen vergeten om de contra stekkers te bestellen en kon zo ook geen goede vinden. Dus ik was wat aan het zoeken, is dit een goeie (zie link) ? Of zijn er nog andere opties ? Ik had bedacht om vanaf de accu 2 draden te trekken (plus en min) en dan die weer te splitsen. Om hier dan weer de connectors op te zetten.

    https://www.conrad.nl/p/accu-adapte...5_pla-1891380&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

    Oja iemand had geschreven om de de BEC (als ik het goed zeg) van de andere regelaar er uit te halen. Deze is er uit en weg getapt. Bedankt voor de tip om het ongeschonden er uit te kunnen halen.

    20191226_153755.jpeg

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, keurig... 'de rode draad in het verhaal!'
    Dubbelvouwen en keurig een teepje er om, klaar.

    Ik zie een Tamiya stekker. Zijn geschikt voor de job.
    Je kan overstappen op anderssoortige, maar dan moet je gaan solderen.
    Voor hogere stromen worden ook wel stekkers met goud-coating gebruikt.

    Prettige van de Tamiya stekker is dat deze borgt met het haakje, en dat deze ook zonder
    overdreven gesjor los te trekken is.
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Wat de stekker voor de verbinding met de motor betreft, vind ik die uit de link niet zo'n geweldige keuze:
    - kant van de snelheidregelaar = prima, onmogelijk verkeerd aan te sluiten
    - kant van de motor: aan de motor zelf soldeer ik altijd 2 mannelijke stekkers (pin) en aan de verbindingskabel 2 vrouwelijke stekkers (holle buis waar de pin in past, met isolatie eromheen).
    op die wijze kan je de motor gemakkelijk ompolen als die verkeerd om zou draaien, en zit er geen stroom op ontblote connectoren om accidentele kortsluiting te vermijden.
    Iets in de zin van de onderstaande link (bestaat ook in en korte versie)
    https://nl.aliexpress.com/item/3291...hweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_53

    Met vriendelijke groeten,
     

Deel Deze Pagina