Smit Frankrijk

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels weer terug van vakantie en begonnen met werken. Een update zal nog even op zich laten wachten omdat ik mijn zoontje 8 maanden geleden beloofd heb om een F4f Phantom 1:32 te bouwen, het wordt dus tijd om mijn belofte uit te voeren.

@Roelof, de tijdschriften en waterkaarten etc haal ik via google binnen. Vervolgens zet ik de afbeeldingen allemaal in een excel bestand en maak ik deze in verschillende afmetingen. Als ik de juiste maat heb knip ik ze uit en doe ze dan lamineren. Hierdoor zullen ook niet verkleuren. De instrumentenpanelen maak ik van diverse materialen zoals messing en kunststofprofieltjes.

@Silverlit, het is moeilijk uit te leggen hoe ik het doe met het relingwerk. De reling op het brugdek heb ik gedaan voordat ik het brugdek ging spuiten ivm mogelijke beschadigingen door het richten en of het soldeeren.
In principe richt ik eerst de staanders, als deze goed staan plaats ik de middelste ligger en soldeer ik per staander. Ik begin met de buitenste staanders en werk zo naar binnen toe. Ik weet niet of dit de juiste werkwijze is maar iedereen heb zo zijn eigen manier. Het is eigenlijk een kwestie van goed uitmeten, soms gebruik ik weleens een proefstukje van een 0.5mm koperdraad om te kijken of alles goed uitkomt. De achterste reling heb ik op deze manier gedaan omdat deze nogal raar liep ivm de kraan die er op komt.

Groeten,
Peter

Update

Hallo allemaal,

Het is enige tijd geleden dat ik wat heb laten horen over de bouw maar dan nu eindelijk weer eens een update (is gewoon weer wennen om een bericht te plaatsen). Ik ben begonnen met de blusmonitoren, het was even lastig om de messingbuisjes te buigen maar het is aardig gelukt vind ik zelf.
dsc02656.jpg

dsc02659b.jpg

Alles staat nog los en moet nog een beetje worden uitgericht. Waarscijnlijk moet ik de monitoren ook inkorten.

Groeten en tot de volgende ronde,
Peter

messing buisjes

hoi ,

hoe en met wat heb je in godsnaam die buisje zo mooi geplooid ?
prachtig werk trouwens.

gr geert

Hallo Geert,

Aangezien ik geen buigijzers had hiervoor heb ik de buisjes gevuld met vogelzand en daarna verwarmd met een soldeerbrandertje en aansluitend om een schijf met een diameter van 2 cm gebogen.

Groetjes,
Peter

hey p'vas,

prima idee en mooi resultaat,bedankt voor de info.

gr geert[/QUOT Een kleine tip.
Als je een roodkoper buis gebruikt
Dan eerst uitgloeien op de plaats waar de bocht moet komen
Zo heet stoken als dat het kersrood is
Afkoelen laten dan vullen met vzand
En koud buigen
\mvg
Frederik:D

hoi frederik,

bedankt voor de tip ik moet binnenkort hoop messing buigen voor cargorail maar dat is massief hoe kan je dat ooit mooi buigen:rolleyes:

@peter,

Heel mooi maar zoals al gezegd zo ik het wel wat in korten want dit is echt te lang hoor;)

tim

hoi frederik,

bedankt voor de tip ik moet binnenkort hoop messing buigen voor cargorail maar dat is massief hoe kan je dat ooit mooi buigen:rolleyes:

@peter,

Heel mooi maar zoals al gezegd zo ik het wel wat in korten want dit is echt te lang hoor;)

tim

DSCF0003~0.jpg

Je4 kan ook zo een buigijzertje maken hoor

Zo hehe..
Dit noem ik nou een intressant stukje..
Aangezien ik er nu wel ene beetje bang voor ben! Het klinkt dom maarja daar denk je dan ook niet bij.

Het ging als volgt.
Ik moest gelijders hebben voor mijn Smit lloyd 112 offshore duikuitvoering.
Ik had een buisje 5mm gevuld met zelf rijsendbakmeel (wist ik veel wat dat allemaal deed) Allebei de kanten dichtgeplakt met tape en met een brandertje warm maken.
Tot dat ding dus opeens recht voor mijn gezicht ontplofte. Gelukkig had ik hem vast met een tangentje maar ja, de klap was te vergelijken met vuurwerk. Toen dus wel erg geschrokken ja..

Maar achteraf kon ik er wel om lachen :D.

Mando wees blij dat je ze met tape had dicht geplakt, als je ze afgeknepen had met de bankschroef dan dad het veel erger afgelopen !
zelfrijzendbakmeel Hahahahahahahaha

Hallo Hans,

Wat bedoel je daarmee?

Groetjes,
Peter

Simpel, in de leiding net achter het stuurhuis zitten afsluiters en die krijg je er zo niet op. Ook staan die monitoren op een wat ik noem een tafeltje en daar krijg je geen buis doorheen op deze manier. Ziet er overigens mooi uit! Het buigen van de leidingen op mijn model heb ik gedaan door de leiding eerst vol te laten lopen met lood en vervolgens na verwarmen het er weer uit te schudden. Ook zie ik heel bekende foto's op de achtergrond!

Groetjes Hans.

Zo hehe..
Dit noem ik nou een intressant stukje..
Aangezien ik er nu wel ene beetje bang voor ben! Het klinkt dom maarja daar denk je dan ook niet bij.

Het ging als volgt.
Ik moest gelijders hebben voor mijn Smit lloyd 112 offshore duikuitvoering.
Ik had een buisje 5mm gevuld met zelf rijsendbakmeel (wist ik veel wat dat allemaal deed) Allebei de kanten dichtgeplakt met tape en met een brandertje warm maken.
Tot dat ding dus opeens recht voor mijn gezicht ontplofte. Gelukkig had ik hem vast met een tangentje maar ja, de klap was te vergelijken met vuurwerk. Toen dus wel erg geschrokken ja..

Maar achteraf kon ik er wel om lachen :D.

heb je een foto van dat buisje ??
gr joost

@Frederik, bedankt voor de tip. Ben sinds vandaag in bezit gekomen van een echt buigijzertje, had een hoop werk gescheeld als ik hem een week eerder had. Is trouwens wel een duidelijke voorbeeldfoto van je buigijzer, ga het zeker proberen na te maken als je het goed vind.

@Hans, de blusmonitoren zitten nog los van de messing buisjes dus moet ik probleemloos die afsluiters erop kunnen zetten met de "tafels". Ook jij bedankt voor de tip over het buigen van de buisjes. O ja, ik ben nog steeds blij dat ik toen die foto's van je heb gehad, ik haal er veel details van af.

@Armando, hoe gaat het gezegde ook alweer, DOOR SCHADE EN SCHANDE WORDT JE WIJS! Geldt voor mij ook hoor.

Groeten,
Peter

update

Hallo allemaal,

Hier dan weer een kleine update. Ben zo beetje klaar met de blusleidingen/monitoren. De monitoren heb ik 8mm ingekort en komen nu beter overeen met de werkelijkheid. Er is veel werk in gaan zitten in de kranen aan de stuurboordzijde, het is een combinatie geworden van messing en abs-plaat. Voor de flenzen heb ik sluitringentjes gebruikt en deze gesoldeerd op de leidingen. Het geheel is na testen waterdicht gebleken en klaar om gespoten te worden.
dsc02669n.jpg

dsc02665p.jpg

dsc02666y.jpg

Groetjes,
Peter

hallo peet

dit is wel prachtig werk, ik kan veel van je leren denk ik.

m vr gr jan

Hallo allemaal,

Hier dan weer een kleine update. Ben zo beetje klaar met de blusleidingen/monitoren. De monitoren heb ik 8mm ingekort en komen nu beter overeen met de werkelijkheid. Er is veel werk in gaan zitten in de kranen aan de stuurboordzijde, het is een combinatie geworden van messing en abs-plaat. Voor de flenzen heb ik sluitringentjes gebruikt en deze gesoldeerd op de leidingen. Het geheel is na testen waterdicht gebleken en klaar om gespoten te worden.
dsc02669n.jpg

dsc02665p.jpg

dsc02666y.jpg

Groetjes,
Peter

Hoi Peter,

Ziet er weer super strak uit. Het is haast zonde om er straks mee te gaan varen.....
Heb je nog wat kunnen doen aan de kleine beschadigingen van de stuurhut?

Ik moet toch echt weer gaan bouwen, maar ben eerst weer in huis bezig!

Groeten en een goed uiteinde, Ron

Back