Smit-Lloy d 112 gezonken....

Geachte collega-bouwers,

Gisteravond,tijdens haar tweede test vaart is m'n Smit-Lloyd 112
omgeslagen en gezonken :?
Dat is dus flink balen. Ik was aan het varen in een grote vijver en moest plots uitwijken voor een soort paaltje in het water. Ik maakte een scherpe bocht en daarbij verschoof het lood naar een kant van het schip.
(ik was bezig haar op de waterlijn te krijgen, daarom zat het lood nog niet vast :hammer: ). Gevolg: boot slaat om en loopt vol water.Zinkt statig met boeg als laatste.Dat was dus zwemmen geblazen.
Maar goed genoeg gejankt. Het probleem is nu dat A) het schip een houten romp heeft die van binnen en van buiten behandeld is met epoxy,
maar nu toch scheuren begint te vertonen en B) m'n ontvanger en vaartregelaars zijn doorgebrand.
Wat kan ik betreffende A) nu het beste doen; eerst maar eens een maand goed laten drogen en da maar weer zien,of heeft iemand een beter idee?
Wat betreft punt B) ik meende gelezen te hebben dat Corrien, hier op het forum voor/bij Robbe werkt.Repareert hij ook voor particulieren?
Tuurlijk kan ik het hem zelf ook vragen,maar ik wil hem niet onnodig lastig vallen, dus als een van jullie het weet.....

Alvast bedankt voor de hulp!

met vriendelijke groet,

Erwin

hallo erwin...

ik zou de romp toch eerst even een maand goed laten drogen :) steldat je dat neit zo doen en je gaat hem verder behandelen met epoxy of wat dan ook dan heb je kan dat als je hem in je huis laat staan en het hout zou op drogen dat het uit gaat zetten en misschien toch geen prettig gevolg zou hebben. en je zegt dat het houd gaat scheuren dan zou ik toch geen risico nemen en het behandelen met glasvezel

mvgr

armando

PS verbeter me als ik het niet goed heb ..

en heeft u misschien foto`s van het model ?
ben namelijk wel nieuwschierig :$
want de lloyds blijven mooie schepen

mvgr

armando

Inderdaad best laten drogen... Komt het water door je epoxy?

Geduld is een schone kunst..... :D

Wel jammer dat hij gezonken is, :( maar je hebt hem terug gevonden! :D

hallo modelbouwer. als eerste jammer dat je smit lloyd gezonken is . nou over de smit wat ik zou doen zou ik de smit eerst even droog blazen met een fohn niet telang op een plek blazen maar dat ie lekker droog wordt en dan niet bij een kachel neer zetten gewoon waar het droog is . je hoeft echt geen maand te wachten dat het droog is . .trouwens ik heb het ook gehad met mijn smt hunter dat was mijn eigen schuld want ik dacht dat ik wel met een wind kracht 2 a3 kon varen en het ging ook allemaal goed tot dat ik wou draaien kwam even een te hoge golfje aan die mijn boot liet omslaan .

gr freddy

hey erwin....

waar ik ook heb over na zitten denken met wat punten van "Frederik" je heb dan waarschijnlijk het loodboven op je achterdek neergelegd en omdat de smit lloyd natuurlijk een supleyer is heeft hij een plat achterdek en als je daar dan je lood neerlegt dan kan het wel is gaan rollen ja ?
e nhoeveel lagen epoxy zitten er op het romp?

mvgr

armando

Hoi Armando,

Nee het lood lag in het het schip, bovenop wat spanten en dat is verschoven. Het is balen maar ja, gedane zaken nemen geen keer :!:

In elk geval bedankt voor je meedenken!

Wat betreft foto's; die wil ik wel plaatsen , maar weet niet hoe!

mvg.

Erwin

Ahoy.
Alleeerst wilt ik zeggen dat ik mee je meevoelt
Met het zinken van de Smit Lloyd.
Tweede waarom na het behandellen van de expo.
Toch niet wat glasvellen er overeen gelegd.
Ten Derde volgende keer wat dichter bij de kant
blijven varen als je dit aan het uit testen bent.
En als laatste waarom niet wat stopverf gebruiken.
in plaats van lood.
Dit heb het zelfde effect. qa gewicht.
En dit verschuift niet als je plotseling moet uit wijken.
Een ander voordeel is als je een probleen heb met,
het scheuren van het hout of expo niet waterdicht is dan
stop je het lekken met de stopverf.
Het is maar een idee!!
Maar ik gebruik het al jaren en het bevalt me beter als lood.
Groetjes Nick Alias Redcheesehead.

Jammer vooral omdat het een houten romp is, maar ik begrijp één ding niet hoe krijg je die electronica stuk.

Bij mij is vanaf 1977 dat ik radiografische besturing heb al wel vijf maal een sleper naar de kelder gegaan dat gebeurd dan doordat je wat sleept of dat er meer slepers aan een object zitten.

Een van mijn boten heeft een half uur op de bodem gelegen ik spring er zo maar niet in wachten op een rubberboot hier heeft mijn zoon de ontvanger te laat uitgeschakeld en dat heeft mij een eindtor op de vaarregelaar gekost in alle andere gevallen nooit electronica stuk gehad.

Een paar vuistregels zet je zender niet uit.
Een natte ontvanger blijft werken kan dus beter je eigen stuurpulsen krijgen.
Als je boot naar boven gehaald wordt onder water de ontvanger uitschakelen.

Dan alle servo's, vaarregelaars, motoren en relais uit mekaar halen alles waar maar water in kan zitten.
Afspoelen on de waterkraan en laten drogen dit kan ook met een hairfohn.

En weet je er zijn polyester rompen van de Smit LLoyd's te koop.

Hee das balen,

Jammer man dat zo'n schip omdonderd, maar inderdaad nemen gedane zaken ...... Corrien repareert óók voor particulieren, ik raad je aan om alles daar naar toe te sturen, zeker ontvanger ed, al is het maar voor de zekerheid.

Is dit degene welke te koop was ???

Romp en opbouw rustig laten drogen, en dan kijken hoe en wat te herstellen. er zijn inderdaad polyesthr rompen te krijgen, maar dat is ook wat.....desnoods wil ik je wel helpen hoor.

Tom Boere

@ Jan,

Ja de vaartregelaar Rokraft 120 Up doet het in die zin dat de rode LED
continu brand, verder niets. Als ik de ontvanger aan sluit op het roerservo
en ik duw de knuppel naar links, dan begint de servo te schokken naar links (zeg maar stotteren).Stuurknuppel naar rechts......er gebeurt niets.
Ik wist niet dat je de ontvanger bijv. onder water al uit moest zetten, maar ja al doende leert men.... :lol:

@Tom, Dank je Tom voor het mede leven!
Ja, dit is inderdaad degene die te koop stond.
(P.S. je hebt een PB)

Met vriendelijke groet,

Erwin

Lees even de faq van Corrien ''apparatuur heeft zwemlas gehad'' .
Beter is het om een fles gedistilleerd water te halen en alles er gelijk in onder te dompelen. Daarna uit laten lekken en met alcohol alles na te spoelen, dit neemt het restant van water op en daarna met de föhn goed laten drogen. Ik was dus niet de enige gisteren die de boel nat heeft gehad, bij mij schopte iemand de zender van de steiger het water in en daar was ik dus niet blij mee!

Groetjes Hans.

Hoi Erwin,

Dat is inderdaad goed balen, maar je hebt er toch wel foto's van gemaakt? (tijdens het zinken) dan hou je er in ieder geval nog iets leuks aan over.

Wat die snelheidsregelaar betreft, ik denk dat het probleem dan in de ontvanger zit en niet in de regelaar. Het LED'je op een Rokraft 100 brand (onder normale omstandigheden) continu als hij ongeldige opdrachten krijgt van de zender/ontvanger. Normaal is dat dus al de ontvanger en/of zender uit zijn en de regelaar wel voedingsspanning krijgt. In jouw geval staat alles aan, maar is hoogstwaarschijnlijk de "opdracht" verminkt. Het spul even naar Corrien sturen lijkt me inderdaad geen heel slecht idee.

Groetjes, Danny.

PS. je bent niet de eerste, kijk hier maar eens.....

@ Zoef de Haas en Danny,

Bedankt voor jullie hulp.Ik heb Corrien een mailtje gestuurd
en ik mag het naar hem opsturen, dus er is hoop :lol: :banana:

mvg.

Erwin

Hallo allemaal,

ik heb in het verleden wat verhalen gelezen op internet over lui die met kogellagers op elkaars boten schieten tot ie zinkt. En dan halen ze ze weer op, drogen de boel, en daar gaan ze weer.
Check maar eens op http://www.rcwarships.com/rcwarships

Ze gaan natuurlijk veel verder dan normaal gesproken nodig is, maar die van hun zinken veel vaker :).

Wie weet is er wat aan.
Ik ben van plan om het gat in het dek onder de opbouw te beschermen met een extra plaat perspex oid, om nog meer te voorkomen dat er water in komt ....
Kijken of alles past natuurlijk :)

Groeten, Theo

theo_tb zei:
Hallo allemaal,

ik heb in het verleden wat verhalen gelezen op internet over lui die met kogellagers op elkaars boten schieten tot ie zinkt. En dan halen ze ze weer op, drogen de boel, en daar gaan ze weer.
Check maar eens op http://www.rcwarships.com/rcwarships

Ze gaan natuurlijk veel verder dan normaal gesproken nodig is, maar die van hun zinken veel vaker :).

Wie weet is er wat aan.
Ik ben van plan om het gat in het dek onder de opbouw te beschermen met een extra plaat perspex oid, om nog meer te voorkomen dat er water in komt ....
Kijken of alles past natuurlijk :)

Groeten, Theo

Jep, dat zijn weer eens amerikanen die een leuke hobby hebben 8)
mekaars scheepjes kapotschieten...

Ookal zinken ze, en ze zijn nog groot ook!! werkt de elktronica nog...
Of dit is waterdicht gemaakt, of ze zijn er speciaal voor ontworpen... Weet het zelf niet.

Alvast een 'aparte' bezigheid :wink:

Back