Smit Lloyd 109

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo beste modelbouwers,

Ik ben nog een beetje aan het zoeken welke ship ik ga bouwen vandaar nog even een vraag.
Dit schip ben ik ok nog tegen gekomen de "Smit Lloyd 109" wie heeft hiet misschien wat foto's van en een bouw beschrijving.
Wie heeft deze al eens gemaakt.

Ik hoo rgraag jullie reactie, alles is welkom.

Mvg, Richard Driessen

Richard,

In een heel ver verleden is er ooit een een bouwpakket geweest van dit schip ( was mijn eerste kennismaking met scheepsmodelbouw).
uitgebracht door een nederlands bedrijf , Adee of zo iets.
De kwaliteit liet wat te wensen over, het was zeker geen paket voor de beginnende modelbouwer.
Was wel een schip met een super vaargedrag, was verschrikkelijk stabiel.
Veel ruimte voor inbouw van apparatuur en accu's.
Het bouwpaket is echter niet meer verkrijgbaar, dus als de een 100-klasse boot wilt maken zul je hem zelf vanaf tekening moeten bouwen.
Als je het romp bouwen wil overslaan heeft SMB rompen een polyester romp te koop van dit type.
Tevens verkoopt SMB de tekeningen van dit type echter alleen in combinatie met de aankoop van een romp.
Kijk maar eens hier

Ook de NVM heeft volgens mijn tekeningen van deze schepen in hun tekeningen archief.

kwa tekening set kan je beter kiezen voor de set van vth deze zijn beter dan de nvm tekeningen
ik heb bijde tekening sets

De tekeningen van VTH die heb ik al in het bezit.
Die zijn goed duidelijk te noemen.
Alleen ik zoek wat foto's van dit schip.
En de romp en alles die wil ik zelf gaan maken.

Hoi Richard,

Ik ben net even met :google: aan het zoeken geweest, resultaat twee foto's;

F1000225_smit_lloyd_109.jpg

lloydorg2%20%20109.jpg

Het is niet veel, maar alvast een begin :) .

Groetjes Danny.

Bedankt Danny,

De bovenste foto die had ik al gevonden, maar die onderste nog niet, bedankt.

Je kunt zelfs tot 119 zoeken, maar zelfs daarmee zul je niet heel veel meer vinden.
Ik neem aan dat je al een keer op Tugspotters hebt gekeken?

Daarnaast is dit ook nog wel een aardige site om eens te kijken.

Omdat ik zelf ook de 109 heb gehad en daar voor ook foto's van de diverse 100-klasse boten gemaakt heb, heb ik ook nog in mijn foto archief aan het zoeken geweest, maar ik kan ze op dit moment niet meer vinden :cry: .

Uhm, dat is jammer zeg dat je ze niet meer kunt vinden.
Maar mocht je ze toch nog vinden dan hou ik me zeker aanbevolen voor de foto's die je nog in je bezit heb.

Ik hoor het graag van je....

Groetjes Richard

Ik heb die bouwdoos bij mij boven staan, ben er nog niet aan begonnen maar ik weet wel dat er een nieuwe romp komt want deze romp is niks. Heel veel dingen kunnen vervangen worden want er word niet rekeing mee gehouden dat het als model ook een werkschip word. is niet de bedoeling dat hij plastic ankers naar boven haalt. moet minstes een paar kilo wezen.

Hier een lijst met de Smit-Lloyds die er op een tijd allemaal waren.

Het model de Smit Lloyd 109 hier zijn er 13 van geweest nu maak ik een grote fout om hier het getal 13 neer te zetten dat nummer zal je nooit zien bij Smit dat brengt ongeluk.

smitlloyd9qi.jpg

Foto Joop Mak "Vaargroep Nienoord"

Dit is een polyester romp tekeningen NVM de tekening van de Smit Lloyd 109 van de NVM deugt niet toen deze schepen gebouwd werden.

De beheerder van het tekeningen archief werd op de Stoomdagen op Nienoord hierop aangesproken dat er een grove fout in de tekening zat.

De eningste stomme opmerking die hij maakte was jullie zijn toch modelbouwers.

smitlloyd1092vt.jpg

Op EXPO 1982 in de Martinihal zat ik in een Jury en daar stonden ook twee Smit Lloyds 109 waar ik gelijk dezelfde fout zag na 3 jaar was de tekening nog niet aangepast.

Dat noemen wij Domsnoeten.

smitlloyds8ts.jpg

Bedankt Jan, dat is een mooi schip die van de foto....
Is deze van jou zelf?

alles is nog steeds welkom qua informatie en foto's....

Nee die zijn van leden van "Vaargroep Nienoord" die rompen zijn al voor 1980 gemaakt vandaar die lijst met de diverse type's Supliers Van Smit Lloyd die varieerden in groote maar van de 109 is een hele collectie het hoeft niet perse de 109 te worden even informeren bij Tugspotters waar ze gebleven zijn om foto's te vinden of te maken.

Nadeel van dit type schip net als de nieuwere Slepers dat ze water over krijgen en niets op de achterdekken staan hebben moeilijk waterdicht te maken.
Maar een ruitenwisserpompje en een watermelder bieden daar weer uitkomst bij pompje 12 volt liggen genoeg bij autoslopers mooiste zijn de VDO pompen maar die zie je weinig op de sloop.

Gr Jan

Back