Smit LLoyd 115

Hoi Peter,

Je bent lekker op dreef zo. Laten we hopen dat we een rustige winter houden, dan kan je een heel eind komen. Goede jaarwisseling!!

Gr. Ron

Dat is weer netjes Peter!! , ook een goede jaarwisseling gewenst! en dat we het water maar dun mogen houden in Hoogvliet in 2013!

gr Herman

Hoi Ron,

Het zal nu wel even gaan duren voor een volgende update omdat ik nu eerst een aantal diepladers en vrachtwagens (1:50) ga verbouwen, deze heb ik al een tijdje liggen en dat moet ook gebeuren. De vitrinekast moet nl. nog een beetje gevuld worden. Ben ook bezig om voor garage Steenhoven een bergingsvoertuig na te bouwen.

@Herman, Paul,
Bedankt voor de complimenten.

Groetjes,
Peter

@Adam

Ik heb al eens een motor gezien in de RWS kleuren, echt top wat hij doet. Zal hem wel overhalen om foto's te plaatsen. ,

Groeten Ron

@Adam,
Het is even off topic maar hier een paar plaatjes van wat ik nog meer maak.

Deze motor van Rijkswaterstaat heb ik voor een aantal collega's gemaakt.
dsc03793a.jpg

dsc03797a.jpg

Een oude dragline Ruston Bucyrus 1:50, gebouwd vanaf tekening.
dsc04443ot.jpg

Hier had ik nog een oud Lion toys DAF liggen. Deze heb ik verbouwd tot een 4-asser van van der Vlist.
dsc03837o.jpg

Hier nog een link als je interesse heb naar meer modellen.
www.wesje.nl • Toon onderwerp - Projecten Peter45

Ik denk dat ik teveel dingen mooi vind om te bouwen of teveel hobbies heb en tijd te kort.

Groetjes,
Peter

Hey Peter,

Jij bent ook een mooie zeg.
Eerst ons weer lekker maken met een nieuw bouwverslag van de 115 en nu er al weer tijdelijk mee stoppen :);)

Mooie vrachtwagens maak je daar zeg.
Heb je ook veel tijd voor nodig.

Grt,
Ferry.

Zooo Peter, dat ziet er wel heel fraai uit. Zie dat we naast bootjes nog een gedeelde interesse hebben :D

@Adam,
Hebben we het dan over de motor of de vrachtwagens? Eigenlijk vind ik alles wat met modelbouw te maken heb mooi. Zo heb ik ook nog een amerikaanse treinbaan alleen die heb ik een jaar of vier geleden afgebroken. Als ik een dochter zou hebben gehad, had ik zelfs nog een poppenhuis gemaakt:D

@Ferry,
Het wil niet zeggen dat ik helemaal niets meer aan de Smit LLoyd doe hoor? Het is alleen dat ik teveel dingen leuk vind zoals ik al eerder schreef.
De LLoyd zal niet gaan verstoffen:D.

@jan.
Leuk dat je ook vrachtwagens bouwt. Op het vrachtwagenforum zijn er ook weer mensen die schepen bouwen.

De meer als gemiddelde interesse in vrachtwagens. Ook ik heb zelf vrachtwagens in bedrijfskleuren geverft toen Tekno dat nog niet deed. Ook uitzonderlijk transport is een aandachtsgebied. Werk tenslotte niet voor niets bij het bedrijf met de olifant in het logo

Specificaties Smit-lloyd kleuren

Dames en heren,

mijn complimenten voor jullie werk; het heeft mij veel geinspireerd. Sommige modellen zijn werkelijk fantastisch, zoals ook de foto's in deze discussie.

In reactie op de eerdere post van Adam, omdat ik veel ben tegengekomen dat het niet duidelijk is welke kleur er precies op de schoorstenen van de oude Smit-Lloyd schepen zat, en gezien dat de interpretatie hiervan in de praktijk nogal uiteenloopt, ben ik hier wat onderzoek naar gaan doen.

Ik werk zelf (van oorsprong) bij smit en er zitten nog een enkele laatste der mohikanen binnen het bedrijf; zo ook de meneer die bij SL de inkoop deed. Hij bracht me in contact met de accountmanager van de verfleverancier van Smit-Lloyd Sigma, gevestigd als PPG Coatings in Amsterdam. Na veel zoekactie van hem (inclusief inschakelen van het lab) kreeg ik de kleurspecificatie voor de 'schoorsteenroze' en het dekkengroen:

Smit-lloyd schoorsteen roze: NCS-S 3040 - Y70R

MPC00096674-1.jpg

Via deze site (geen persoonlijk belang bij) kun je ook een impressie krijgen.

Dekkengroen was Lily deck paint green 415 wat nu nu Sigmarine 48 green 4199 is.

Ik ga geen namen noemen van de betrokkenen (dat waarderen zij misschien niet), maar ik wil Smit en Sigma/PPG Coatings wel hartelijk danken voor hun moeite! Hopelijk is deze informatie nuttig voor iedereen die er mee bezig is!

Succes allemaal met de bouw van jullie schepen.

vriendelijke groet,

'SL116'

@SL116

In de tijd dat de SL109 uitkwam als modelbouwdoos werkte mijn vader ook bij SL en nam mijn vader de bouwdoos voor mij mee. Hij vond dat ik oud genoeg was dit project op te pakken. Ook ik wilde graag de originele kleuren gebruiken welke op onderschip, dek en schoorstenen verwerkt waren, als jonge onderzoeker wilde je natuurlijk wel de show stelen tijdens RC vaarshows. Tijdens de bouw van één van de SL schepen in Waterhuizen zijn we in het bezit gekomen van de drie types originele verven. Aangezien het verven waren die bedoeld waren op een metalen ondergrond te verwerken, heft mijn burolamp overuren moeten maken om d.m.v. stralingswarmte de verf te doen uitharden.
Tijdens RC vaardagen heb erg veel reacties gekregen op de zalmrose geschilderde schoorstenen. Nadat verteld werd dat het de originele kleur betrof, werden de reacties positiever.

Na verscheidene verhuizingen is het model spijtig genoeg meer en meer verslechterd en is uiteindelijk in de vuilnisbak beland.
Nu jaren later heb ik ook voor mijn zoon dezelfde bouwdoos op de kop weten te tikken en ben inmiddels bezig de RC apparatuur te verzamelen en in te bouwen. Net als vroeger wil ik nu ook weer de originele kleuren gaan gebruiken, met name de schoorstenen.
Was ook al even wezen googlen en vond ook nagenoeg de kleur zoals deze nog in m'n geheugen staat gegrift. Deze kleur komt niet echt overeen met de S 3040 - Y70R qua bijgevoegd kleurplaatje. De kleur welke ik voor ogen heb is "Humbrol-63-Sand" => Humbrol colour chart

Kun je me uit de droom helpen SL116?

Groet,

Karel

Back