Smit Lloyd 14 (A klasse)

ik heb kort geleden een boek gekocht "de smit lloyd story", met allerlei informatie over allerlei smit lloyd schepen. Daaronder natuurlijk ook de 14. Er staat een fotootje van de 14 in, schuin vanachter genomen, in zwart wit.
En een overzicht van wat er met alle smit lloyd boten gebeurd is (voor zover ze weten). Als je geinteresseerd bent in Smit Lloyd schepen, dan is het een mooi boek. Ik kon het kopen van het nationaal sleepvaart museum voor 15 euro exc. transportkosten.

Als je het boekje zou willen bestellen dan kan ik je het mailadres geven.

VrGr,

Theo
 
@Jan,
Ik had deze al maar toch hartelijk bedankt. Als je nog wat tegen komt of hoort, houd ik me aanbevolen.
@Stefan,
Bedankt alvast voor het volgen en succes heb ik zeker nodig. Is uiteraard weer allemaal scratchbouw.
@Theo,
Zoals je in het bericht van Pim kunt lezen wordt dit boek aan me uitgeleend zodat ik het even lekker door kan nemen. Bedankt voor je reactie.
@Pim,
Bedankt en ik maak graag gebruik van je aanbod.

Gr
Sjoerd
 
Ik heb ook nog een Smit Lloyd 2 staan. Het model is 47 jaar geleden gebouwd en was mijn eerste radiografisch bestuurde model.
De besturing en de motoren zijn inmiddels niet meer aanwezig.
I.v.m. gebrek aan opslag ruimte zoek ik een goed onderkomen voor mijn model. (lengte ca 110 cm)
Enigste voorwaarde is dat het wordt afgehaald.
Bij interesse stuur een pb.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Even wat posts geveegd die niets met mijn SL 14 te maken hebben.

Gr
Sjoerd
 
Haha, denk je op een zeewaardig schip te zitten, kijk je net met de brug op het hoofddek van een tanker:p

Ik vind die kontjes van de eerste serie het mooiste, de latere zijn me veel te vlak..

Mooie foto's Henk, goed dat je ze bewaart. Is altijd wel een 'gek' :rolleyes: die bijna 50 jaar later besluit zo'n oude klassieker te bouwen!

Gr.
Pim
 
Voor iedere enthousiasteling die bezig is met een SMIT-Lloyd boot:
1. Mijn complimenten!
2. De kleur van de schoorstenen is een veelbesproken topic en loopt in de praktijk ook vaak uiteen. Ik begrijp ook dat men vroeger zelf wat extra kleur toevoegde aan boord. In een ander topic heb ik de kleurspecificaties gepost:
[post54]

Succes met de bouw!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Start Bouw Smit Lloyd 14

Veel later dan gepland ivm een tussendoor project van bijna 2 jaar ( De Happy Hunter) ligt ze dan toch op de werkbank. Aangezien alles wat gedaan was een jaar of twintig geleden is gemaakt met mijn toenmalige ervaring heb ik eerst een paar dagen overleg met mezelf gehad hoe ik het één en ander aan zou pakken. De romp zoals ze was woog inklusief de motoren al bijna 5 kg. Totaal gewicht mag ongeveer 12 kg zijn. Als ik dan alleen de accu,s er bij tel kom ik al op ruim 10 kg. Aangezien het een hele slanke romp is lijkt me dit gewoon teveel. Goede raad is duur maar toch besloten om het reeds geplaatste sleepdek en bakdek te verwijderen. Ik had hier maar liefst 895 gram houtwerk inzitten!! Veel teveel natuurlijk. ( Maar wel heel erg sterk haha.) Eerst een foto hoe ze was.
full

En hoe het er nu uitziet.

full


full


Oorspronkelijk was ik ( 20 jaar terug) niet van plan om een werkende boegschroef te maken ivm de doorsnede van de buis waarin de schroef moet komen. Inwendig 22 mm. Als hier een boegschroef in gemaakt moet worden blijft er weinig ruimte in de buis om deze effectief te maken. Na wat rondsneupen kwam ik een eigenbouw boegschroef tegen van Stoppel met het lepelsysteem. Het ei was gauw gelegd en heb besloten een dergelijke boegschroef( met lepel) te maken. Daarvoor moest ik wel een kluit epoxy weg dremelen om plaats te maken voor dit bouw werkje.
full
Als Als de boegschroef gereed is wordt de romp pas gemaakt door waar nodig de rest weg te dremelen.
Begin van de bouw van de boegschroef.

full


full


Tot zover de eerste stappen naar ik hoop weer met een mooi resultaat. Mijn oproep aan lezers/volgers van dit verslag.
Ik ben (nog steeds) op zoek naar (detail) foto's van de A Klasse en dan bij voorkeur de 14. Heeft U iets dan graag via PB een reactie. Kan ik mijn Email doorgeven en zo de foto's in originele resolutie opslaan. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo Sjoerd, je bent flink aan het gewicht verminderen gegaan. Leuk dat je weer begonnen bent. Op je draaiwerk kan ik alleen maar jaloers zijn. Blijf je volgen.
 
Hey Sjoerd,

Ben benieuwd naar je vorderingen aan het model van deze mooie schepen!
En je ziet, ook zonder uitgebreid tekenprogramma is er prima een zelfbouw boegschroef te maken, ziet er goed uit!:D
Lijkt alleen wel een enorme motor voor zo'n klein peddeltje.
Hoe ga je het achterdek trouwens waterdicht maken nu?

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
@ Stefan,
Bedankt en ik doe mijn best.
@Pim,
Wat de motor betreft, hij is misschien een beetje oversized maar deze had ik nog liggen. Moet toch een beetje op de €€€€€ letten. Het achterdek wil ik op dezelfde manier maken als de Happy Hunter.
 
Laatst bewerkt:
Up-date 1

Vandaag door gegaan met de boegschroef. Beetje draaien en een beetje fraisen geeft het volgende resultaat.

full


Solderen van de onderdelen.

full


full


Gemonteerd

full


Test in een bak water. Geeft een volle straal. Dit is bij ongeveer 6 Volt. De motor kan op 12 Volt draaien dus dat komt volgens mij helemaal goed.

full


En dit is de plek waar ik hem morgen hoop te kunnen installeren.

full


Dit was het voor vandaag. Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Whoa...dat werkt goed zeg! Mooi stukje huisvlijt Sjoerd :D
Ze zijn niet zo heel duur maar zelf maken is natuurlijk veel leuker!
 
Hallo Sjoerd

Mooi dat je dit weer oppakt hoop dat je er net zoveel plezier van mag krijgen als de vorige boot. Mooi vakwerk lever jij weer af, petje af hoor.

Neem gelijk weer abbo

Gr Martin
 
Ik neem aan dat je die "ouwe" decaperms er uit gaat mikken, en er een brushless machine kamer van gaat maken toch?
 
@Pim,
Tja, kopen kan natuurlijk altijd. Probleem is dat ik geen groot budget heb maar wel redelijk veel tijd. En zelf maken heeft zeker een meerwaarde!!! Weet ik tenminste dat het werkt en heel blijft.
@Marting,
Leuk dat je volgt. Ik zal proberen jullie niet teleur te stellen.
@Adam,
Ik twijfel wel maar de decaperms heb ik liggen en mijn vader heeft me geleerd om eerst de ouwe troep op te maken voordat je nieuwe koopt haha. De decaperms op zich hebben nog nooit gedraaid dus verkeren in nieuwstaat. Maken wel iets meer herrie maar daar kan ik wel mee leven. Heb echter nog wel twee goeie vaartregelaars nodig, eventueel tweedehands.5 Die ben ik nu aan het uitzoeken. Aangezien het budget bij mij beperkt is ga ik wel kijken of een set brushles motoren met regelaars mogelijk nog goedkoper zijn dan een set goeie vaartregelaars voor de decaperms. Komt tijd, komt raad.

Groet
Sjoerd
 
Back
Top