Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door mennojan, 23 nov 2006.

  1. mennojan

    mennojan Guest

    Sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een Smit Nederland van Billing Boats in de schaal 1:33 (wéér een Smit Nederland erbij op dit forum :wink:)

    Ik weet van mezelf dat ik niet zo'n ster ben in het bijhouden van verslagen e.d maar ik zal toch een poging wagen. :oops:

    Mijn eerste vraag gaat meteen over de aandrijving van deze dame. Ik hoorde al iets dat de bijgeleverde schroefassen af te raden zijn, maar waarom? Ik vind de straalbuizen die erbij zitten niet echt stevig, dus ik denk dat ik die maar meteen vervang. Verder vind ik de schroeven wat aan de kleine kant voor deze straalbuizen, er zit ongeveer 1 cm ruimte tussen het blad en de buis.Ik denk dat daarvoor heel veel kracht verloren gaat. Als ik naar de schroef (5 blads, doorsnee 1.80 m) en straalbuis van ons eigen echte schip bekijk, krijg je amper een vinger topje ertussen.
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @mennojan
    Je kan eerst eens kijken naar Frederik
    Restauratie Smit Nedeland ook hier op het forum
    mvg
    Frederik :banana:
     
  3. mennojan

    mennojan Guest

    Bedankt, daar staan zeer nuttige tips in :)
     
  4. mennojan

    mennojan Guest

    Deel van het stuurhuis en de roef;
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    en dit worden ze.n schroefassen
     
  6. mennojan

    mennojan Guest

    Bedankt voor de foto :D
     
  7. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Nog even en dan kent iedereen de schroefassen uit Veghel....................

    Pendelaar
     
  8. mennojan

    mennojan Guest

    Alweer een stukje verder;

    [​IMG]

    Roef had ik 2x in de grondverf gezet en toen geschuurt, die is nu al aardig glad. Alleen de kiertjes hier en daar moeten nog even weg gewerkt worden.

    Bij het los halen van de ramen zijn helaas hier en daar de kozijnen beschadigt. Even kijken hoe ik dat netjes kan repareren.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG] Nieuwe straalbuizen voor de smit nederland
    Hallo Danny 15 euro.s hoor :D
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    En de schroefassen voor Menno
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    en tot zover dan
    Mag ik weer voor mijn eigen beginnen :D :banana:
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ben ik net een beetje over mijn trauma heen, beginnen ze er weer over ;).

    Maar nu even zonder gekheid, wat voor materiaal is dat eigenlijk?

    Waarom eigenlijk 5-blad schroeven? het origineel heeft 3-blad VPP schroeven :?.

    Groetjes, Danny.
     
  14. mennojan

    mennojan Guest

    Voorlopig komen de orginele messing 3 blads schroeven van Billing Boats er nog onder Danny. De 5 blads schroeven zijn van F.van.Gent en puur voor de foto :wink:
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Danny Bimmel
    Sorry Danny ik zal het nooit weer doen hoor.
    Die 5 blads schroeven horen er niet bij Danny die zijn van mij zelf.
    Zitten er op voor de maat schroefdraad.
    En voor de foto voor het gezicht he.
    En die straalbuizen dat is een harde kunststof waar ik de naam niet van weet.
    Maar dat is zeer hard je kan er zelfs draad in tappen.
    En het word gebruikt voor de rollen: van zo.n transsportband op het vliegveld die worden hier namelik gebouwd
    Het buigd niet en als je er met een hamer op slaat goed hard ,dan breek het net als een ruit,
    Prima spul er voor.
    mvg
    Frederik :D :D
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Waarom zijn ze alleen niet volgens een orgineel tunnel profiel gedraaid?
    Een tunnel is in het orgingeel wel iets meer dan een taps toelopende buis.......
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Adam
    Omdat het een copy is van BB
    Alleen wat zwaarder en sterker uitgevoerd :hammer:
    mvg
    Frederik :D
     
  18. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Waarom zijn door BB bij de Smit Nederland en Smit Rotterdam dezelfde straalbuizen geleverd.

    De bij de Smit Nederland zijn niet eens op schaal van de 1 : 1 Smit Nederland.
    Dit had ik al gezien toen ik eens een foto kreeg te zien van het orginele achterschip waar de straalbuizen gemonterrd werden.
    Hier kon je duidelijk zien dat de straalbuizen gelijk liepen met de onderzijde van de hak van de sleepboot.

    Maar straalbuizen zijn er in alle soorten, er is geen vaste form voor dit heb ik van een scheepstekenaar waar we er eens een discusie over hadden.
    En als je ook bij 1 : 1 schepen kijkt dan zie je allelei formen.
     
  19. mennojan

    mennojan Guest

    Ik denk dat het gemakzucht is van Billing Boats om maar 1 soort straalbuis te fabriceren voor al hun schepen :?
     
  20. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Hallo
    [​IMG]
    Deze zullen een stuk duurder zijn als ik ze moet maken maar ze zullen wel exact zijn deze zijn trouwens van de Smit lloyd 41
     

Deel Deze Pagina