Smit nederland ombouw naar de Ierland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lvmb, 27 nov 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leo, Gaf het als voorbeeld om de hoeveelheid verbindingen tussen romp en opbouw te beperken. Als je stekkerverbindingen al klaar hebt heeft het geen zin om dat te veranderen. In mijn geval lag er nog een extra ontvanger. Nu zit de CTI multiswitch nog in de romp en gaat via een 6-polige stekker naar de opbouw. Als ik de multiswitch naar de opbouw breng kan de 6-polige stekker vervallen. Daarna zijn er nog 3 verbindingen nodig. 12 Volt en een schakeldraad voor het heklicht. Bij mijn boot zou ik daarvoor een driepolige stekkerverbinding aan de achterkant van het dek kunnen maken. Aan de voorkant schuift het losse dekdeel met een paar tanden onder het voordek. Snap dat deze optie voor jou niet meer interessant is. Is meer bedoeld voor degene die verbindingen nog moet maken. Altijd leuk om te zien hoe anderen hun schip "aankleden". Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  2. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo Klaas.

    Leuk voor je snelle reactie en ja snap je nu wat je bedoelde,meestal wat ik dan doe als het kan knip dan de stekkers eraf en soldeer ze rechtstreeks op de verbindings stekkers, dan heb je geen last van de bedradingen in sommige gevallen ontkom je er niet aan en heb je toch nog een paar draden maar in het geval van de Ierland kan het wel daar blijven de overbrengingen beperkt dat geld ook voor de winch dat gaat ook onderdeks en is makkelijk te verwijderen doormiddel van 2mm imbus schroefjes weggewerkt in de dekplaat komen straks foto's van.
    En vind zelf ook altijd leuk hoe bouwers hun project maken en van anderen leren ben al druk doende met de apparatuur in te bouwen zat nog te wachten op een vaaraccu en 2 vaarregelaars die heb ik net binnen dus gaan met die banaan:)
    Tot de volgende keer en groetjes Leo

    P.s. foto's volgen
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij vorige week een paar nieuwe accu's geplaatst. Qua verbruik kan ik wel met één toe, maar nu hoef ik minder vaak te laden. Wel wil ik de voorziening om de accu's te laden wat veranderen. Al een jaar of 10 laad ik de accu's via een diode en een lampje. Stroom uit een 18 Volts 1 A adapter. Maar dan wordt me de laadtijd te lang Haal nu het lampje en diode weg en sluit op de plug aan dek een kleine acculader aan. Die slaat automatisch af. De vrouwelijke luidsprekerplug zit in het deksel van de voorpiek. Aan/uitschakelaar is een messing stift aan de console van de ankerlier. Die gaat in een omgebouwde 3.5 mm oortelefoonplug. Op mijn MPX zender heb ik de regeling van de motoren zo ingesteld dat ik met de losse boot varend de motoren via 2 knuppels bedien met volle uitslag op de Beckerroeren. Om te slepen zet ik met de dual rate schakelaar beide motoren op de linker knuppel en de roeruitslag op 50%. Sturen met de rechterknuppel. Slepend draait de boot heel anders en geef je snel te veel roer. Heb ook nog een tijdje met een F-14 met Navy stick gevaren, maar dat was geen succes. Een V-mixer geprobeerd, maar vond ik niet prettig sturen bij het slepen. Was je bij een beetje roeruitslag gelijk je trekkracht kwijt, of helemaal nul. Dan draait bij volledige roeruitslag de motor in de binnenbocht achteruit. Zijn allemaal dingen waar je tijdens het varen pas achter komt. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur. Het leukst vind ik het manoeuvreren in beperkte ruimtes. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. IHOR

    IHOR

    Lid geworden:
    19 jul 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    KYIV, UKRAINE
    Hallo heren, broers in scheepsmodelbouwhobby.
    Mijn naam is Igor, uit Kiev, Oekraïne.
    Laat me lid worden van uw forum om de bouw van de Smith Netherlands modelsleepboot te bespreken.
    PS Sorry, maar de taal, ik gebruik google vertaler.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom Igor en je bericht is leesbaar.
    De Smit Nederland is een mooie boot om te bouwen en mee te varen. Heb je de bouwdoos van BillingBoats? De bouwbeschrijving (manual) is summier en de meeste info moet je uit de tekening halen.
    Het loont om de onderdelenlijst en de tekening goed te bestuderen. Veel bouwplezier en bij twijfel je vraag op het Forum stellen. Gr. Klaas.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hello Igor, When posting about your model try to start a new topic. Then it's easier to find things and you are not disturbing other reports. Rgds, Klaas
     
  7. IHOR

    IHOR

    Lid geworden:
    19 jul 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    KYIV, UKRAINE
    Hallo collega's, meneer Klass.
    Bedankt dat je me hebt opgenomen in je community en de mogelijkheid hebt geboden om op dit forum te communiceren.
    Ja, ik heb een industriële kit op schaal 1:33. Ik wil echter veel details opnieuw doen. De informatie in de handleiding en tekeningen zijn niet gedetailleerd of nauwkeurig genoeg.
    Ik wil op internet gedetailleerde, close-up foto's vinden van alle sleepboten van dit project. Hier zijn de prototypes voor dit SMIT-project die ik kon vinden:
    NEDERLAND (PANAMA, HERCULES I)
    DENEMARKEN (JACOB)
    IERLAND (DELFI)
    ZWEDEN (UREKA XII, ZEEWEGEN 26)
    RUSLAND (UREKA XIII)
    FINLAND (UREKA XIV)
    FRANKRIJK (WALCHEREN, WALTER C, CHRISTOS XL)
    DUITSLAND (ANTARES)
    1 foto gevonden en verder geen informatie, SMIT BELGIE.
    Helaas heb ik geen gedetailleerde foto's gevonden van de detaillering en uitrusting van deze sleepboten.
    De mooiste foto's zijn die welke op dit forum zijn geplaatst door de heer Hans Berting.
    Ik zal verder zoeken.
    Rgds, Ihor
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  8. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Goedenavond heren modelbouwers.

    Is weer tijdje geleden dat ik wat gepost had ,ja druk druk ,
    Ben nu alleen bezig geweest om de apparatuur in te bouwen en dat alle radertjes gaan draaien dat is wel gelukt .
    En igor welkom op mijn verslag als je vragen of opmerkingen hebt hoor ik het graag .
    Zal wat foto's en een videotje erbij doen .
    Hans en klaas nog bedankt voor de reacties
    Zoals jullie kunnen zien heb ik de aandrijving van de winch aangepast omdat de kleine vertragingsmotortje niet werkte althans niet vlug genoeg.de winch heeft ook een vrijloop net als de ankerketting.

    Groetjes Leo 20210718_133852.jpeg 20210714_172342.jpeg 20210721_174919.jpeg 20210721_175218(1).jpeg 20210721_155939.jpeg 20210721_194035.jpeg 20210721_194115.jpeg 20210721_194022.jpeg 20210721_194013.jpeg
     
    kaapstander, HANS BERTING en k-k vinden dit leuk.
  9. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    O ja die video komt later van de sleepton moet ik ff anders doen maar komt goed .

    Groetjes Leo
     
  10. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Leo,

    Ziet er héél goed uit, zal een mooi gezicht zijn als dit allemaal werkt....:thumbsup:
    Mijn kennis van elektronica erin te maken is echt minimaal.:(
    Hou me dus alleen met het bouwen ervan bezig en de verlichting.
    Blijf het met heel veel interesse volgen....:bye:

    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
  11. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo medebouwers.

    Nog even een kleine update heb al wat apparatuur aangesloten wil nu de ierland zover klaar hebben want komt straks ff niks van ivm de knie operatie.
    En hallo hans zag je berichtje staan ja ik vind het wel leuk om alles aan te sluiten heb het ook door de jaren heen geleerd en ja gaat wel eens verkeerd haha maar ik ben van gewoon doen en zien wel waar het schip strand.
    Weet nu ook hoe die zelfbouw printplaten (velleman)werken en kunt uitbreiden.
    Heb tevens ook 2 stoppers gemaakt voor de ankerketting kan je beetje zien op de laatste foto.


    Zou zeggen tot laters en groetjes Leo 20210726_150158.jpeg 20210726_150129.jpeg 20210726_150119.jpeg
     
    HANS BERTING en Marc w vinden dit leuk.
  12. IHOR

    IHOR

    Lid geworden:
    19 jul 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    KYIV, UKRAINE
    Welkom allemaal.
    Interessante, enthousiaste mensen verzamelden zich op dit forum! Het is zeer aangenaam en nuttig om de totstandkoming van het model te zien.
    Vertel Leo, wat is het doel van je prachtige werk - een model maken met maximale functies: gloeilampen, opstijgende ankers, rook uit een schoorsteen, ...?
    Leo's prachtige fotoreportage, navolging waard. Hoewel mijn voorkeuren anders zijn: ik wil een kopiemodel bouwen, zo veel mogelijk op een prototype, een echte sleepboot.
    Ik hoop dat ik met jouw hulp zal slagen.
     
  13. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Goedemorgen mede bouwers.

    Weer een tijdje terug dat ik een update gaf over de stand van zaken, in de tussentijd wel weer gebouwd zat ook nog te wachten op een paar bestellingen inmiddels wel in huis,heb nu bijna alles aangesloten en getest en werkt naar behoren nu nog de draden voor de verlichting haha hoop dat ik uitkom met het aantal kanalen ander moet er nog een printplaat in nou ja we gaan het beleven.
    Doe er foto's bij van de ankerwinch met autostop voor de ankerkettingen en de vrijloop om de ankers uit te (gooien) tevens heb ik de trap vanaf de brug naar de accommodatie geplaatst en in de kleuren gezet en heb de hele (gang) gemaakt zo gemaakt dat alles er weer in en uit kan worden gehaald en er zitten ook 2 leds in.
    Hoop dat ik alles klaar krijg voordat ik onder het mes moet .
    Want kan zo beginnen aan de afbouw en het in kleur zetten kost ook nog wel wat tijd.
    Zit ook een foto bij van de 4 schakelaars om alles aan of uit te zetten met led indicators en in het midden zit een wit bakje daar gaat de vloeistof in om de rookgenerator te laten roken gaat tevens dmv een pomp.

    En reacties zijn welkom.

    Groetjes Leo 20210820_093437.jpeg 20210820_093706.jpeg 20210819_180148.jpeg 20210820_093639.jpeg 20210820_093644.jpeg 20210820_093422.jpeg 20210820_093541.jpeg 20210820_093602.jpeg
     
    k-k vindt dit leuk.
  14. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Leo,

    Ziet er goed uit, top !!! :thumbsup:

    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2021
  15. IHOR

    IHOR

    Lid geworden:
    19 jul 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    KYIV, UKRAINE
    Goedemiddag, Leeuw.
    Heel goed werk.
    Er is een vraag, als je kunt. Welke vloeistof moet in de rookgenerator worden gegoten?
    Ihor
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2021
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Zou je email verwijderen.
    En het doen via pb

    Mvg ronald
     
  17. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo allemaal.

    Was ff bezig met youtube ja lukte mij dus niet toen hulp ingeschakeld van de buurman en ja hoor gelukt.
    Hier bij de werkende ankerwinch. Meer komt eraan van de bouw.

    Alvast een goed weekend

    Groetjes leo

     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
  18. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Leo,

    De werkende ankerwinch ziet er prima uit... :thumbsup:

    groetjes: Hans
     
  19. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo medebouwers.

    Even niks laten horen van me was namelijk druk doende met de voortuin en zijkant.
    Maar nu weer tijd voor de leukere zaken bouwen.
    Heb als eerste de schakelaars die onder de opbouw zaten verplaatst naar het achterste luik op het sleepdek dan hoeft de opbouw er niet steeds af.
    Verder nog een printplaat erin gezet ja had te veel kanalen voor de leds :)
    Daarom kan je op de achterkant van de winch een ronde ontvangstled zien dacht wel aardig weg weten te werken...
    Verder plaats ik de foto's van de update

    Hans nog bedankt voor je reactie.

    Groetjes Leo
    20211017_195450.jpeg 20211017_195738.jpeg 20211017_195458.jpeg 20211017_195437.jpeg 20211017_195431.jpeg 20211017_195522.jpeg 20211017_153731.jpeg 20211017_153718.jpeg 20211017_153850.jpeg 20211017_161445(1).jpeg
     
    Bert V, Stoompomp en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Was nog een paar foto's vergeten bij te voegen

    Groetjes 20211017_161620.jpeg 20211017_161522.jpeg 20211017_161605.jpeg
     
    kaapstander, HANS BERTING, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina