smit nederland sleeplier inclusief werkende geleider.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Woltergraaf, 9 jul 2019.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    goedemiddag allemaal.

    ik ben inmiddels 3 jaar bezig met de bouw van het bb bowpakket van de smit nederland en deze grote jongen heeft nogal wat leuke functies op de lijst staan. nu ben ik bezig met de sleeplier werkend te krijgen en hoewel dat niet zo lastig zou moeten zijn is het toch moeilijk om de geleider naar mijn zin te krijgen.
    de bedoeling is dat de rol waar de lier omheen gaat op zijn plek blijft maar daarvoor loopt er nog een geleider en die moet van links naar rechts zonder dat ik hem steeds moet omschakelen dat hij terug draait.
    zelf heb ik i mijn hoofd om dit te doen dmv het omwisselen van de motorpolen. dit doe ik dan met een servo maar hoe kan ik iets maken/kopen dat de servo omschakeld naar de andere kant zodat de geleider weer terug draait.
    ik heb wat tekeningen gemaakt in hoop dat het daarmee duidelijker word, maar ik ben nog geen elektrisch tekenaar dus verwacht geen duidelijke elektra schema.

    misschien dat jullie wel een simpelere manier hebben om die motor om te laten keren of misschien kunnen jullie mijn plan verfijnen. een ding is zeker, ik loop vanaf hier helemaal vast.

    alvast bedankt,

    mvg, Wolter Graaf
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    D2FD4B40-0FBB-4246-9908-ED9C5CEB1064.JPG F7216092-8441-4C51-83D5-3AB4F8D4DDC8.JPG de tekening met de accu, ontvanger en dergelijken is bedoeld voor motor 2 ook bekend als de geleider. ik zij al dat ik geen genie ben op de grond van elektra tekenen dus ik hoop dat jullie het begrijpen.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Een motor de andere kant op laten draaien kan met een ompoolmodule. Deze kun je met je zender aansturen. Of je laat de motor via een ESC ( vaartregelaar) draaien. Dan kun je hem en links en rechtsom laten draaien en ook de snelheid nog regelen.
     
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha macrabbit,

    Bedankt voor deze vlugge reactie.
    Ik heb 2 motoren die beiden met van die Tandwielkasten 100 rpm draaien. ik heb voor allebij een esc gekocht zodat ik allebij naar wens kan instellen in mijn zender. Het is dat ik wil dat als de regelaar helemaal rechts is dat hij automatisch naar link gaat draaien en natuurlijk helemaal links dan weer naar rechts. Hier moet dus een soort gevoelige schakelaar voor zijn zodat hij de kant aan tikt en meteen de polen omgooid
    Die module die je noemt is zo gek nog niet. Nu dan moet ik alleen nog het schakelsysteem hebben of maken
     
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hier zie je trouwens de amateuristische versie van een transformatie van motor naar het model dat er naast ligt. En het belangrijkste de esc.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ok, dat zal niet meevallen. Zelf nog nooit gedaan. Het eerste wat bij me opkomt is een microswitch, maar zelfs die is waarschijnlijk te grof voor 1:33. Een tweede optie die kunt onderzoeken is een benaderings schakelaar. Geen ervaring mee maar misschien ken je een electronica man die je hier mee kan helpen.
     
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ga eens kijken of het mogelijk is om iets van metaal draad te monteren en zodra dat geraakt word dat er dan een puls naar de switch gaat zodat hij draait en wanneer hij weer geraakt word (vanaf de andere kant) dat hij weer zo’n puls krijgt en weer terug klapt
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Je zou voor een Hall-sensor kunnen kijken: https://hackerstore.nl/Artikel/81
    Deze zijn compact en kunnen wellicht ook buiten het zichtveld gemonteerd worden.
    Voor het aansturen zal er wel een microcontroller nodig zijn, bijvoorbeeld een Arduino.
    Daar je neem ik aan ook de winch in snelheid wilt kunnen regelen, zal je dit ook in verhouding moeten leggen met je geleider.
    Dit zou dan via de Arduino gedaan kunnen worden.
    Deze leest o.a. hetzelfde signaal van je winch esc en ook de twee hall-sensoren(eentje links en eentje rechts van de winch).
    Aan de hand hiervan, stuurt de Arduino de esc aan voor je geleider en bepaalt de uiteindelijke snelheid en richting.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Op een takelwagen heb ik eens een lier gezien waarvan de kabelgeleider met een soort van schroefspindel heen en weer werd bewogen. Die spindel was gekoppeld aan de liertrommel en bleef dus in de zelfde richting draaien. Op die spindel zat een soort eindeloze groef die heen en weer loopt. Mmmm, lastig om uit te leggen.
    De groef keert om aan het einde van de as en loopt dan terug. De kabelgeleider zit met een nok in die groef. Komt de geleider aan het einde van die groef dan loopt de nok door de groef aan de zijkant naar de teruggaande groef en wordt zo heen en weer bewogen.
    Je hebt zo geen extra motor nodig en de kabelgeleider loopt altijd synchroon met de trommel.
     

Deel Deze Pagina