smit nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door sjaakie, 1 mrt 2016.

  1. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Ik probeer het er maar eerst af te schuren, als het niet goed wil, kan ik altijd nog gaan plamuren.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Les 1 schilderen:
    zorg dat de ondergrond goed is.
    Les 2 schilderen:
    zorg dat de ondergrond goed is.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Les 3 en 4 zouden voor mij zijn: Geduld en nog eens geduld! De meeste dingen bij mij gaan fout omdat ik mezelf geen geduld gun om 1 een goed plan te maken en 2 om de juiste dingen in de juiste volgorde klaar te leggen. En dan moet je halverwege de klus gaan corrigeren en dat laat dan o.a. de droogtijd van de verf niet toe. Of je komt er te laat achter dat de klus meer tijd vraagt dan gepland. Maar als op het eind het resultaat goed is en je eigen toets der kritiek kan doorstaan dan ben je toch weer een tevreden modelbouwer. En zo bouw je een hoop ervaring op en is het mogelijk de lat steeds hoger te leggen. Of lekker met je boot te gaan varen natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  4. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Haha!! Kzal het zien te onthouden!!
    De vrije tijd is bijna weer voorbij, maandag is het weer hard werken
     
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi sjaak ik zal weet waar u toevallig wel terecht kan.
    Ik zie dat u in Ermelo woont.
    Dus wat dacht u ervan om aankomende zondag naar de kanovijver te komen.
    Ik vaar daar ook en nog veel meer ervaren modelbouwers.
    Aankomende zondag vanaf 10 uur tot 12 uur.
    En anders kunt u ook morgen naar harderwijk daar is een winkel genaamd minitrucks.
    Maar misschien leuk om naar allebij te gaan ik ben morgen in harderwijk en zondag bij de kanovijver.
    Als u het leuk vind hoor ik nog van u.
    Mvg Wolter graaf
     
  6. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    beste allen...,

    de romp van mijn smitje heeft enkele kleine gaatjes... op de verbindingspunten van de straalpijpen aan de romp:(
    oftewel, in de gleuf van de kiel. er zit bij mij een dot kit in, helemaal om die spijkerpuntjes, maar, hoe dicht ik het dan op een makkelijke manier???:weetnie:

    wie het weet, mag het zeggen......
    groetjess!!!!
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Misschien de kit er uit halen en dan opvullen met iets van epoxy, of 2 componenten lijm van bison. Op die manier heb ik het tenminste gedaan.
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ik gebruik dit altijd: image.png wordt klinker hard en makkelijk te schuren.
     
  9. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Moet wel waterdicht zijn hè!!;);)
     
  10. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Ik begin met proberen om de kit eruit te krijgen
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    :rolleyes:
    Ja dat snap ik.
    Dat is het zeer zeker, watervast en water dicht.
    Volgens mij staat dat ook op het plaatje,het embleempje met hand onder water:D dus zelfs onder water aan te brengen.:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2016
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  12. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Zoals ik zie, kan ik het bij de gamma halen, mooi dichtbij!!:yes:

    Maarre.. Alle gekheid op een stokje, jullie bedankt voor de tips. Vooral freek johan ~> met het idee om de kit eruit te halen!!;):D
     
  13. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Geen dank sjaakie, succes verder
     
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Hallo, mag ik vragen waar je deze letters en logo heb besteld? Het is wel een tijdje geleden maar misschien weet je het nog. ik ga ook dit model bouwen. Groet, Albert
     
  15. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
  16. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, In mijn Smit Finland liggen 2 Bühlers zon03, waar ik zeer content mee ben. Niet de goedkoopste, maar onverwoestbaar. Tussen de motoren past precies een 12 Volt 7 Amp. accu. De twee regelaars kocht ik bij Conrad, maar die zijn met 40 Amp. veel te zwaar. CTI heeft veel lichtere en die Bühlers trekken op 12 Volt zo rond de 1 Ampère. Beide motoren hebben een eigen regelaar, aangesloten op kanaal 2 en 4 van de ontvanger. In mijn geval corresponderen die met de verticale stickbewegingen op de zender. Aangezien beide regelaars van een BEC zijn voorzien is bij een van de regelaars de rode draad naar de ontvanger uit het stekkertje getrokken en geïsoleerd. Via een schakelaar op de zender kan ik voor kanaal 1 (roeren) dual rate inschakelen. Uitslag wordt dan met 50% verminderd. Ook worden dan met een mixer beide motoren aan de linker stick gekoppeld. Die stand wordt gebruikt bij het slepen. Hieronder een plaatje hoe één en ander in het schip staat. Totaal gewicht vaarklaar 9,5 kg. Buiten de accu's ligt er weinig ballst in. Gr. Klaas.

    20210828_145254.jpg
     
  18. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Top, dankjewel Klaas voor de uitleg, en foto. Ik had het plan om een RPA douane boot te bouwen, scratch build.
    Maar op internet marktplaats, kwam ik een niet afgebouwde Smit Nederland van BillingBoats voor een schappelijke prijs tegen.
    Kon het niet laten. :) Opgehaald in de buurt van Rotterdam. Helemaal compleet met beslag. Dus er komt een nieuw bouwverslag van dit model van mij.
    Ik had al op het forum en internet gezocht naar de Smit Nederland, en Finland (wist ik van jou) En de Denemarken, Zweden, Rusland, Ierland, Duitsland, Belgie Frankrijk, en Laos.
    Allemaal dezelfde, alleen iets verschil afhankelijk van de bouwwerf en jaartallen. Ook ben ik nu sinds Zaterdag in bezit van het boek 150 jaar Smit "anderhalve eeuw vlootgeschiedenis"
    Van mijn voorgaand model De Amsterdam was veel info en foto's te vinden van het originele schip. Van deze Smit modellen had ik eigenlijk meer info verwacht.
    Ik zie op jouw foto, 2 servo's 1 naar de roerkoning, met de kabel naar voor? En die 2e?
    Groet, Albert
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Albert. Van deze Smit modellen is nog wel wat op het Forum te vinden. Diverse reacties ook van mijn kant. Hier een link naar een model dat door Danny Bimmel is gebouwd.
    https://www.vmbchetanker.nl/knowledge-base/walcheren-danny-bimmel/
    Van Freek-Johan is er ook een bouwverslag.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/af-bouwen-van-de-smit-nederland-1-33.214095/
    Wolter Graaf heeft ook iets geschreven
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-nederland.244597/
    En Roel van Essen met zijn Smit Salland heeft denk ik ook wel wat te melden.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/afbouw-van-een-smit-sleper.235191/
    Zoek eens op Hans Berting + Smit Nederland. Hans is bezig om een hoop details aan te brengen.
    https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.4787/
    En bij Mauricc3 staan ook een hoop foto's in zijn album.
    De Smit Frankrijk was een iets afwijkend model met aan bakboord een kraantje achter de brug. Mijn bouwdoos kocht ik in de tweede helft van de jaren 80 van een collega en heeft tot 2009 moeten wachten op "betere tijden". Bij mijn model is de romp erg "week". Daarom raad ik je aan om dubbele kruiskoppelingen te gebruiken. Op de wal heeft de romp een andere vorm dan in het water. De bouwbeschrijving is erg summier en een hoop moet je zelf uitvinden. O.a. dat het achterraam aan de zijkant van het stuurhuis verder naar binnen moet dan de andere. Anders kunnen de schuifdeuren er niet langs. Verder heb ik er mijn eigen draai aan gegeven. Weinig onderdelen gekocht en veel zelf gemaakt. In totaal liggen er 3 servo's in het schip. Een standaard servo voor de roeren en twee kleintjes om de schakelaar van de bluspomp te bedienen en om de sleephaak te ontgrendelen. Ook de sleeplier is gemotoriseerd met een klein motortje met haakse uitgang. De lange draad die je van de stuurservo over de accu's naar voren ziet lopen is om het waterkanon te draaien. Is door gebrek aan kanalen op de zender en ontvanger gecombineerd met de roeren. Verlichting (4 groepen) stuur ik met een CTI Ps4a multiswitch. De Becker-roeren zijn eigen fabrikaat en de hennegatskokers deden vroeger dienst als fietsventiel. Het is een leuke vaarboot en moet twee motorregelaars goed te bedienen.
    Deze serie slepers stammen uit het eind van de 70-er jaren en het gros is gebouwd bij Scheepswerf De Merwede. Aanvankelijk met 2 x 900 PK Stork, welke later zijn opgevoerd naar 2 x 1.200 PK.
    Er waren wel kleine afwijkingen tussen diverse schepen. Sommige o.a. de Finland hadden in de achterboeing 2 kleine loosgaten. Al snel heeft men op het achterdek de bolders aan de zijkant verwijderd.
    Heb je vragen stel ze gerust. Zoeken we naar een antwoord. Succes met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  20. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor de uitleg Klaas, ik kan aan de slag voorlopig, Groet albert
     

Deel Deze Pagina