Smit Noorwegen

Hallo forum,

In 1982 ben ik begonnen met het maken van scheepsmodellen.
Destijds was mijn vrouw in verwachting van onze oudste dochter.
De dochter kwam later dan gepland, en ik had 3 week vakantie opgenomen.
In deze extra tijd heb ik het huis van mijn buurman geschilderd, voor iets van 300 gulden, meen ik me te herinneren. Van dit geld heb ik de bouwdoos van Billing Boats , Smit Rotterdam ,gekocht.
Dit is mijn 1e model geworden , de Smit Singapore.
Ik was toen zijdelings betroken bij de bouw van het echte schip , dus foto's en tekeningen was makkelijk te regelen.
Daarna , in 1985 heb ik mijn 2e scheepsmodel gemaakt , de havensleper Smit Noorwegen. BNR 618 Bijlholt.
Er werden toen 3 havenslepers gebouwd bij scheepswerf Bijlholt in Foxhol : Smit Engeland , Smit Portugal en Smit Noorwegen. Van de originele werf tekeningen heb ik mijn Smit Noorwegen gemaakt , schaal 1:75 , net als Smit Singapore. En als al mijn daarna gemaakte modellen.
Nu gaat de Smit Noorwegen , evenals mijn Furie , volgende week naar een expositie over de scheepsbouw langs het Winschoterdiep , in gementehuis van Hoogezand/Sappemeer.
Dus reden om de enigsinds zaaie Smit Noorwegen beetje te pimpen.
Zo was ze eerst:
16-03-2020 (1).JPG

En dit is er aan veranderd :
  • Aan elke kant , SB en BB , 7 stuks autobanden op verschansing gehangen.
  • Slanghouder met slang , BB zijde opbouw.
  • In totaal 40 zinkanodes , op slinger kielen , straalbuizen en roeren.
01-06-2024 5.jpg

• IMO nummer op de pet . (weet niet of dit ooit zo geweest is.)
  • Bel op reling voor stuurhuis.
  • Sleepton op topdek.
  • Meerdraden op voordek.
  • Werfplaat op voorkant stuurhuis.
  • Diepgangs merken op boeg.
  • Diverse deur handels en scharnieren op deuren en luiken.
01-06-2024 2.jpg

• Afmeertrossen op sleepdek, evenals sleeptros.(met D-sluiting)
  • SAFETY FIRST op achterzijde opbouw. (Weet niet of dit er ooit gestaan heeft , maar vond het wel een mooie aanvulling.)
  • Diepgangs merken achterop.
  • 01-06-2024 1.jpg

• En nog wat vlaggen : Groningse vlag in top , goed gebruik tijdens proefvaart.
  • Smit vlag , nog niet boven aan tijdens proefvaart . Schip is immers nog van de werf.
  • Daarboven de Damen vlag , Scheepswerf Bijlholt was toen net deel van Damen concern geworden.
  • Nederlandse vlag aan vlaghouder achter stuurhuis.
01-06-2024 7.jpg

01-06-2024 3.jpg

Tot zover, moet maar mooi genoeg zijn voor de expositie.

Gr. Menne

Back