Smit Rotterdam 1:50 in de epoxy

Vanavond de eerste laag epoxy aangebracht op de Smit Rotterdam. Was best even lastig inschatten hoeveel ik moest aanmaken.
De boot is 1,40 meter lang, had wel iets te veel aangemaakt. Met de overige epoxy ben ik begonnen aan de binnenkant, dat wil ik ook helemaal gedaan hebben.

Bijlagen

• 7E9E7EA9-EF5D-4CFE-A699-179AB77B5390.jpeg
    7E9E7EA9-EF5D-4CFE-A699-179AB77B5390.jpeg
    446,7 KB · Weergaven: 187
  • CAC77302-89EF-44CC-998C-203DF7C9C02D.jpeg
    CAC77302-89EF-44CC-998C-203DF7C9C02D.jpeg
    372,4 KB · Weergaven: 182
Hey Bart, ziet er goed uit maar heb je ergens geinformeert of de werkwijze die je toegepast hebt wel correct is ?
hieraan twijfel ik helaas sterk als ervaren epoxy bouwer. Maar je hebt voorlopig nog niet echt iets fout gedaan, helaas heb je wel extra werk nu.
Ik lees het wel of ik fout zit of je meer info wenst, (deze opmerking is zeker positief bedoeld.)

Hey Bart, ziet er goed uit maar heb je ergens geinformeert of de werkwijze die je toegepast hebt wel correct is ?
hieraan twijfel ik helaas sterk als ervaren epoxy bouwer. Maar je hebt voorlopig nog niet echt iets fout gedaan, helaas heb je wel extra werk nu.
Ik lees het wel of ik fout zit of je meer info wenst, (deze opmerking is zeker positief bedoeld.)
Ha Marc,
Bedankt voor je bericht. Ik heb het gedaan volgens het advies van andere modelbouwers. De volgende stap is het geheel glad maken d.m.v. epoxy met microballoons als toevoeging. Microballoons is een goed vulmiddel om epoxyplamuur mee te maken dat ook nog eens goed schuurbaar is.

Hoe had ik het beter kunnen doen, en wat is jouw advies? Iedere dag leer je bij.

Laatst bewerkt:
er zijn inderdaad meerdere modelbouwers die hun houten romp gewoon insmeren met epoxy,
maar dan heb je wel speciale epoxy nodig om te impregneren en niet de normale lamineer epoxy.

De lamineer epoxy hecht wel uitstekend aan het hout maar kan door het werken van het hout of een aanvaring met steiger of wal kleine haarscheurtjes krijgen die je in het begin niet ziet maar waarlangs wel water tot aan je hout kan geraken. Nu besef ik ook wel dat onze rompen niet zo lang in het water liggen dat er gegarandeerd schade zal ontstaan.
Dus in de praktijk valt het wel mee.
Bij lamineer epoxy gebruik je steeds een keperdoek dat in verschillende diktes te verkrijgen is ( de dunste is meer dan voldoende voor ons )

De werkwijze is als volgt, naar goed vakmanschap.
Je hebt zoveel epoxy nodig voor 1 laag als het doek weegt dat je nodig hebt nadat een ruw opmaat is geknipt.
Breng een laagje epoxy aan met een verfroller en drapeer daarna de keperdoek daar netjes over door met een verfborstel te tamponneren vanaf de kiel naar beneden,
Voor de tweede laag doe je hetzelfde, voor epoxy breng je de 2de laag aan als de vorige laag nog kleeft maar niet meer aan je vingers blijft plakken.
De 3de laag geen doek meer maar enkel met een rollertje de epoxy laag aanbrengen.

Na 2 a 3 dagen is alles hard genoeg maar nog niet door gehard, op dit moment kan je de romp bewerken met een schraapstaal. je kan hiermee de grootste oneffenheden vlak maken , vb waar je doek dubbel hebt moeten leggen , meestal vooran en achter aan je romp. ik gebruik het mesje van een groot breekmes.
Je kan dan ook nog vrij makkelijk de overhangende restjes keperdoek netjes verwijderen zonder al te veel moeite.

Na een week als de epoxy doorgehard is met een grof schuurpapier erover.Als je dit tevroeg doet zit je schuurpapier na 20 sec dicht.
Daarna nog even met een fijner schuurpapiertje.
Als laatste indien nodig een beetje polyester plamuur om alles piek fijn in orde te krijgen en daarna de verf erop.

Denk wel even aan je veiligheid, epoxy gebruik je alleen in een goed geventileerde ruimte met afzuiging of zoals ik meestal buiten.
Het is wel reukloos maar niet onschuldig. Je kan er namelijk een allergie aan overhouden, zeg maar overgevoelighed voor niet uitgeharde epoxy?
Mijn broer heeft het opgelopen en kan niet meer in de buurt van een romp komen als deze niet weken heeft uitgehard, Hij slaat dan helemaal rood uit en overal jeuk.

succes met je romp

Back