Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Beste forumleden,

    ik ben nieuw op dit forum. Althans, ik had een artikel op een verkeerde plaats geplaatst. Hoop dat dit beter gaat...
    Ik ben sinds kort pensionado en kreeg van mijn kinderen de Smit Rotterdam van Billing Boats. Had zoiets al langer willen doen, maar kwam er nooit van. erg blij mee natuurlijk.

    Ik begrijp uit alle forums die ik inmiddels gelezen heb dat dit niet de eenvoudigste boot is, bovendienheb ik de meeste RC materialen er ook bij gekregen.

    De kiel met spanten staan in elkaar. Moet ik eerst de huidplankjes monteren, of kan ik nu beter alvast de motoren inbouwen? En zo heb ik natuurlijk veel tips nodig. Ik zal eerst wat foto`s plaatsen.

    IMG_3464.JPG IMG_3468.JPG IMG_3586.JPG

    Ook heb ik een weblog met alle gebruikte materialen e.d.

    www.smitrotterdam.jouwweb.nl
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Maarten, Gefeliciteerd met je status als pensionado. En je vrije tijd kom je met zo'n cadeau wel door. Gebruik een deel van die tijd om je goed in te lezen op het Forum. Er is een hoop info over dit schip te vinden. Beplank eerst de huid en zet dan pas de motoren erin. Dan kun je gelijk assen, straalbuizen en motoren uitrichten. Voordat het dek erop gaat de binnenkant van de romp conserveren. Je zult dan een keuze moeten maken of je dat met epoxy of (blanke)lak doek. Als je met epoxy aan de slag gaat zou ik de buitenkant met één of meerdere lagen glasweefsel bekleden. Je wilt met de boot gaan varen zie ik en dan is het beter om voor een waterbestendige romp te zorgen, die ook tegen een stootje kan. Je hebt al een boegschroef, maar echt nodig is die niet indien je de motoren apart gaat besturen. Zet de boegschroef er wel zo in dat die bereikbaar blijft voor onderhoud. Je hebt dubbele kruiskoppelingen en dat is prima. Zet ze wel zo in elkaar dat de scharnierpunten in hetzelfde vlak liggen. Het bijhouden van een bouwverslag is leuk (vind ik zelf) en levert buiten kritiek ook een hoop info en advies op. En later is het voor jezelf ook leuk om nog een door te lezen. Succes verder! gr. Klaas.
     
  3. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ook jij hartelijk dank voor je reactie en adviezen, Klaas.
    Uiteraard neem ik alles aan van andere ervaren bouwers, maar toch zit er veel verschil in de adviezen. Zodat je altijd zelf keuzes moet maken.
    Veel zet ik op het bouwverslag, dat jullie ook gezien hebben.
    Graag blijven reageren, dat is erg leuk en ook zeer leerzaam. Ik hoop jullie nog veel lastig te vallen ().
    Bedankt alvast en groetjes van Maarten.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank Maarten en er zijn vele wegen, die naar Rome leiden. Het scheepje in mijn avatar is 57 jaar oud en heeft een balsa romp. Zit van origine een keer of zeven in de blanke lak. Daarna met Humbrol in kleur afgelakt. Omdat de balsa romp niet goed is gestabiliseerd (had poriënvuller moeten gebruiken om het balsahout hard te maken) blijft het een kwetsbaar scheepje. Maar in die tijd wel blanke lak voor handen en geen porieënvuller. En die paar jaren dat ik er nog mee vaar zal ze het wel volhouden. Probeer wel bij één systeem te blijven. Sommige soorten verdragen elkaar wel, maar als het verkeerd gaat heb je een hoop werk. En als je zoiets in de eindfase overkomt dan heb je echt een uitdaging. Maar voorlopig kun je alles nog even laten bezinken om dan een zo goed mogelijke keuze maken. Heeft ook veel met persoonlijke voorkeur te maken. Gr. Klaas.
     
  5. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hartelijk dank voor het meedenken. Ik denk er idd over om met epoxy te werken. Maar de een (ervaren) zegt om geen glasvezel maar vuller in poedervorm te gebruiken, en de ander( ook ervaren) zegt het juist andersom. Er zijn ook mensen die zeggen dat je beter Glasvliesbehang kunt gebruiken, omdat dat makkelijker de glooiingen in de huid volgt...Voor elk wat wils, dus. Vandaar die "keuzes". Ik denk dat ieder hier zijn eigen ervaringen mee heeft. Overigens een prachtig object, dat oude scheepje... Schitterend. Zet eens een filmpje op YouTube of zo...
    Maarten.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Je haalt een paar dingen door elkaar. De buitenkant van de romp bekleed je met epoxy en glas WEEFSEL. Dat is doek in verschillende diktes. 80 gr/m2 lijkt me wel geschikt. dat is lekker soepel en vormt zich gemakkelijk. Dubbelingen zie je bijna niet. Vuller gebruik je in de epoxy om een soort plamuur te maken om kieren en spleten te vullen.
    Kijk eens in het bouwverslag van de Ebba Victor. Daar wordt het bekleden met epoxyweefsel goed omschreven. En Bert V. is een zeer nette bouwer. Echt een perfectionist.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-ebba-victor-mercantic.254394/page-4
    Het oude scheepje in mijn avatar heeft al heel wat meegemaakt. Hun je in deze link lezen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    Ook van andere schepen heb ik filmpjes gemaakt. Zoek maar eens op
    Klaas Kuipers + Youtube
    En dan is er ook nog een bouwverslag van mijn laatste scheepje. Is als epoxy romp op een plug gebouwd. Daaruit is misschien ook wel wat informatie voor je te halen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    Kijk maar of je er iets aan hebt. Ben je zo weer een paar dagen verder. Mijn verslag springt een beetje van de hak op de tak, maar dat komt door de aard van het beestje. Wens je veel lees en kijkplezier.
    Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Hallo Maarten,
    Wat mij goed geholpen heeft is het lid worden van een vaarclub. In mijn geval de MBVA in Alblasserdam. Er is daar altijd wel iemand die het probleem al een keer heeft opgelost. En natuurlijk kan je hier op het forum ook de nodige informatie vragen. Succes met de bouw en haast je niet. De bouwbeschrijving is niet heel duidelijk en er staat veel info op de grote tekeningen.
    Groeten Roelof
    (ook Smit Rotterdam bouwer)
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Maarten,
    Ik heb weliswaar alleen ervaring met houten rompen van modelzeiljachten maar ik heb op basis van die ervaring o.a. de volgende adviezen:
    - de spanten zijn netjes haaks uitgesneden.Leg er een latje langs en dan zie je waar en hoeveel je ze moet afschuinen om voldoende lijmcontact tussen de gangen en het spant te krijgen.
    - het is geen voorgeschreven wet dat je bij het dek of bij de kiel moet beginnen.Je kan ook t.p.v de kim (overgang bodem naar zijhuid) beginnen.Gewoon even proberen en verschuiven etc, zet zo'n eerste latje (ongelijmd) vast en kijk er de volgende dag nog eens naar en realiseer je ook dat veel latjes naar het eind geleidelijk smaller moeten worden , net als de planken in een houten wijn/bier/jenever vat.
    (if it looks right, it is right but it all depends who is looking...;))
     
  9. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Enorm, al die reacties. Was even druk dus duurde even, maar nu even tijd...Klaas, bedankt voor je advies. De tip van dat glasvliesbehang gaf een gebruiker mij , omdat volgens hem dit zeer dun is en dus mooi volgt, zoals jij dat zegt.
    het gewicht dat jij geeft, 80 gr/m3, is uiteraard erg belangrijk. Dat neem ik dus zeker mee...Ik ga trouwens zeker naar je verslagen en filmpjes kijken...Ben zelf ook al wat verder inmiddels...

    Roelof, ik wil idd graag lid worden van een vaarclub en/of modelbouwclub, maar loop tegen het bezwaar aan dat er veel evenementen op zondag plaats vinden, en dat is iets wat ik niet gewend ben van huis uit en ook niet aan begin. Wel jammer, maar ik zoek nog even verder...Misschien zijn er nog anderen....

    Ard, jou tips over het afschuinen zijn ook zeer welkom. Zou ik voor het tijdelijk vastzetten kleine spijkertjes kunnen gebruiken? En moeten die dan van koper zijn? Of moeten ze er zowiezo weer uit?

    Weer huiswerk zat...Bedankt allemaal...

    Nog een paar foto`s...De motoren van Robbe zijn behoorlijk groot, dus ik moet het motorspant verder uitzagen. Die holling is 360 mm en moet 420 worden. Gelukkig heb ik een Dremel met flexibele as, die helpt mij enorm bij dit soort moeilijk bereikbare plaatsen...

    IMG_3468.JPG IMG_3477.JPG IMG_3478.JPG IMG_3495.JPG
     
  10. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo maarten.
    Ten eerste gefeliciteerd met de status. En moge vele jaren volgen.
    Ik zal me ook even voorstellen ik ben Leo en ben 52 jaar en kom uit alkmaar.
    Zelf heb ik de Rotterdam gemaakt van billing dat al wel jaren geleden,en later besloot ik om de Rotterdam 2keer te vergroten nou dat projectje heeft maar 21 jaar geduurd dus valt mee haha.
    En even over de bouw van de Rotterdam die heeft een hoge moeilijkheids factor en vergt veel tijd en geduld en las van een andere bouwer dat het verstandig is om eerst de huid te beplanken daar ben ik het niet echt mee eens maar ieder zijn ding.
    Ikzelf geniet de voorkeur om eerst de motoren en de assen uit te lijnen,wat daarbij handig is om alvast een klein stuk huid aan te brengen waar de assen doorheen steken dan heb je de positie al en ik ga voor dat het meeste wat je maakt ook afneembaar is dat is handig bij het verven /spuiten.
    Alvast veel bouw plezier en als je vragen hebt schroom niet dan leg ik het je wel uit.

    Mvg leo v 20160424_104706.jpeg 20160424_104806.jpeg 20170506_195325.jpeg

    Sent from my SM-T555 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  11. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel Leo, voor deze goede tip...
    Inderdaad. Eerst een deel van de beplanking aanbrengen (na het opvolgen van de goede tip van Cees over richten en fixeren) waardoor de nodige stijfheid ontstaat, en daarna de electronica zoveel (en slim!) mogelijk inbouwen. Hiermee kan ik weer even verder. Ben nu bezig met de schroefastunnels. Gaat prima, ik heb de delen in elkaar gelijmd na plaatsing van een messing buisje van 6 mm, dat na verlijming weer verwijderd kan worden. Daartoe heb ik het buisje eerst een b eetje ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Werkte bij de eerste prima, ging er na verlijming weer makkelijk uit...
     
  12. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel Leo, voor deze goede tip...
    Inderdaad. Eerst een deel van de beplanking aanbrengen (na het opvolgen van de goede tip van Cees over richten en fixeren) waardoor de nodige stijfheid ontstaat, en daarna de electronica zoveel (en slim!) mogelijk inbouwen. Hiermee kan ik weer even verder. Ben nu bezig met de schroefastunnels. Gaat prima, ik heb de delen in elkaar gelijmd na plaatsing van een messing buisje van 6 mm, dat na verlijming weer verwijderd kan worden. Daartoe heb ik het buisje eerst een beetje ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Werkte bij de eerste prima, ging er na verlijming weer makkelijk uit...
     
  13. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zou bijna vergeten mijn waardering uit te spreken voor dat enorme project, waar jou schitterende foto's van getuigen. Fenomenaal!!!
     
  14. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Maarten,
    Bij onze vereniging wordt veel op zaterdag gevaren. Heel soms op zondag, maar altijd op vrijwillige basis. Het clubhuis is open op dinsdagavond en zaterdagmiddag en dan kan een ieder gezellig klussen en kaarten. Voor een ieder wat wils.
    https://www.mbva.nl/html/evenementen_.html
    Groetjes Roelof
     
  15. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo maarten.

    Bedankt voor je waardering in je berichtje.
    Nog even een klein handigheidje voor je om de assen goed te kunnen uitlijnen in de tunnels.
    Maak een cirkel met de zelfde diameter als de tunnel en zet die op de as daarna het motor steun even vast zetten zo kan je het hele spul goed en recht uitlijnen.
    Hoop dat je er wat aan hebt en bouw ze .

    Mvg leo

    Sent from my SM-G935F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Goed plan, alleen moet ik de meegeleverde motorsteunen ook aanpassen. Die zijn te breed, passen niet naast elkaar in de romp. Maar dat komt goed. Bij het verlijmen van de houten delen van de schroefaskoker heb ik in die koker (hout) een losse as van 6mm geplaatst. Die komt nu bijna exact in het midden van de doorgang achter de motorsteun uit. Scheelt minder als een mm. Dus dat ging eigenlijk prima.Zie foto's.
    IMG_3605.JPG IMG_3606.JPG

    De minimale afwijking los ik op nadat de romp deels beplankt en dus stijf is. Moet ook goed komen.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Maarten, Als ik zo de foto's bekijk dan zouden de motoren op de spanten kunnen worden geschroefd en heb je de motorsteunen niet nodig. Waarschijnlijk kun je de gaten nog wat ovaal maken opdat de boel recht voor elkaar komt. Heb er wel erg in om dan in de spanten koelsleuven te maken. In je motoren zie ik een vennetje zitten. Die zorgt voor een luchtstroom door de motor. In het kopse eind van de motor zitten openingen om die koellucht in te laten. Zet je ze tegen de spanten aan dan zou je die openingen af kunnen sluiten. Het heeft mij in 2010 een motor gekost en je kunt het in mijn Smit Finland nog steeds ruiken. Gelukkig was het een sloopmotor uit een boormachine, dus geen diepte-investering. Toen maar een paar echte motoren (Bühler Zon 03) gekocht. Die gaan ook nog eens zeer spaarzaam om met stroom. Het is een gewilde motor en nu 2 x zo duur als in 2010. Gr. Klaas.
     
  18. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hallo Claas,

    ik heb een proefopstelling gemaakt met de originele BB as, die er uiteraard uitgaat. Komen koperen schroeven op en goede assen, om problemen in de toekomst te voorkomen.
    Overigens heb ik een deel van de motorsteun gebruikt, maar is denk ik niet eens nodig. As ligt op 1/2 mm nauwkeurig, zou zelfs zonder cardanas kunnen, maar...de beplanking zit er nog niet op. Dan kan de boel zomaar veranderen, dus ik wacht nog even met definitief bevestigen. Bedankt voor je tip over de koeling, dat is inderdaad erg belangrijk. Ik heb overigens de indruk dat deze motoren meer als sterk genoeg zijn. En stil...
    Ik wil trouwens een filmpje plaatsen. Hoe doe ik dat en onder welke extensie?
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Als je een filmpje bij Youtube "parkeert" kun je gewoon in je verslag de link copieren. Zodra je de reactie plaatst wordt de video vanzelf zichtbaar. Wel bij Youtube de film even toegankelijk zetten voor publiek. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  20. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ga direct een poging wagen...
     
    BerendBotje59 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina