Smit Rotterdam verfplan??

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 11 mei 2016.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    Zoals jullie weten, ben ik in het bezit van een klare Smit Rotterdam. Echter de romp vertoond scheuren. Is geen gebruikt gemaakt van een of andere epoxy dus. Ben momenteel de romp aan het schuren ( tot aan het hout) en zou dan verdund lak willen gaan gebruiken om de de romp waterdicht te krijgen. Uiteraard zou G4 of epoxy in combinatie met een glasvezel matje beter zijn, maar ben bang, dat ik niet alle verf en plamuur kan verwijderen. Glasvezel matje met epoxy heeft niet de voorkeur, aangezien dat wel heel erg veel werkt met zich meebrengt. Daarom zou ik willen beginnen met een heel erg verdunde blanke lak. Maar wat mijn vraag uiteindelijk is, is er een verf (tekening, plan) hoe de romp geschilderd zou moeten worden?? Heb wel inmiddels het een en ander opgemeten.

    Hoor graag van jullie.

    Groet,

    Polite
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik zou toch gaan voor een glasmat als je hem in het water wil zetten . Verf alleen is een tijdelijke oplossing , het eerste stukje verf dat lost of afgevaren word maakt het hout nat en dan is er geen houden meer aan en kan je alles opnieuw herbeginnen .
    Groetjes
    Ronny
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goede raad is "duur" zegt men wel eens Polite. Aangezien jouw boot al compleet is met straalbuizen is werken met glas weefsel en epoxy omslachtig. G4 en epoxy schijnen geen "vriendjes" te zijn. Lees verhaal op bijgaande link maar eens.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/epoxy-of-g4.60380/
    Jaren geleden heb ik eens een houten 16 m2 modelletje gerestaureerd. Scheuren dicht geplamuurd met 2C lijm, glad geschuurd en daarna een paar keer in de verdunde vernis. Tussendoor steeds glad geschuurd en een paar keer afgelakt met onverdunde vernis. Maar die staat op de kast en gaat het water niet in.
    Met zo'n Smit Rotterdam zou ik dat ook wel durven en dan beginnen met de verdunde lak. Dan kieren dichtsmeren, schuren en lakken totdat de romp glad is.
    Daarna nogmaals dof schuren en kleurlak erop. Gr. Klaas.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij blijft dat behelpen met een niet goed gelijmde romp.
    Denk eens aan een 80 grams keper doek en epoxy buitenom.
    Het gaat tenslotte om het aanbrengen van een waterdicht vlies en niet om de sterkte dus dikker lijkt mij niet nodig.
    Met beleid kan je dat volgens mij ook wel om die straalbuizen heen aanbrengen.
    En als dat zit moet je ook de binnenzijde nog behandelen/waterafstotend maken, zodat bij water aan de binnenkant de houten romp niet meteen weer opzwelt.
    Beker vol glitsa in gooien en klotsen en draaien ???
    Daarna het "teveel" er uit gieten en of zuigen met injectie spuit.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan me voorstellen dat je een beetje opziet tegen het werken met epoxy Polite. Mij is het erg meegevallen, maar ik had een klein rompje zonder uitstekende delen.
    De tweede keer drapeerde ik het 80 grams doek er zo omheen. Het is wel zoals Harm stelt een afdoende manier. Voordeel met 80 grams doek is dat je een overlap amper ziet. Daardoor kan je ook met kleinere stukken doek werken. Toen ik de epoxy verwerkte was het 12 graden en had daardoor redelijk veel tijd. De kunst is om niet teveel tegelijk aan te maken. Leeg mijn bouwverslag nog maar eens door en zoek eventueel contact met Duohuis. Hij kan je goed voorlichten en woont nog in de buurt ook. En inderdaad, de binnenkant moet je ook doen.
    Belangrijk is dat je spullen gebruikt die elkander verdragen, anders is het middel erger dan de kwaal.
    Neem rustig de tijd om het te overdenken wat je wilt. Gaat best wel iets worden. Gr. Klaas.
     
  6. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik heb lang geleden een zeilboot gemaakt van hout ,paranapine,sorry als ik het vekeerd schrijf,de naden die er waren heb ik met uhu honderd en het zaagsel van het schuren gemengd en daar mee gevuld,daarna heb ik haar een keer of 7 met blanke boot lak geschilderd telkens tussen de lagen licht geschuurd,schip is inmiddels ruim 30 jaar oud en heeft nooit enig lek vertoond ,veel werk en blanke bootlak is prijzich, maar het werkt wel,ik heb toevallig pas het schepie weer licht geschuurd en grondig nagezien ,alles was nog strak weer 3 laagjes boot lak er op gezet en ze kan er weer tegen ,als het geheel dan droog ,goed droog dus, licht schuren en de kleur er op
    ps: er is ook kwast poliester op de markt, mischien is dat een optie ,maar of dat goed werkt weet ik niet. vgr tonsr
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Net als bij mijn 16m2 ongeveer Ton. Heb je ook nog iets aan de binnenkant gedaan? Zou eventueel met verdunde blanke lak kunnen. Omdat die van mij toch niet zou varen heb ik het niet gedaan. Gr. Klaas.
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mannen!!

    Tot dusver bedankt voor jullie input. @k-k heb je link goed doorgenomen, en er staan nogal wat mogelijkheden om de romp waterdicht te krijgen. Overigens was ik vergeten te vermelden dat de romp aan de binnenzijde al is voorzien van grondverf. Dus ook hier kan ik bijvoorbeeld geen G4 meer gaan gebruiken. Ik ga nu eerst de romp eens goed van verf ontdoen, kijken wat ik allemaal tegen kom en ga ik plan bedenken hoe verder.

    Groet,

    Polite
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan de binnenkant valt weinig meer te schuren. Zat hoeken waar je niet bij kunt en ook niet met de kwast. Rustig verder strippen en schuren en intussen bedenken wat je wilt en kunt. Maak van elke optie een kostenplaatje en dan rolt daar "vanzelf" een beslissing uit. Je kunt beter 3 maanden steken in de voorbereiding en het dan goed doen, dan dat je te gehaast te werk gaat en er over 3 maanden achter komt dat je op de verkeerde weg zit. Zal best goed komen. Gr. Klaas.
     
  10. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Had het al bij de vraag gesteld , maar men leest hier een beetje overheen volgens mij. (Of ik was niet duidelijk genoeg) Maakt niet zoveel uit, ben al blij met de info die ik nu heb. Maar mijn vraag was dan ook, hoe weet ik waar de lijnen moeten komen?? Deel geel /blauw/wit/ zwart en rood. Neem aan dat dit op een bijbehorende tekening zal staan??

    Groet,

    Polite
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Excuses Polite! Had het wel gelezen en er ook nog naar gezocht. Helaas niet veel kunnen vinden. Misschien dat je op bijgaande link iets van je gading kunt vinden.
    http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=1812&start=1904
    Bij Tugspotters is niets te vinden.
    Heb uit een boek van de bouwer van een zusje een plaat gescand. Die stuur ik per mail naar je toe Gr. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  12. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    klaas ik heb de binnnkant niet gedaan,waarom niet ,als er bij toeval toch ergens wat water zou drijnen kan het hout van binnen uit toch het vocht kwijt,als je het wel doe dan kan het vocht niet meer weg en gaat het zijn vewoestende werk doen.vgr tonsr
     
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @vrijevaarder , uiteraard is binnenkant niet verfen het beste. Uitgezonderd het blanke hout behandelen met b.v. G4. Echter mijn Smit was alvoorzien van grondverf. Heb me laten vertellen, dat grondverf wel kan ademen, maar uiteraard minder water toelaat NAAR het hout.

    @k-k , naar mijn vermoeden, zou er iets van een tekening met maten bij moeten zitten hoe het een en ander geverfd zou moeten worden. Maar gelukkig heb ik het een en ander opgemeten, voordat ik ben begonnen met schuren. Leuke link trouwens!! Weer veel info bij te vergaren.

    Groet,

    Polite.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Zoekslagje naar "Smit Rotterdam" op het sleepbootforum. Wordt ook nog het een en ander over kleuren geschreven. Gr. Klaas.
    https://www.kustvaartforum.com/search.php?keywords="Smit+Rotterdam"&t=5834&sf=msgonly

    Bedenk opeens dat ik ook nog een foto van de Smit Rotterdam van mijn zeilmaatje heb gekregen. Staat bij de jachthaven aan het oude Goesse Sas.
    Die komt ook nog via de mail. Heb eindelijk de grijze cellen een beetje in beweging. 't Is de leeftijd moeten we maar denken.
     
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, kusvaart forum ken ik maar nog nooit hier gezocht naar de Smit Rotterdam. Hoe makkelijk kan het soms zijn! :). Wel grappig lees " in '75 gelijk de bouwdoos besteld, toen hij uitkwam". De verkoper destijds van mijn Smit Rotterdam vertelde mij dat hij eind jaren '70 de boot had gebouwd. Kan wel kloppen dus. Verklaard ook wel het een ander, waarom sommige onderdelen gemakkelijk los laten. Moet namelijke nagenoeg alle kleine onderdelen opnieuw lijmen. Weet niet wat er destijds voor lijm werd gebruikt, maar was niet de beste.

    Gr. Polite.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, In die tijd bouwde ik mijn Bugsier 3 en gebruikte om te lijmen UHU hart en Stabilit Express. Zit voor 90% nog altijd goed vast. Laatst liet een bolder los van het dek.
    Railingsteunen laten onder het potdeksel ook wel eens los, maar dan houd ik de verschansing niet goed vast. Maar met Velpon of andere knutsellijmen heb ik slechte ervaringen. Watervaste witte houtlijm veel gebruikt en goede ervaringen mee. 2C lijm op polyurethaan ook prima spul. Heb dat de laatste keer niet kunnen vinden en toen een paar tubes 2C epoxy genomen. Intussen ook bouwtekeningen gevonden. Verfkleuren staan in de driehoekjes op de tekening. Er is ook een plaatje met de BB kleurnummers. Op het internet staan wel tabellen met kleurnummers van Humbrol en Revell. Als die grijze cellen eenmaal op gang zijn! Gr. Klaas.
    http://smitrotterdam.zijnhuisenhaaridee.nl/pages/informatie_content.htm
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Ben inmiddels druk aan het schuren met de romp. Tot dusver nog geen rot hout tegen gekomen, maar heb begrepen dat je dit met name rond de schroefassen tegen komt. Maar mijn vraag is eigenlijk, bij nagenoeg elke Smit Rotterdam zie je slingerkielen. Mijn Smit (bwj ' 78) heeft dit niet. Heeft de bouwer deze niet geplaatst?? Of hoorde dat niet bij de eerste bouwpaketten van BB?? En zo ja, zijn deze alleen gelijmd?? image.jpg
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Ze staan als no 32 op de bouwtekening. Zou ze van 1 mm dik en 7 mm brede kunststof strip maken. Dat is naar verhouding wel een beetje dik, maar anders wordt het erg fragiel. Als je een reepje aluminium hebt liggen kan dat ook. Kartonnen of dik papieren mallen maken, uitsnijden in kunststof en dan met secondenlijm op de romp fixeren. Daarna aan weerszijden met 2C lijm afsmeren. Even kijken wat je aan spatel gebruikt. Op mijn coaster gebruikte ik het smalle eind van een Stabilit spatel. Je kunt ook eentje snijden van een oude PIN-pas. Je ziet ook wel dat ze in een gleuf in de romp worden gezet. Is wel sterk, maar geeft kans op lekkage bij stoten. Je kunt beter hebben, zoals bij mijn coaster, dat er een stuk(je) uit de kimkiel breekt. Dat is relatief gemakkelijk te repareren. Om ze te maken lijkt moeilijker dan het is. Bij mijn Smit Finland heb ik ze weggelaten. Daar stonden ze op tekening van hout in V-vorm en van binnenuit door de huid vastgeschroefd. Maar met mijn kennis van nu maak ik ze misschien nog wel een keer van kunststof. De reparatiewerf moet af en toe toch een klusje hebben. Gr. Klaas.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, bedankt voor je reactie. Bevestiging in de romp, lijkt me geen optie. En inderdaad je hebt een punt, als je een keer tegen de kimkielen aan stoot heb je kans dat het lek raakt. Weet nog niet of ik ze plaats, maar anders was ik voornemens om het te maken van verf roerstokjes. Zit ik aardig goed kwa dikte betreft. En was dan ook van plan om dit te lijmen met secondenlijm en dan de gel uitvoering. De componenten lijm die je er daarna opbrengt, is dat voor de sterkte??

    Eerst maar weer eens verder schuren van de romp. De grotere gladde oppervakken gaat nog wel. Maar wat een gepriegel bij de roeren en schroefassen. :D
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, De 2C lijm is tweeledig. Om te lijmen en gelijk de naad dicht te plamuren. Denk dat verfhoutjes een beetje dik zijn. De gele M gebruikt koffieroerhoutjes van het goede formaat. La Place had iets forsere. Moet ook een houten dek mee te leggen zijn. Vraag eens aan Erik, of hij een bron voor die dingen heeft. Om in de kleine hoekjes te schuren gebruik ik een Braun opzetborsteltje, waarvan ik de haren heb afgesneden en een stukje schuurlinnen opgelijmd met contactlijm. Af en toe confisceer ik weer een oud borsteltje en maak die gereed voor het schuurwerk. Daarna niet weer terug zetten in de badkamer. Je snapt al dat ik het gedeelte met de motor ook gebruik. Ja, als je op leeftijd bent moet je het jezelf gemakkelijk maken. Succes verder! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina