epoxy zorgt toch wel voor een stevige huid dat lijkt me handig
Op zich doet het dat. Maar niet op onbehandeld hout. Wat er vaak gebeurt is dat door temperatuurverschillen tijdens het drogen hele kleine luchtbelletjes in de hars komen, en het resultaat is een teleurstellend pokdalig oppervlak.
Op goed voorbehandeld hout heb je daar geen last van.
Een andere in mijn optiek HELE goede manier om een gladde harde en sterke laag te krijgen is om de boel in de Glitsa Parketlak te zetten.
In mijn stoombootje heb ik een watertankje staan, wat van dun Triplex gemaakt is. Bakje gelijmd met gewoon witte houtlijm, en verder onbehandeld twee lagen Glitsa gegeven. Absoluut 100% waterdicht, en die laklaag is bijzonder duurzaam. Niet onverwoestbaar, maar ook absoluut niet van ieder tikje beschadigd.
En zo'n pot kost relatief bijna niks en gaat EEUWEN mee.
Is aanvankelijk heel raar spul om mee te werken, lijkt net of het helemaal niet mooi uitstrijken wil, maar tijdens het drogen blijkt het heel netjes glad te trekken.
Is schuurbaar na volledige uitharding (wel oppassen met het schuurstof, het is PolyUrethaan), maar je kunt ook na een of twee uur de tweede laag er op zetten, beide gaat goed.
Stinkt vrijwel niet, ik doe dat meestal gewoon in de woonkamer, en dat laat ik met de meeste andere verf,- en laksoorten wel uit mijn hoofd..
Je kunt het hout voorbehandelen met poriënvuller (word wel mooier) maar is niet strikt noodzakelijk, is een beetje afhankelijk van de houtsoort en welke oppervlaktekwaliteit je mooier vind (soms is "retestrak" gewoon TE strak en niet mooi meer, maar dat hangt van het model en het beoogde resultaat af).