Snap iets niet.

Enkele weken geleden heb een F3B wedstrijd in Colmar bezocht, erg leuk omdat er Nederlanders meededen die ik nog kende van de tijd dat ik nog F3B en F3J vloog.
Wat mij opviel is dat alle moderne F3B toestellen 2 delige vleugels hebben, dus een linker en een rechter helft.

Als ik nu de allerlaatste F5J toestellen bekijk zie ik nog steeds 3 delige vleugels, een middenstuk met opsteek tippen.
Men doet er werkelijk alles aan om de toestellen waar dan ook mogelijk lichter en aerodynamisch te maken, zie b.v. de Ultima.

Waarom niet zoals bij F3B vleugels uit 2 delen?, ik zie hierin de volgende voordelen

a. een kleine gewichtsbesparing, de ophanging van een F5J toestel wordt sowieso niet zo zwaar belast als bij F3J en kan dus vrij licht worden uitgevoerd.

b. gewicht en ophanging in het zwaartepunt en niet op een plaats waar men het eigenlijk niet wil hebben.

c. een klein aerodynamisch voordeel.

Het is duidelijk dat het transport ietwat moeilijker is maar of dit voor de serieuze wedstrijdvlieger een punt is betwijfel ik.

Harry

Harry,

a. Ik zie juist een gewichtstoename bij een 2-delige vleugel. Moet robuuster (en dus zwaarder) omdat de belasting in het midden groter is dan bij de opsteektippen bij F3J en F5J.
b. Omdat de verbinding bij F3J en F5J verder van het midden vandaan ligt hoef je geen zware vleugelpennen te gebruiken. Valt dus wel mee en is onder aan de streep lichter dan een verbinding in het midden.
c. Een aerodynamisch voordeel zie ik niet. Het zou mooier zijn als de vleugel tegen de romp (F3B) i.p.v. op de romp gemonteerd kan worden, maar dat kan nooit omdat er ergens accu's / servo's moeten komen.

Klopt allemaal 100% precies wat jij zegt Harry en zeker de gewichten meer centraal houden zou een grote verbetering zijn !!
Er is echter een praktische reden en die is dat de verzendkosten van een item langer als ik meen 1.65 m redelijk onbetaalbaar zijn.
Transportkosten is dus iets wat veel bouwers ervan afhoud twee-delig te gaan. (met dank aan Alex H. voor deze info :) )

Harry,

Gewichts besparing kan je wel vergeten. Mijn Jedi (f3b) heeft 2 rechthoekige pennen van elk 72 gram. Waarschijnlijk kan een F5J kist wel met 1 zo'n pen toe maar zeker niet lichter bij 4 meter spanwijdte. Met de tongkasten zit je denk ik richting de 100 gram.
Halverwege de vleugel kan je een pen zetten die maar 1/4 van dezelfde krachten krijgt te ver duren en slechts 1/3 tot 1/4 van de lengte. Dit soort pennen wegen max 10 gram en tong kastjes 4 x 1.5 gram wat een totaal van ongeveer 26 gram op de klok zet. Een paar hardpoints en een paar boutjes doen er max nog 10 gram bij. Ben je toch zo'n 65 gram lichter uit.

1.5 meter kun je redelijk goedkoop versturen. Bij langer als 1.75 meter zijn er nog maar heel weinig verzendcompagnies die dat doen en betaal je enorme prijzen.
2 meter krijg je per vliegtuig niet eens meer naar de overkant zonder honderden euro's extra kosten.
Een 1.5 meter vleugel krijg je redelijk gemakkelijk in een normale personen auto. Bij 2 meter past die alleen nog zolang je geen passagiers mee neemt.
Je wil verder niet weten hoeveel mensen 1.5 meter al te lang vinden. Als je alleen voor de wedstrijd vlieger bouwt is je markt te klein en worden toestellen nog veel duurder.
Verder zijn mallen in die lengte een stuk duurder en al helemaal niet meer te tillen zonder til hulp.Freesmachines een stuk duurder, Temperkast een stuk duurder, elektrischiteits rekening duurder maar ik denk dat ik zelfs een compleet nieuwe werkplaats nodig zou hebben wil ik met dit soort lange vleugels op grote schaal gaan bouwen.
Het moet allemaal wel een beetje praktisch blijven.

De Pike Perfection heeft wel degelijk een 2-delige vleugel, of het gewichtvoordeel oplevert kan ik niet beoordelen. Wel is het transport in de auto een stuk eenvoudiger is met een 3-delige vleugel. Niet iedereen heeft een stationcar n.l.

Vlastimil vliegt met een perfection van rond de 1100 gram. Dus met een 2 delige vleugel kun je zeker ook concureren met 3 delige vleugels qua vlieggewicht. Maar het is idd wel wat lastiger te transporteren.

Frits Donker Duyvis vliegt F3B met zijn Empi met een 3 meter ééndelige vleugel. Is duidelijk lichter dan een 2-delige.
Je hebt dan wel een vervoersuitdaging!

Op de helling voor F3F heeft hij een 3 delige variant gemaakt. De berg op is de lap van 3 meter té onhandig.

Ik kan me voor een 4 meter F3/5J wel inleven in alle bovengenoemde argumenten voor een 3-delige.

Rick

Vlastimil vliegt met een perfection van rond de 1100 gram. Dus met een 2 delige vleugel kun je zeker ook concureren met 3 delige vleugels qua vlieggewicht. Maar het is idd wel wat lastiger te transporteren.
Het grote voordeel is simpelweg wat Harry al in zijn eerste posting zei (maar waar kennelijk weinig mensen waarde aan hechten) en dat is het concentreren van je massa in het centrum van de kist. (lage traagheidsmomenten)
De Pike laat inderdaad zien dat je, je totaalgewicht laag kunt houden en ik persoonlijk zie die 10-15 gram minder, bij de huidige knikverbinding, duidelijk als een voordeel. Het is maar waar je in gelooft.
En transportproblemen ?? Zelfs in mijn Corsaatje krijg ik zoiets ingeladen :D
Dan moet wel mijn vrouw naar de achterbank, maar ja... je moet er wat voor over hebben :rolleyes:

• Like
Reactions: bgo
Ik transporteer tot 2,8 Meter zonder een enkel probleem, vleugeldelen op de hoedenplank en een elastiek tussen de beide hoofdsteunen van de voorstoelen, mijn vrouw of wie dan ook kan gewoon mee.
Bij mij is een vleugeldeel van 2 meter klein.

Overigens 'praat' ik over de ultieme F5J Kist, een Ultima koop je echt niet om zo maar wat te vliegen.

In Duitsland zijn de transport kosten nog wel betaalbaar, 50€ voor een box van 2,5 meter (SB10 romp).

Harry

Laatst bewerkt:
Tja, de pikers komen de modellen gewoon rondbrengen als ze een bestelbus vol hebben.:) Rondje Europa zeg maar. En dat scheelt erg veel op een model.

Voordeel van een 2 delige vleugel is, denk ik, dat je het gewicht naar de tippen toe zo licht mogelijk kunt houden.

Bij mijn X3 is de (too) long nose romp 1.67 mtr. en daarmee het langste deel van de kist. Ik begrijp na het relaas over vervoerskosten nu ook beter waarom de rompen naar verhouding (te) kort blijven en je veel boom constructies ziet.

O ja, past prima in mijn Streetka (3 stuks) en ruimte voor mijn lief is er dan (gelukkig) niet. Mag ik voor "straf" ook niet mee met haar hobby = tuin :confused:

Johnny

• Like
Reactions: bgo
Een pen voor mijn F5J Perfection weegt 35 gram.
Afgelopen wedstrijd zijn we met 2 man en 4 Perfections in een fiat punto gereden. Past prima.

Ik heb nog even met een electra van Mibo gevlogen met veel te zware vleugeltippen. De romp was superlicht. Ik had het liever andersom gezien. Ik pikte met die kist laag een belletje op en spontaan liet hij zijn tip vallen. Dan schrik je wel even. Dat zal met de perfection niet gebeuren. Lichte tippen zijn dan toch belangrijk.

Al zou die pen (met konstruktie) 50 gram wegen, liever 50 gram in het centrum van de kist als 2 x 25gram, 85 cm uit het midden.
Arno,

Je hebt helemaal gelijk. Waarom bouw je er niet één.:banana:

Pennen komen op ongeveer 2 x 12 a 13 gram, 75 cm uit het midden.
Er zijn heel veel manieren om massatraagheid te verminderen. Als je de tip servo niet ergens 30 tot 50 cm uit de breek zet maar stijf tegen de wortel heb je die massatraagheid dubbel en dwars terug gewonnen. Dit kan waarschijnlijk niet voor F3J maar zeker wel voor F5J. Te lange rompen, enorm oversizede kielvlakken die weer zo groot worden gemaakt om de kist die te veel massatraagheid heeft te kunnen sturen,
zware constructies om een afneembaar kielvlak te creëren . Neuzen die 50 cm lang zijn, Servo's in kielvlakken, massieve dicht lippen aan de flaps en ailerons. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Een 2 delige vleugel is daar ook 1 van maar is financieel niet erg aantrekkelijk.

Bij een 3-delige vleugel kun je natuurlijk ook nog eens spelen met pennen die verschillende hoeken hebben. Zo heeft de ULTIMA zowel 5 als ook 7 graden pennen. Dat lukt bij een 2 delige vleugel natuurlijk niet, tenzij je de romppennen zo maakt dat je daar variatie aan kunt brengen.

Ik heb voor mijn perfection ook een 5 graden pen. Er zijn er ook van 7 graden. De passing is geen probleem omdat de vleugelpen zwevend is.

Je hebt helemaal gelijk. Waarom bouw je er niet één.:banana:
Op papier en in gedachten is ie al klaar :D
Een 2 delige vleugel is daar ook 1 van maar is financieel niet erg aantrekkelijk.
Niet aantrekkelijk voor een producent, maar dat heb je mij al eens eerder uitgelegd en is volkomen begrijpelijk.
Dat lukt bij een 2 delige vleugel natuurlijk niet, tenzij je de romppennen zo maakt dat je daar variatie aan kunt brengen.
Bij een tweedelige vleugel is dat zelfs makkelijker, de verbinder is "zwevend". Het is misschien zelfs mooier bij tweedelig omdat de gaps tussen de delen minder groot zijn.

Als je de tip servo niet ergens 30 tot 50 cm uit de breek zet maar stijf tegen de wortel heb je die massatraagheid dubbel en dwars terug gewonnen.
FDD en JS deden dit al in F3B, 15 jaar geleden en dat is niet meer als logisch :thumbsup:
Te lange rompen, enorm oversizede kielvlakken die weer zo groot worden gemaakt om de kist die te veel massatraagheid heeft te kunnen sturen, zware constructies om een afneembaar kielvlak te creëren
Daarom wil ik weer naar een V staart. Met wat vrije vlucht technologie en F3K aansturing :D
Neuzen die 50 cm lang zijn
Eerst de hele aandrijving vastleggen (motor, regelaar, lipo), staartpartij bouwen en dan pas de neuslengte bepalen om je zwp goed te krijgen :D
Servo's in kielvlakken,
Dat is sowieso, en een no-go en een doodzonde :confused:
massieve dicht lippen aan de flaps en ailerons.
Ziet er wel netjes uit die dichtlippen maar dat kan ook lichter/anders (tape) :cool:

Ik heb voor mijn perfection ook een 5 graden pen. Er zijn er ook van 7 graden. De passing is geen probleem omdat de vleugelpen zwevend is.
Het nadeel van zo'n zwevende verbinding is dan weer dat de paspennen dik moeten worden uitgevoerd en enorm stevig gezekerd moeten zijn omdat alle krachten van de gehele vleugel daar op komen (Helemaal bij een f3j versie). Alleen dat voegt waarschijnlijk nog eens 50 tot 100 gram toe aan extra lagen carbon en een hoop ingedikte epoxy. Een paar pennetjes bij de tip die alleen de torsie overbrengen wegen ,maar een paar gram inclusief lijm.

Back