Snap iets niet.

Het nadeel van zo'n zwevende verbinding is dan weer dat de paspennen dik moeten worden uitgevoerd en enorm stevig gezekerd moeten zijn omdat alle krachten van de gehele vleugel daar op komen
Nee Alex, alle krachten komen op de centrale verbinder. De paspennen in de romp hoeven alleen maar de vleugel te centreren en een beetje aan torsiekrachten op te nemen en dat is minimaal (zeker bij F5J). Een plakbandje is voldoende om de zaak bij mekaar te houden, kijkend naar de Pike'rs :)
 
Laatst bewerkt:
Arno,

Ik heb zelf een Jedi met 2 zwevende verbinders. Boven de verbinder zit slechts een heel dun laagje carbon huid. De buig krachten worden door de verbinder opgenomen maar de krachten bij een start tussen romp en vleugel worden volledig overgebracht op de paspennen aangezien de verbinder geen contact heeft met de romp. Dat betekend wel dat als ze niet heel goed gezekerd zijn ze simpelweg uit de vleugel breken.
 
Bij vrijwel alle F3B eb F3F kisten dragen de paspennen de volledige belasting op de romp. Lift en (een klein) pitch moment.
Alleen de buiging van de vleugel wordt door de verbinder opgevangen.
Kost trouwens echt geen 100 gram aan carbon hoor.

Rick
 
Back
Top