snaproll uitslagen finetunen.. waar beginnen?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 10 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik ben aan het proberen een leuke snaprol uit m'n elipsia te krijgen. Voordat ik verder ga: ik weet dat dat misschien niet het ideale toestel is voor een snaproll, dat een Ikarus Yak die wat zwaarder is dat waarschijnlijk pakken beter doet. Die heb ik niet en ga ik vooralsnog ook niet bouwen.

    Goed.. dan het probleem. Stel ik vlieg nu een standaard snaproll. Het effect is dan een hele grote wokkel als het ware, alle snelheid is er uit en je kunt het niet het explosieve figuur noemen wat een snaproll is. Het lijkt meer op een wat raar gevlogen barrelroll.

    Nu is dat ook niet verwonderlijk, want alle uitslagen zijn maximaal op dat moment.

    De vraag is nu.. waar begin je mee te verminderen, en waar moet je op letten? Ik zat zelf te denken aan 80% voor rol en hoogte en 100% voor rudder, maar dat leverde neit het effect op wat ik wilde, het bleef een grote zwaaiende beweging, en niet de 'crispy snap' waar ik op gehoopt had.

    Dus.. als iemand tips heeft om een snaproll qua uitslagen goed te krijgen.. ik hou mij aanbevolen! :)
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het grootste probleem is wss dat een shocky niet snapt :p
     
  3. Manuel

    Manuel Guest

    Volgens mij krijg je zo'n "barrelrol effect" door een teveel aan rudder.
    Shocks hebben sowieso al een erg groot richtings roer, ik denk dat als je er wat voorzichtiger mee bent dat het een stuk beter gaat ;)
    Mocht het niet werken is het misschien handig om een filmpje te posten?
     
  4. hezik

    hezik Guest

    @JVDO: Wat zijn dat dan voor bewegingen die Derk en Donatas in hun vluchten maken? Lijkt toch verdomd veel op snaprolls ;)

    @Manuel: filmen en vliegen tegelijk is nogal lastig he.. ik had gehoopt dat er wat 'algemene aanwijzingen' zouden komen over hoe de perfecte uitslagen voor snaprolls te vinden.. ik zal proberen wat te (laten) filmen.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Riiiiiiiiiiiight, die opmerking zullen we maar even negeren:confused:

    Henri; ik zou de uitslagen niet verminderen, maar gewoon maximaal houden, anders krijg je juist zo'n kurkentrekker.

    Dat de Elipsia niet het juiste toestel is weet ik wel zeker, zeker als ie maar net 100 gram weegt:)

    Belangrijk is dat je voor de snaprol een aardige snelheid hebt. Hoeveel snelheid, dat is natuurlijk per model afhankelijk. Mijn Yak-55m doet het vrij gemakkelijk, maar ook daar moet je eerst wat snelheid mee opbouwen. Een lichte clik of mijn Spark snapt gewoon helemaal niet, met wat voor snelheid je ook vliegt:D

    Massa en snelheid, daar draait het om. Uitslagen dus gewoon max houden. Maar voor AM (daar zul je het voor vragen denk ik) zou ik een Yak bouwen:cool:

    Grt.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Nou ja er zal best wel een grond zijn voor Jens' opmerking. Heel strikt genomen is een snap een stalled figuur, en ik kan mij voorstellen dat wat wij snap noemen bij een shockflyer, geen overtrokken figuur is.

    De elipsia wil op zich wel snappen maar het schiet niet op zeg maar. Ik heb het ook geprobeerd met een 2s 800mAh lipo om tot een gewicht van 130 gram te komen, maar dan nog houdt het niet over.

    Zal dan toch wel een yak worden, tenzij er nog mensen met goede tips zijn :)
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    BANG.....

    Nog mensen die gaan zeggen dat shocky's spinnen enzo? Zoals alexz op msn :)

    Verder wil ik er niet echt op ingaan, dat zou ons te ver brengen :)
    Dus we zoeken verder naar snap uitslagen hehe
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, als ik bijv. de snap in Derk zijn am in gedachten voor me heb (rechts in de hoek) dan is dat kistje toch gestalled vlak na de snap? Of vergis ik me nou?:rolleyes:

    Grt.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Denk dat je met een superlichte shock wel gelijk zult hebben, die zal niet in een spin kunnen komen, maar met een "normaal" gewicht zie ik zo het punt niet, MITS de hal hoog genoeg is.....

    Maar goed; als er een aerodynamica-expert aanwezig is, die ook even uitgebreid uit de doeken wil doen hoe het zit, dan zie ik dat ook erg graag:D

    Grt.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Eh Jens, de snaproll kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar mijn elipsia spinned dus echt wel.. hij is echt wel te overtrekken.. goed, toegegeven, een 3 slagen spin zal lastig worden, voor die tijd 'vliegt' hij wel al weer, maar de 1e slag is wel degelijk een overtrokken spin ;)
     
  11. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Welja 1 slag JUIJ, en vanaf dan moet je gas bijgeven? (en nee niet omdat de zaal te laag is).


    pff, geef mij maar een "echt vliegtuig" :)
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  12. hezik

    hezik Guest

    Ik snap je even niet? Ik vlieg er ook mee buiten en de buurtkinderen zijn zwaar fan van een spinachtig iets, ze noemen dat 'de neerstorting'.. ik krijg veel verzoekjes om 'neerstortings'. De looping is ook populair maar met 'neerstortingen' krijg je de handjes op elkaar :p

    Wat ik dan doe.. zo hoog vliegen dat je 'm bijna niet meer ziet, rechtuit vliegen, gas eraf, up houden, tot ie gaat vallen en dan 'alles in de hoek'. Hij draait dan 1 slag echte, overtrokken spin, maar daarna zie je dat ie stukken tussendoor vliegt.. je krijgt dan dat ie een halve rol vliegend heel snel doet en dan weer een halve rol overtrokken is.. enz.

    Ik zie even niet waarom je gas zou moeten bijgeven?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2009
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Aan wat ben ik weer begonnen :s :)

    Anyway... volgens mij zal je zeker uit je elipsia nooit echt de "crispy snap" krijgen die je zoekt. Die zal ook niet nodig zijn, tenzij we F3P programma's gaan vliegen die uitgevonden zijn door die slimme jongens die ook het laatste gemaakt hebben :)
    In dat geval vliegen we binnenkort F3P met SUltimate's zoals Benoit vorig jaar in de USA.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Denk eerder de Sultimate V2 van Donatas dan ;)
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Wat zeg ik dan ? (Daar vloog Benoit toen mee, welja de V1 maar veel verschil is er niet echt)
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dat is toch echt iets anders dan
    ;)

    Verschil.. vnl grotere ailerons geloof ik.

    Hoe dan ook, nev mind, ik ga wachten tot er iemand is die kan zeggen hoe de 'niet-snaproll' die veel mensen in hun AM's hebben zitten, gefinetuned kan worden ;)
     
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik typte daar gewoon ... SUltimate (zoals ook Donatas het schrijft op zijn kisten lol)
    En ik wou je wel helpen met je snaprol op je elipsia maar zoals ik al zei, daarvoor zul je een ander soort kist nodig hebben... hehe
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Oh, het ging mij niet om SUltimate of sultimate ofzo.. maar om de naam die erbij hoort ;)

    Hoe dan ook, stel nu ik pak een Yak van 160 gram.. hoe zou ik die dan wel goed aan het snaprollen krijgen? Of blijft dat uberhaupt onmogelijk?
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Benoit vloog daar gewoon met een Sultimate gekregen van Donatas, omdat het een zot F3P programma was.

    Over de snap heb ik even zitten praten met Donatas;
    Donatas: if its heavy and have airfoil, then its possible
    but still it will not be good F3A type snap

    Over de spin hield hij het kort :):
    Donatas: no
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  20. hezik

    hezik Guest

    Ok, hij redeneert dus inderdaad vanuit het idee dat het volledig overtrokken moet zijn.. en overtrekken kan domweg niet zonder profiel, omdat de strikte definitie van overtrekken is dat de luchtstroming het profiel niet kan volgen. Heel erg strikt zou je dan zelfs kunnen redeneren dat een shockflyer altijd overtrokken is, want het ding heeft geen profiel, dus kan de lucht het profiel niet volgen ;)

    Hoe noemt hij de figuren die hij als snaprolls vliegt in zijn programma dan? Ik zie in zijn AM bv. meerdere snaproll-achtige figuren zitten, en op dat filmpje wat ik geloof Jurgen Heilig heeft geschoten van z'n zender tijdens een AM zie je 'm ook een snaproll sturen op die momenten.

    Ik begrijp dus: gewicht, snelheid, als het kan een profiel, en maximale uitslagen op alles. Is dat dan het recept?
     

Deel Deze Pagina