snelheid begrenzen

Hallo, ik ben net nieuw hier en heb een paar echte beginnersvraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen.

ik heb gisteren voor heel weinig een oude rc-auto overgenomen en ik zit met twee dingen:

- de accu heeft zijn beste tijd gehad, het is een NiCd accu en ik wil deze evt vervangen door NiMn. Kan ik de bijgeleverde acculader hiervoor gebruiken?
er zit ook een snellaadstand op via een tijdschakelaar, is dit ook bruikbaar voor NiMn?

- Ik wil mijn zoontje van 5 er mee laten rijden. is er een methode om de snelheid van de auto drastisch te begrenzen?
ik neem aan dat het geen goed idee is om de slag van de servo kleiner te maken omdat dan een permanente weerstand in het circuit zit toch?

zou het kunnen om een batterypack te maken met een aftakking op een lagere spanning zodat de ontvanger de 7,2 volt krijgt en de motor bijv. 6 volt?

Ben benieuwd

Gr.
Remco

Het derde punt dat je aanhaalt (splitsen van 7,2 / 6v) kan je simpelweg oplossen door er een elektronische snelheidsregelaar in te stoppen.

Bedankt voor je antwoord,
komt deze dan in plaats van de servo die er nou zit?
kan deze gewoon aangesloten worden op de ontvanger of moet deze hiervoor geschikt zijn? en kan ik dan ook de snelheid daadwerkelijk begrenzen zodat hij bijv. niet meer hader gaat dan 5-10 km /h?

Het derde punt dat je aanhaalt (splitsen van 7,2 / 6v) kan je simpelweg oplossen door er een elektronische snelheidsregelaar in te stoppen.

Hallo, ik ben net nieuw hier en heb een paar echte beginnersvraagjes, hopelijk kunnen jullie me helpen.

zou het kunnen om een batterypack te maken met een aftakking op een lagere spanning zodat de (ontvanger de 7,2 volt krijgt )en de motor bijv. 6 volt?

Ben benieuwd

Gr.
Remco
Dat kan je dus wel vergeten want dat betekent einde ontvanger
mvg
Frederik

ik denk tochd at je eerst wat meer info moet geven. welke aut gaat het bv om? als het een "echte" is, kun je op de zender ook gewoon in stellen dat hij zachter gaat.

Je kan een elektronische regelaar in de auto monteren als je de snelheid van de auto wilt beperken. zo'n regelaar rijd veel mooier dan met zo'n mechanische regelaar.

De regelaar traxxas XL-5 uit, oa de Traxxas slash wordt regelmatig tekoop aangeboden. De heeft een speciale stand waarop hij maar op 50% vermogen staat. Ideaal voor de kleine jongen en als je zelf gaat rijden schakel je hem weer naar 100%

Bedankt voor je antwoord, ik wil je gerust geloven, maar wil je het even uitleggen? voor zover ik kan zien krijgt de ontvanger nou ook 7,2 volt: de spanningsdraden gaan eerst naar de regelaar van de motor, daar zijn er 2 draden op gesoldeerd die naar een schakelaar gaan en vandaar uit gaat het naar de ontvanger. Wat is dan normaal de spanning voor de ontvanger?

Dat kan je dus wel vergeten want dat betekent einde ontvanger
mvg
Frederik

het is een kyosho wagen (buggy), ik denker zeker ouder dan 10 jaar, de servo stuurt een soort potmeter, dus geen electronische regeling. de zender is een robbe futaba attack t2dr. hier zitten wel trim mogelijkheden op maar voor zover ik kan zien geen mogelijkheid tot begrenzen

ik denk tochd at je eerst wat meer info moet geven. welke aut gaat het bv om? als het een "echte" is, kun je op de zender ook gewoon in stellen dat hij zachter gaat.

Imprezapino bedoelt een regelaar zoals deze (deze is niet zo luxe dat hij die halfgas stand heeft). Om de snelheid te begrenzen kun je een kleiner motortandwiel proberen maar het mooiste lijkt mij een "380" type motor monteren. Dan moet je alleen een adapterplaat erbij hebben, zo ging het ook met de oude Tamiya auto's.

Bedankt voor je antwoord,
komt deze dan in plaats van de servo die er nou zit?
kan deze gewoon aangesloten worden op de ontvanger of moet deze hiervoor geschikt zijn? en kan ik dan ook de snelheid daadwerkelijk begrenzen zodat hij bijv. niet meer hader gaat dan 5-10 km /h?

Deze vervangt inderdaad de huidige servo. In de wagen zal dan nog 1 servo'tje zitten voor het sturen. Vooruit/achteruit wordt dan elektronisch geregeld, ipv mechanisch. Zoals al eerder aangehaald bestaan er zo'n elektronische regelaars die je een beetje kan terugschroeven naar een lagere snelheid.
Ik raad aan dat je hiervoor best eens naar een grote modelbouw shop gaan waar ze een groot assortiment hebben aan electro auto's en toebehoren.

zou het kunnen om een batterypack te maken met een aftakking op een lagere spanning zodat de ontvanger de 7,2 volt krijgt en de motor bijv. 6 volt?

Je ontvanger werkt al op 6volt dus in principe hoef je het niet om te zetten naar 7,2volt. Je kan kan dus simpelweg gewoon een accu pack met 5 cellen rijden.

Je ontvanger werkt al op 6volt dus in principe hoef je het niet om te zetten naar 7,2volt. Je kan kan dus simpelweg gewoon een accu pack met 5 cellen rijden.

..... WTF, Tom... schaam je, meewerken aan een auto trager te maken ;-)

( btw @remcoh, technische gezien heeft ie wel gelijk )

Back