snelheid beperken mbv de zender

Een kennis kwam dit weekend met de vraag om zijn auto trager te laten rijden.
Zelf rijdt hij met de gewone instellingen maar zijn zoontje zou ook wel willen rijden maar uiteraard is de normale snelheid nog veel te groot. Hij dacht er dus aan om via de zender het eindpunt van de gas terug te brengen zodat "volgas" toch nog traag genoeg is. Maar de winkelier waar hij af en toe gaat waarschuwde hem dat dit niet zo goed is voor de esc (om welke reden dan ook) en dat je dit beter via de esc zelf doet. Om dit via de esc te doen is natuurlijk meer werk en daarbij heeft hij geen program box om dit in te stellen. Het is veel makkelijk om 2 programma's in de zender te hebben en deze gewoon te wisselen.

De vraag is nu of deze winkelier gelijk heeft en dat je beter niet de snelheid terugschroeft via de zender?

Een regelaar die halfgas staat wordt warmer als volgas.

Als je met nicad/nimh accu's rijdt dan zou je voor zoonlief ipv 6 cellen en 5cellen pack kunnen gebruiken.

Een regelaar schakelt met een PWM signaal waarmee de FET's geheel an en uit geschakelt worden en in deze 2 situaties juist het minste warmte in de regelaar wordt ontwikkelt. Half gas zou niet meer warmte mogen ontwikkelen.

Het zou dan ook helemaal geen probleem moeten zijn en is het verhaal dat de regalaar daardoor te heet wordt en/of kapot gaat onzin. Ook de Traxxas regelaars hebben een langzame staand wat precies hetzelfde werkt.

Ik heb met plakband een stripje hout achter de trekker van mijn zender geplakt, kan mijn zoontje niet te hard. Werkt erg goed, en is niet heel erg ingewikkeld...

Hugo

Een regelaar schakelt met een PWM signaal waarmee de FET's geheel an en uit geschakelt worden en in deze 2 situaties juist het minste warmte in de regelaar wordt ontwikkelt. Half gas zou niet meer warmte mogen ontwikkelen.

Het zou dan ook helemaal geen probleem moeten zijn en is het verhaal dat de regalaar daardoor te heet wordt en/of kapot gaat onzin. Ook de Traxxas regelaars hebben een langzame staand wat precies hetzelfde werkt.

Klopt toch niet helemaal hoor Roelof....
Met de boten varen we niet voor niets 90% van de tijd volgas , zodra je in deellast gaat varen schiet de temperatuur omhoog juist door het vele schakelen wat de regelaar moet doen.

Euhhhhh...... Er zijn inmiddels genoeg boten met die penetrante verbrande jodium lucht vanwege regelaars die afgefikt zijn ;) Zelfs hier is er sowieso 1 in huis :oops:

Traxxas regelt hem electronisch terug naar iets van 30% , veel meer zou ik gedurende langere tijd ook niet aanraden.

Om wat voor merk het precies gaat weet ik niet maar hij rijdt wel op 2S lipo. Dus een cel minder van de NiMh zal niet gaan. De auto is trouwens ook al wat van leeftijd maar dat maakt niks uit.

De zender is ook nog een kristal zender. 40 Mhz of 27MHz weet ik niet.
Kan het voortdurend schakelen van de esc om de auto langzamer te laten rijden storing veroorzaken?

Back