Snelheid boot , stationair zonder vrijloop.

• Topicstarter Topicstarter miky-mouse
  • Startdatum Startdatum
M

miky-mouse

Guest
Ik vraag me af , als je nu een nitromotor in je speedboot hebt .
Zonder koppeling , dus de schroef direct op de motor (bij mijn bootje blijkbaar het geval)

Je motor loopt stationair natuurlijk ook al heel snel , je kunt hem niet stopzetten op afstand en dan al zeker niet opnieuw starten.

Hoe hard loopt zo'n boot dan als de motor loopt , zonder vrijloop ?

Ik kan me voorstellen dat er een vrijloop tussen kan , achteruit hoeft nog niet .
Net als bij een puch , gewoon boven bepaald toerental grijpt de koppeling vast.
Maar dat zit er dus niet.

Ik hoef me er nog niet zo'n zorgen over te maken , mijn motortje (6,5 cc) wil nog niet lopen , dus gaat hij er nooit vandoor.

Ik weet niet hoe het met boten zit, dan zou ik het moeten zien, maar ik heb een auto met nitromotor en daar zit gewoon een centrifugaalkopeling in (net als bij een Puch dus). Onder het laatste (metalen) tandwiel dat aan je motortje zit (beetje onduidelijke zin..) zit gewoon een koppeling. Anders zou je m inderdaad nooit stationair kunnen laten lopen zonder gelijk te varen volgens mij....

er zou een koppeling tussen kunnen, maar is het echt nodig?? stationair zal de snelheid wel meevallen en krijgt ie gewoon z'n koeling (issie watergekoeld??) bij een koppeling valt de boot stil en ook de koeling...

in een boot zit(bijna) nooit een koppeling omdat je die eruit brand vanwege de kracht die koppeling moet verwerken... dus gewoon recht op de motor schroeven! en let op een boot kan niet stationair draaien in het water want dan slaat die af.... dus als je hem het water in gooit, het gas een stukkie open laten en gelijk doorvaren!
Edwin

die van mij draait prima stationair in het water, maar dat is net hoe die afgesteld staat....

Back