Snelheid servo bij zendergebruik

Gents, vraagje:

Heb een FC28.
Wat me opvalt sinds ik met gyro's vlieg is dat de reactie snelheid van (een snelle) servo véél sneller is als je ooit met je zender zult bereiken.
Ofwel, ik maak een snelle beweging met mijn zenderstick en dan zie ik een bepaalde reactie, maar die gyro stuurt in het zelfde tijdsbestek de servo wel drie keer heen en weer :) .
Ofwel ik zou graag willen weten: wat is nou de max snelheid van een servo die, je als hij normaal via een zend/ontvangstsignaal aangestuurd wordt, in de praktijk kan halen. Daarbij gesteld dat de stick op de zender maximaal snel van de ene hoek in de andere geplaatst wordt.

Stel dat bvb de reactietijd 0,14 sec is, dan hoef je dus nooit geen snellere te kopen? Of zie ik dat verkeerd.

Ik heb wel gezien dat een digitale sneller volgt als een analoogie, maar dan kan ook gezichtsbedog zijn.

PPM/PCM zal ook wel invloeg hebben.

meestal niet sneller dan je met je zender ooit zal bereiken maar dan je met je vingers ooit zal bereiken :wink:

een servo met een 0.06 sec tijd over 60 graden is bliksemsnel, een gyro kan dat prima aansturen, maar of je vingers ooit zo snel de stick kunnen bewegen :?:

De pulstijd van een digitale servo is lager, dan van een analoge servo.
De pulstijd is dus bepalend voor de reactie snelheid.
Corrien heeft het een aantal draadjes terug ergens gemeld 20x per seconde of zoiets.
Je verzoeken worden dus 20x per seconde verwerkt.
Het verschil tussen de gyro en de zender is ook dat de gyro de servo direct aanstuurt en de het stick signaal eerst gemoduleerd en gedemoduleerd moet worden.
Plus dat het signaal een bepaalde afstand af moet leggen, hetzij met de snelheid van het licht.

Hoe snel een specifieke ontvanger/zender combinatie dat doet lijkt mij meer een vraag de fabrikant.
:?

Jacques, Richard,

De pulstijd van een, nee alle, digitale servo's is VEEL SNELLER dan van analoge servo's. Als je tenminste met pulstijd bedoeld wat ik uit jou opmerking begrijp, nl de herhalings frequentie waarmee de servo INWENDIG de binnenkomende pulsen vergelijkt met de informatie die hij zelf maakt om te bepalen hoe de stand is. Dit kan je bij een aantal digitale servo's horen door het zingende geluid dat ze maken. In feite is dit niet de pulstijd want die komt uit de ontvanger en die heeft het weer van de zender. Bij de meeste zenders is de herhalingsfrequentie van deze pulsen die de stuurstand dus bepalen 50 Hz. Dat wil zeggen iedere 20 miliseconden een nieuwe puls. De duur=lengte van deze puls is 0,9 tot 2,2 m.sec. waarbij de meeste servo's 1 m.sec variatie gebruiken voor een uitslag. De rest van de mogelijke pulstijd wordt gebruikt in de trimming en de subtrimming. Alleen Multiplex gebruikt echt een stuurpuls van ongeveer 0,9 tot 2,2 m.sec. voor de stuuruitslag.
Nu gebeurt er wel iets in de zender met de verwerking van de stickstand tot een pulsje. Dit signaal wordt digitaal verwerkt in alles wat je programmeert. Dat kost tijd en dat maakt dat in de zender de beweging met de stick niet op hetzelfde moment wordt vertaald in een veranderde pulslengte en uitgezonden. Op eenzelfde wijze moet in de ontvanger de binnenkomende informatie weer worden verwerkt tot een impuls van 1-2 m.sec. waarmee de servo wordt aangestuurd. Dit leidt dus tot een vertraging tussen de sturende vinger en de beweging van de servo. In het vliegtuig wordt de impuls uit de ontvanger direct door de gyro verwerkt en zonder aanrzelen doorgegeven aan de servo. Daarom is een dergelijke gyro altijd sneller dan welke zender dan ook. Overigens is je FC-28 op PCM codering de snelste zender die er is. De ontvanger krijgt iedere 14-15 m.sec nieuwe informatie over de stuurstand. Dit is zelfs sneller dan bij PPM codering want daar is de "framerate" 50 Hz.=20 m.sec.

Hans Delemarre

Een ander effect wat je misschien ziet is het zgn AVCS/Rate gebeuren.
Wat de huidige gyro's trachten/beweren te doen is je servo signaal niet als een vaste uitslag voor de servo te zien maar de geweenste hoekverdraaing per seconde van je heli of in dit geval vliegtuig.

Bij een servotest op de grond valt dit nogal op, servo kan al goed tegen zijn eindaanslag staan terwijl je met je knuppel nog maar halverwege bent. Dit is het gevolg omdat je toestel gewoon stil op de grond staat en de servo uitslag totaal geen effect heeft op de hoekverdraaiing. De gyro duwt de servo dan helemaal in de hoek om toch maar te proberen om de hoekverdraaings-snelheid te behalen. Daarom moet je de maximale servo-uitslag ook altijd begrenzen op de gyro zelf. M.b.v. een potmeter (401) of software (CSM, 601).

m.vr.gr.

Rick

Zoals Hans hierboven al opgeeft, worden bij een p.p.m. gemoduleerd signaal elke 0,02sec. berichten van de zender door de ontvanger verwerkt. Na het ontvangen van elk bericht gaat de servo aan de slag. Je moet dus bij de steltijd van de servo altijd deze 0,02sec. tijdvertraging optellen.

Uiteraard zal de eigen reaktiesnelheid de grootste tijdvertragende factor zijn. Als je de kruisknuppel van vol links naar vol rechts beweegt zullen er dus meerdere berichten verzonden zijn voordat de knuppel helemaal rechts is. De servo gaat dus al gedurende de knuppelbeweging aan het werk en zal, zodra de knuppel stopt, binnen 0,02sec. de laatste opdracht tot positieverandering gaan opvolgen.

Nu gaat het meestal niet om zulke grote uitslagen, maar om de fijngevoelige stuurcorrecties. Ook hier is de 0,02sec. tijdvertraging die de informatieoverdracht kost een constante factor, die bepaalt wanneer de servo een keer nieuwe informatie krijgt. De snelheid van de servo bepaalt daarna hoe snel de informatie wordt opgevolgd.
In theorie zal het dus altijd merkbaar moeten zijn dat de ene servo sneller is dan de andere. In de praktijk komt het echter neer op je eigen reaktiesnelheid of je daadwerkelijk verschillen zult merken. Meestal merkt men bij modelvliegen, dat het wat 'strakker' stuurt als er snellere servo's worden gebruikt (buiten beschouwing gelaten, dat de snellere typen meestal digitaal zijn; dit maakt eigenlijk een nog groter verschil).

Het snelste overdrachtssysteem in inmiddels het HRS-ppm (High Response System) van Futaba, dat uitsluitend voor automodellen is ontwikkeld. Dit is circa 3 x sneller (en niet 20 keer, zoals ik in een ander draadje uit jeugdig enthousiasme wist te melden) dan de gangbare ppm systemen. Bij dit systeem zijn digitale servo's verplicht omdat de analoge zulke snelle overdracht niet kunnen verwerken.

Back