Snelheid van zeilwich

Hallo,

Ik ben bezig een projektje uit te dokteren voor een rc hangglider (delta-zeilvliegtuig). Voor de besturing springt me in het zin dat er nog zeilwinches bestaan. Vandaar dat ik nu hier een vraag zet.
De besturing van de delta zal d.m.v. gewichts verplaatsing moeten. Nu zijn die krachten erg groot en heb ik begrepen dat zeilwinches erg sterk zijn, maar hoe zit dat nu met de snelheid? Is dat bijv. 7 cm per 0,5 sekonde?
En hoe schokbelastbaar zijn deze winches? Bij een harde landing zal de pop een zwieper willen maken waarbij de pop een te verwachten gewicht krijgt van 300 gr to 600 gr.
Ik wel al gelezen dat er verschillende trommeldiameters kunnen worden gemonteerd en daarmee de sneldheid kan worden aangepast. Echter de ruimte zal beperkt zijn voor een grote trommel.
Dan heb ik ook begrepen dat het aantal omwentelingen ingesteld kan worden.
Wie kan me wat wegwijs maken in deze materie?

Groet Johan.

Hallo Johan.

Zeilwinches zijn minder snel dan servo's, dat voorop gesteld.
Aan de andere kant: ze zijn wel sterk.
Ik heb de Graupner Regatta ECO in een aantal schepen gehad, en die beviel prima. Of hij de 7 cm in een halve seconde haalt, weet ik niet, maar het kan er nooit ver vanaf liggen. De winch is klein (iets groter dan een standaard servo), niet zo zwaar en met een trommel er op met doorsnede 4 cm. Hij is wel sterk; ik heb 'm een tijdje als sleeplier op een van m'n werkschepen gebruikt, en daar trok hij het schip makkelijk naar de kant toe. En dan praat ik over 12 kilo...
Qua robuustheid: als je hangglider een harde landing maakt, zal er wellicht iets stuk gaan, maar ik denk dat een van de laatste componenten die stuk gaat, je schootlier zal zijn...
Tenzij je natuurlijk met Mach 3 verticaal richting aarde gaat... 8O

Hallo Roel,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Heb nog een vraag over de functie van de zeilwinch.
Is de werking vergelijkbaar met een servo? Daarmee bedoel ik dat wanneer ik een uitslag geef en de stuurknuppel weer in de "neutraal" zet de winch ook weer teurg gaat? En is die neutraal dan ook naukeurig?

Groet Johan.

ja... die van mij wel en ook van anderen. anders trek je je zeil stuk als je het niet goed kan zien van veraf.

de stand van de winch wordt geregeld met een potmeter. zelfde als met een normale servo alleen dan met een flinke vertraging ertussen.

Je kan de Eco met de externe potmeter heel nauwkeurig begrenzen, tot zo ongeveer 1/10e omwenteling, van minimaal 3 omwentelingen naar maximaal 7. Dat is ook een van de voordelen van deze winch.
Knuppel terug in 'neutraal' = winch terug in neutraal. En die is ook vrij nauwkeurig en blijft op dezelfde plaats.

Back