.......Is er een manier om de snelheid te verhoge behale door meer gas te geven....
Eigenlijk is dit een rare vraag. Ik zal hem eens anders stellen: Ik heb een auto met een 1200CC Diesel motortje en die rijdt maximaal ongeveer 150km/uur. Is er een manier om die harder te laten rijden zonder dat de motor harder gaat draaien?
Wel, nee dat kan niet! Als ik sneller wil rijden dan zal de motor hoe dan ook sneller moeten gaan draaien.
Oké er is wel een manier, zet er grotere wielen onder (een grotere prop of EDF voor jouw). De maximale snelheid wordt dan hoger maar de motor moet dan wel veel meer trekken en of hij dat kan?
Stel dat jou vliegtuigmotor dat redt, kan je regelaar en accu die extra stroom dan wel leveren?
Zonder duidelijke wijzigingen aan de aandrijving is het heel moeilijk om je snelheid te verhogen. En zoals al eerder opgemerkt, geluid suggereert ook een heleboel snelheid!
Als je de snelheid van je model eens wilt meten kan dat redelijk makkelijk. Met de meeste telefoons kan je audio opnames maken, een gesprek bijvoorbeeld. Vlieg met je model zo snel mogelijk op een paar meter hoogte voor je langs en neem het geluid op. Je moet de opname starten als het model nog 100 meter bij je weg is en pas stoppen als hij 100 meter verder is. Oke, 50 meter kan ook genoeg zijn.

Download het programma WAVEoscope van
DEZE website. Installeer dat programma en start het op. Open de gemaakte opname in dat programma. Het programma analyseert het en laat dan een grafische weergave van de opname zien. Dat ziet er zo uit:
Meer uitleg wat je daarmee moet doen vindt je
HIER.
Op deze manier krijg je de snelheid van je model met een redelijke nauwkeurigheid.
Werkt goed en zal je verbazen hoe snel bepaalde modellen eigenlijk wel zijn. Ook zal van andere modellen de snelheid tegen kunnen vallen.