Snelheidsregelaar Heli Control programmeren

• Topicstarter Topicstarter TheRaptor
  • Startdatum Startdatum
T

TheRaptor

Guest
Ik probeer een snelheidsregelaar van Robbe (Heli Control 825) te programmeren maar het wil niet lukken.

Het eerste probleem was dat er een vrouwtjes stekker op zat en op de accu natuurlijk ook ! Andere stekker op gezet.

Toen ik de accu in stak begon de motor op volle kracht te draaien terwijl de zender nogthans op stop stond. Blijkbaar werkte deze instelling omgekeerd.

Toen proberen de snelheidsregelaar te programmeren :
Knopje indrukken tot ledje knippert, stick op min. Knopje drukken.
Stick op max knopje drukken. Ledje gaat uit.
Motor geeft geen kik meer. Ledje ook niet. Dit al 20x geprobeerd.

In de handleiding staat dat de rode draad naar de ontvanger moet onderbroken worden als ik een apparte batterij wil gebruiken ipv het BEC systeem. Draad dus doorgeknipt. Als ik nu de snelheidsregelaar heb geprogrammeerd en die geeft aan dat hij klaar is, en ik geef gas : begint het ledje terug te knipperen dat ik'm moet programmeren.

Ook zat er een diode bij de snelheidsregelaar die op de contacten van de motor zou moeten komen. Er staat echter niet in waarom of waarom niet. Dus had ik dat nog niet gedaan.

De motor zelf is een Graupner Speed 500 en is standaard reeds ontstoort. De handleiding is hier zeer onduidelijk over en zegt iets van een extra ontstoorder. Moet/mag dat ? Ik heb er nog één liggen.

Als ik de standaard ontstoorder, extra ontstoorder en diode op de motor moet solderen, loopt dat dan goed af ? :?

Deze regelaar is dus helaas overleden!!! Controleer nog wel of de aansluitingen kloppen.

Samen met het aankoopbonnetje inleveren bij de winkelier. Als deze erg soepel is, geeft-ie direkt een nieuwe. In de meeste gevallen zal deze de regelaar echter opsturen en verstrekt de servicedienst een nieuwe. Er komt dus altijd een nieuwe... :o

De bijgevoegde Schottky diode moet/kan direkt op de motor worden gesoldeerd (ring aan de pluszijde). Zonder diode gaat er niets stuk, deze voert de motorretourstromen wat beter af.

Hoe komt het dan dat deze regelaar stuk is gegaan Jan? Was dit een doa? (death on arrival) of heeft "the Raptor" iets fout gedaan?

Corrien zei:
Samen met het aankoopbonnetje inleveren bij de winkelier. Als deze erg soepel is, geeft-ie direkt een nieuwe.
Ik heb 1 draadje doorgeknipt en een andere stekker er op gezet. :? Daar gaat mijn garantie.
Corrien zei:
Zonder diode gaat er niets stuk, deze voert de motorretourstromen wat beter af.
't is wel stuk zonder diode. :cry:

Satoer" zei:
Hoe komt het dan dat deze regelaar stuk is gegaan Jan?
Op afstand is dat natuurlijk niet te bepalen. Gezien het klachtenbeeld is er een onjuiste aansluiting gemaakt. Een motor, die bij aansluiten van de regelaar volgas gaat draaien duidt op een defekte eindtrap.

TheRaptor zei:
Ik heb 1 draadje doorgeknipt en een andere stekker er op gezet. :? Daar gaat mijn garantie.
NEE, inleveren en er komt een nieuwe. Wat er mee is uitgevoerd, maakt niet uit. Alleen bij bewerking met een hamer of het er af rukken van draden (er zijn nogal wat mensen met een opvliegend karakter) vervalt de garantie.

Corrien zei:
Gezien het klachtenbeeld is er een onjuiste aansluiting gemaakt.
Ik weet 100% zeker dat dat niet het geval is. Ik heb enkel de diode niet aangesloten.

Corrien zei:
NEE, inleveren en er komt een nieuwe.
Valt te proberen. Dank je voor de hulp. :wink:

@The raptor: Je kan ook beter het rode draadje niet doorknippen. Ik gebruik altijd een spelt om het lipje op de servostekker omhoog te wippen, dan kan je de rode draad zo uit de stekker trekken. stekkertje even isoleren en klaar :D
Als je later de ingebouwde BEC wel wilt gebruiken kan je het busje gewoon weer in het stekkertje duwen.

Dat is een heel goed idee. Maar ik heb zo al één stekker stuk gemaakt. :lol:

't is opgelost.

De draadjes van de stekker die ik zaterdagavond heb verwisseld waren blijkbaar te dun om de stroom te kunnen trekken. De motor startte niet maar door een half uur te proberen heb ik wel de accu leeggemolken.

Ik heb ondertussen ook de BEC terug aangesloten.

Bedankt voor de hulp.

Toch nog even controleren hoe het kon, dat de motor volgas ging draaien bij het eerste aansluiten.

De power-on reset moet er voor zorgen, dat de motor uit blijft, ongeacht de knuppelstand. Pas bij bewegen van de knuppel van stop naar volgas mag de motor gaan draaien.

Ik weet niet zeker of 'ie meteen ging draaien, ik weet wel zeker dat de werking omgekeerd was. Maar dat was waarschijnlijk omdat de snelheidsregelaar nog niet goed geprogrammeerd was. Hij begon dus te draaien toen het gas eigenlijk dicht stond. Nadat hij toen stilviel deed hij niets meer. Nadat een andere stekker geplaatst was, en de accu opnieuw geladen werkt alles terug.

Back