Snelheidsregelaar zonder rem funktie

Hallo allemaal,

Tegenwoordig hebben bijna alle electronische regelaars een rem functie voor ze in de achteruit gaan. Bij mijn (duik)boten wil ik echter liever niet 1 à 2 seconden wachten als ik in een noodsituatie (verrek, die sub had ik niet gezien....... :evil: ) wil stoppen. Dat de motor zo van vol voor- naar vol achteruit een paar vonkjes laat vind ik minder interessant dan de averij die je op kunt lopen.

Welke typen regelaars zou je kunnen gebruiken bij 12 Volt, en max 15 Ampére. Hier dient de rem dan niet aanwezig te zijn / uitschakelbaar te zijn / op een minimale vertraging in te stellen te zijn. Ik was altijd een fan van de oudere types Robbe Rokraft regelaars, 100 en 120, maar daar zit nu ook zo'n rem ingebouwd ( :roll: :evil: :mad: )

Alvast dank, Lex.

hallo lex

ik heb ook die regelaars ingebruik en bij mij zit er geen rem op maar een vertraging
nu heb ik zo een conrad ding en daar zit echt een rem op die je wel kunt verkorten maar niet afzetten
het verschil is dat als je met de rocraft achteruit wil slaan er een paar seconden niets gebeurt

bij die conrad regelaar blokeerd de motor opeens
en dan gaat de motor in achteruit

als ik die regelaar in de XXIII ga bouwen dan denk ik dat de schroef elke keer los gaat komen door het plotseling blokkeren van de motor

groeten raf

Ter verduidelijking, het probleem zit hem inderdaad in de paar seconden vertraging als je achteruit slaat, niet in de rem. De oudere rocrafts, ik denk tot zo'n 6 of 8 jaar geleden hadden geen vertraging, maar kon je zo van vol voor- naar vol achteruit.

Groeten, Lex.

Waarom denk je dat die vertraging is ingebouwd? Wanneer je zo in één keer van vol vooruit naar vol achteruit gaat komen er enorme krachten op je motor, motorbevestiging , schroefas en schroef. Er zullen diverse mensen zijn die op z'n minst een afgelopen schroef hebben gehad maar ook een losgeslagen motor zal voorgekomen zijn. Niet alleen de mechanica ook de elektronica (de regelaar dus) krijgt flink op z'n huid. De stromen die gaan lopen tijdens dat in één keer omschakelen zijn ook heel hoog. Dit kan weer tot gevolg hebben dat de regelaar doorbrandt.
De fabriek heeft nu een vertraging ingebouwd om de hele zaak, ook de regelaar, te beschermen. Dat kost hun ook minder omdat ze nu geen kapotte regelaars binnen krijgen die onder garantie gerepareerd of vervangen moeten worden.

hallo ernst

ik heb nog nooit met een rocraft een losgeslagen schroef gehad
de meeste mensen bij ons die niet op 12 volt varen gebruiken een rookie en die kan wel ineenkeer achteruit slaan

als ik zowel als lex moeten kiezen tussen een regelaar of een duikboot dan is de keuze heeeeel snel gemaakt
maar zoals gezegd
nog nooit door zoiets een schroef verloren of iets verbrand
wel door slechte uitlijning van motor en schroef as of de schroef niet vastgezet
of geen platte kant aan de motor en schroefas gevijlt

maar als ik nu zie wat er gebeurt met de rem op de conrad regelaar daar gaan pas stukken van komen denk ik
dat is gewoon wak stop
en of dat geen vermogen aan de regelaar kost zo een kortsluiten van beide polen dan weet ik het niet meer
want dat is wat er bij een rem gebeurt
men sluit de twee polen van de motor kort zodat de emk werking van de anker zichzelf stopt

groeten raf

Hallo Ernst,

ik ben het met je eens, en kan de redenen begrijpen waarom die dingen een rem/vertraging hebben. Alleen met die motorvermogens die wij gebruiken is er bij mij ook nog nooit een schroef losgeslagen of wat dan ook. En 2 seconden vertraging is snel 25 centimeter doorschieten terwijl er niets gebeurt, en diegene die mij niet zag ziet me nog steeds niet, boem! :puppydogeyes: Laat mij dan het risico van dat doorbranden maar lopen!

Maar terug op de vraag, zijn er dan regelaars waarbij je die vertraging heel kort, of op nul af kunt stellen?

@Raf,

Ik vaar met de 2540 op 12 Volt met een Carson regelaar waar 9,6 volt op staat. Gaat prima, het ding wordt geeneens warm, en die twee 755-ers trekken samen wel rond de 10 A op vol vermogen! :Fade-color Wel heb ik de BEC buiten gebruik. Maar ook deze regelaar heeft 2 seconden vertraging.

Groeten, Lex.

Neem een Rookie Navy of een Rookie Truck.

Geen vertraging tussen voor- en achteruit, belastbaar met 35 Ampere.

Let er wel op, dat er nog meerdere soorten Rookie regelaars zijn. Deze hebben allemaal wel zo'n rem/vertragingsfunctie.

Het mooie van de EMK rem is dat de remkracht afhankelijk is van het motortoerental. Hoe sneller de motor draait hoe sterker de remkracht maar het tegenovergestelde klopt ook. Hoe langzamer de motor draait hoe zwakker de remkracht. Dat betekent dat in het begin de remkracht groot is en dat die steeds minder wordt naarmate de motor langzamer gaat draaien. De motor remt dus gelijkmatig af en zal nooit vast slaan. De kans op schade door de rem lijkt mij daarom vrij klein.

Back