Snelheidsregelaar

Op conrad.nl staan er veels nelheidsregelaars die goedkoper zijn dan de robbe regelaars..

Hoe weet ik de welke ik nodig heb?
2x 500 SPEED E van graupner, 1x servo van robbe en ontvanger van robbe (futuba)

Hoi,

Deze regelaar doet niets anders dan voor-stop-achteruit meer is het niet.

Kijk je weet al welke motoren, stroomverbruik = ????

Vervolgens kies je een regelaar welke hier lekker bovenzit, de meeste hebben inderdaad een bec functie, hierbij moet je wel even opletten welke spanning je erop gaat zetten, bij 6 volt willen ze nl niet altijd goed werken.. bij 12 volt meestal geen probleem.

Ik vaar met verschillende regelaars, zowel van Robbe als Conrad en heb met beide géén problemen.

vergeet niet een zekering op te nemen dicht bij de + pool van je accu, hiermee kan je veel ellende voorkomen 8)

Tom Boere

hallo cc

wat harrie zegt over die regelaars zijn geweldig . ik vaar zelf ook met die regelaars thor 15 .echt super .

groet freddy .

Hallo Tom boere,

De thor 15 en andere thors werken ook bij een spanning van 4,8 volt

Een BEC functie, is een snoertje vanuit je regelaar die naar je ontvanger loopt en je ontvanger stroom geeft, waardoor je geen losse ontvangeraccu meer nodig hebt.

Groet, Aad

@cc
die 2A dat is het verbruik waarbij de motor zijn hoogste rendement haalt en zeker niet het maximum stroomverbruik!!!!

dat bedraagt 10A voor een 500E ;stroom die hij trekt als je de motor blokkeert

het werkelijke verbruik gaat afhangen van de schroef plus nog wat andere factoren

dus een regelaar die 20 A aankan ,een zekering en er kan niks fout gaan
maar dit had ik al een gepost in een andere topic van jouw hoor

groeten

penneman zei:
@cc
die 2A dat is het verbruik waarbij de motor zijn hoogste rendement haalt en zeker niet het maximum stroomverbruik!!!!

dat bedraagt 10A voor een 500E ;stroom die hij trekt als je de motor blokkeert

het werkelijke verbruik gaat afhangen van de schroef plus nog wat andere factoren

dus een regelaar die 20 A aankan ,een zekering en er kan niks fout gaan
maar dit had ik al een gepost in een andere topic van jouw hoor

groeten

De man bij de winkel waar ik ga zei dat die motoren dus 4ampere samen op volle kracht verbruiken, dus als ik een batterij van 6ampere nam dat ik een uur en half zou kunnen varen...

Dit klopt dus niet? :?

Nee zo simpel is het niet, wil je het echte stroomverbruik weten dan meten in de situatie zoals het ingebouwd zit, is dus helemaal afhankelijk van de schroeven en dergelijke, stel dat je dan voor beide motoren samen 4 ampere meet, regelaar nemen van minimaal 10 ampere en afzekeren met 8 ampere vóór de regelaar, kan er nooit wat gebeuren !!!

Regelaars welke je nu koopt zijn al snel 20 25 ampere dus geen probleem.

Zoals al eerder vermeld, ga op 12 volt varen ipv 6 volt, halveert bijna de stroomafname !!! Bec funtie van je regelaar maakt een ontvangeraccu overbodig, scheelt weer ruimte en gewicht in de boot.

Tom Boere

CC
----------------------------------------------------
De man bij de winkel waar ik ga zei dat die motoren dus 4ampere samen op volle kracht verbruiken, dus als ik een batterij van 6ampere nam dat ik een uur en half zou kunnen varen...
----------------------------------------------------
Met een batterij van 6 ah
En een gebruik van 4amp
Vaar je hoog uit een half UUR tot 3 kwartier mee :roll:
Je krijgt de akku nooit zover leeg
want het zou betekenen 0 ah en dat kan niet als je zover je akku laat ontladen is hij gegarandeerd rijp voor de Container :oops:
mvg
Frederik :D

cc
neen ,klopt totaal niet wat die man je vertelt heeft ivm die 2 A!
gewoon de raad opvolgen van wat hier al geschreven werd zal je veel misserie en geld besparen

groeten

ps
nog een tip misschien:als je loodaccu's zou kopen, koop dan 2 x 6 volt types die kan je dan in serie of parallel verbinden al naargelang het vaarbeeld dat je wilt
en het is vaak ook gemakkelijker 2 kleine accu's in de boot kwijt te raken dan 1 groot blok

Dus Om zeker te spelen zou ik het moeten weten, maar dan heb je al een ampere meter nodig, zal vanavond eens kijken of ik dat heb liggen.

Maar als ik eentje koop van 20-25 amp max komt het zeker in orde.
Wat zouden jullie dan verkiezen?
AccuCellen in de W3 steken, ( duurder en hij zal te rap gaan, maar natuurlijk moet je zo rap niet varen...dus kan evengoed de knuppel beetje minder ver naar boven doen dan! :lol: )

Of een loodbatterij? :?

Want ik vind dat de boot nu wel al zwaar begint te wegen, en als ik er nog wat extra's in wil plaatsen...

Voordeel loodbatterij: +- 50€ inclusief lader, en accupak is al veeel duurder...

Wat zouden jullie doen? beste optie?
De boot mag maar 3.5 kilo wegen.... :oops:

penneman zei:
cc
neen ,klopt totaal niet wat die man je vertelt heeft ivm die 2 A!
gewoon de raad opvolgen van wat hier al geschreven werd zal je veel misserie en geld besparen

groeten

ps
nog een tip misschien:als je loodaccu's zou kopen, koop dan 2 x 6 volt types die kan je dan in serie of parallel verbinden al naargelang het vaarbeeld dat je wilt
en het is vaak ook gemakkelijker 2 kleine accu's in de boot kwijt te raken dan 1 groot blok

Ja dat is een feit, want veel plaats is er niet, en dan zit ik nog eens met de verstevigingslatten die in de weg staan.. (van de romp)

Zal straks eens kijken voor 2x6v lood, en 4amp elk, eens zien hoeveel dat zou wegen...

Want de motoren mogen max 12volt, en 6elk is net de helf van hun vermogen toch? :)

Ik heb de mijne even voor je gewogen

Reken maar een 630 gram voor een 6 volt 3 Ah accu Sonneshein.

Shaft heeft er een die is 6 volt 4 Ah.
Vind het altijd vreemd dat er in een accu van hetzelfde formaat ineens een Amp meer zit.

Robbe maakte het nog gekker die verkoopt Sonneshein 12 volt 5.7 Ah maar door er een eigen sticker over te plakken wordt deze accu ineens 6 Ah.
Staat er nu niet meer in maar heb nog wel een oude catalogus waar het zo wordt verkocht.

CC

AccuCellen in de W3 steken, ( duurder en hij zal te rap gaan, maar natuurlijk moet je zo rap niet varen...dus kan evengoed de knuppel beetje minder ver naar boven doen dan!
------------------------------------------------------------------------------
Dat begrijp ik niet van u :oops:
Het maakt niks uit of dat je nu loodakku.s koopt
Of cellen maak voor de snelheid absoluut niks uit hoor :idea:
mvg
Frederik :D

Back