snelladen 1100 akku?

Hallo,

Ik heb een nieuwe vlieger gemaakt, koop een geschikte akku van 1100 mAh (NiMh, 7 cellen)... en dan merk ik dat mijn lader slechts kan snelladen vanaf 1300 mAh :mad: ! Deze lader is de Mega Peak 3000 van Protech. Ik kan de batterij met deze lader wel opladen via de Tx-uitgang, maar dit duurt dan volgens mij ongeveer 8u30min (laadstroom 150 mAh) ... Wat moet ik nu doen: nieuwe lader kopen? Altijd zo lang wachten op het laden? OF de akku toch via de snellaaduitgang opladen (kan het echt zo'n kwaad?) ?
HELP aub !!!

Alvast bedankt! Grtz
 
Als het de GP 1100 cellen zijn dan mag je die met 2 tot 2,5 C snelladen. Houd wel de temperatuur in de gaten zodat je ze eventueel los kan maken van de lader als ze te warm worden.
 
Met welke laadstroom laad de lader? Een NiMH accu kan je het beste laden met een laadstroom tussen 0,5C en 1C. Voor jouw accu is dat 550mA tot 1100mA. Er zijn ondertussen ook fabrikanten van NiMH accu's die zeggen dat je hun accu's met wel 2C (2200ma) mag laden. Als jou accu van dat type is kan je dat natuurlijk ook doen. Het laden duurt dan nog maar de helft van de tijd. Als de fabrikant van jouw accu niet specifiek zegt dat je de accu met 2c mag laden dan zou ik het niet doen. De kans op schade aan de accu is dan behoorlijk groot en daarmee de kans dat je de accu al na een half jaar moet vervangen.
Langzamer laden kan best en kan voor de accu geen kwaad. Het probleem is alleen dat de lader dan mogelijk de delta piek niet kan detecteren omdat die bij lage laadstromen erg klein is. De kans op overladen wordt dan behoorlijk groot met nare gevolgen voor de levensduur van de accu.
Voor veel meer informatie over accu's moet je bij de modelbouw FAQ kijken. HIER vindt je het artikel over NiCad accu's en HIER het artikel over NiMH accus.
 
yep, goed dat je even gezocht hebt trouwens :D

die weet waarschijnlijk heel goed waar hij mee bezig is, of hij snapt er niks van en is blij dat die zo snel laad. :oops:

wat ik bedoel: Je weet niet wat voor type accu's hij laad. misschien zijn het wel wedstrijdaccu's met een extreem lage weerstand.
in iedergeval is 3A voor die cellen wel erg veel, eigenlijk teveel. het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar de levensduur van de accu???
 
tja... daar weet ik niet zoveel van...
maar theo coenen (zie boven) had ook al gereageerd, en die zegt dat je de accu (GP, die ik heb trouwens) met 2 tot 2,5C kunt laden. Dit betekent dus 2200 tot 2750 mah... (volgens wat ik gelezen heb) En verder bedroeg de laadstroom ONGEVEER 3A, dat is slechts 250 mah verschil... Ik weet niet goed wat'k moet doen!
 
nog effe hierop inhaken.

Ernst heeft helemaal gelijk.

Als je die cellen op de manier van Ernst laad ben je veilig bezig wat betrefd de levensduur van de cellen.
Alleen voor de meeste modelbouwers die electrovliegen is dat meestal geen optie. In de ogen van Ernst mishandelen wij de cellen die we gebruiken voor het aandrijven van de motoren. Aan dit mishandelen kleven enkele kleine voordelen maar ook enkele nadelen. De voordelen zijn dat je sneller de accu vol hebt en dat hij als hij warm is iets beter schijnt te presteren (niet wetenschappelijk aangetoond of aantoonbaar). De nadelen zijn het grotere verslijt van de cellen waardoor ze sneller de geest geven (ipv 1000 x laden maar 800 x laden of nog minder). Zorg er wel voor dat als je nog losse cellen hebt dat ze dan op een gelijk niveau zitten wat het voltage betrefd, anders effe alle cellen paralel schakelen en dan als een grote cel vol laden. Deze vorm van matchen zorgt ervoor dat je cellen op een gelijkwaardig niveau beginnen. Nimh cellen zijn gevoeliger dan nicad's wat betrefd het laden en ontladen en al zeer zeker als ze niet allemaal gelijk zijn van het begin af aan. Het normale formeren wat bij nicad's perfect werkt gaat niet helemaal op voor Nimh's.
 
3A gaat werken maar verwacht geen lange levensduur......

De veilige grens is 2A dus lijkt het mij verstandiger dat je eens uitkijkt naar een andere lader. Misschien kan je ergens op marktplaats oid een leuke Xpeak-3 vinden.

Overigens is de aanschaf van een goede lader een aanschaf voor een langere tijd. Als je bv. uitkijkt naar een Robbe infinity Lipo heb je een lader waar je mee vooruit kan om alles te laden wat op je weg komt.
 
NiCad accu's maar zeker NiMH vinden overladen niet leuk en gaan daar vrij snel van kapot. NiCad kan meer hebben dan NiMH zeker als het langzaam laden betreft. Het nadeel van dat heel langzame laden is dat bij NiMH dan vrijwel geen delta piek te zien is en de lader niet of niet op tijd stopt met laden. Overladen zal dan vrij snel kunnen gebeuren met alle nadelen van dien.
Heel snel laden heeft volgens de mensen die dat veel doen enkele voordelen tov langzamer laden. HET voordeel is natuurlijk dat je de accu sneller vol hebt. In werkelijkheid is dat maar betrekkelijk maar toch zal je enige winst hebben. Ook zouden de cellen door dat hele snelle laden een lagere inwendige weerstand krijgen en of houden. Of dat waar is kan ik niet zeggen omdat ik daar geen ervaringen mee heb. Toen ik deze vraag aan een aantal fabrikanten heb gesteld kreeg ik daar geen of slechts een heel onduidelijk antwoord op.
De verschillen zijn echter zo klein dat voor vrijwel alle "gewone" model coureurs, piloten en schippers het vrijwel onmerkbaar is. Alleen die mensen die echt alles uit de kast halen om een wedstrijd te kunnen winnen zullen enig verschil kunnen merken. Het zijn net die laatste paar hondersten van een seconde per ronde die het 'm doen.
Die mensen hebben het er voor over om hun cellen met 3, 4 of misschien wel 5C te laden om net die kleine winst te kunnen halen. Dat je de accu dan nog maar een keer of 50 tot maximaal 100 kunt laden nemen ze ook op de koop toe. Als het verschil echt maar 800 keer ipv 1000 keer zou zijn dan zou ik het ook doen maar dat is dus niet zo. Als jij je accu met 5C gaat laden (5500mA) dan is hij na zo'n 50 tot 100 keer laden naar de knoppen, echt waar!
Het is ook een misverstand dat een accu beter presteert als hij warm is. Hij presteert zelfs slechter! Misschien is de inwendige weerstand iets lager maar dat zal ook niet veel zijn en als de temperatuur te hoog wordt zal hij zelfs ook hoger worden. ALLE accu's die wij normaal gesproken gebruiken presteren het beste bij temperaturen tussen de 15°C en 30°C! De meeste fabrikanten geven op dat je hun cellen kan gebruiken tussen de 0°C en de 45°C. Er wordt wel bij aangetekend dat bij temperaturen lager dan 15°C en hoger dan 30°C de accu capaciteit afneemt. Die afname is echter nog niet zo dramatisch dus kunnen de meeste mensen daarmee leven.
De accu waar het hier om gaat heeft een capaciteit van 1100mAh. De opgegeven capaciteit heeft deze accu bij 20°C. Als je hem opwarmt tot 40°C zal de capaciteit met ongeveer 10% AFNEMEN. Loopt de temperatuur nog hoger op dan zal de capaciteit steeds sneller terug lopen. Bij 60°C is de capaciteid met ongeveer 40% gedaald.
Bij lagere temperaturen is het verschil ook erg groot. Een NiMH accu heeft bij -20°C nog slechts 40% van de opgegeven capaciteit. De accu kan je niet gebruiken bij nog lager temperaturen omdat dan het gevaar bestaat van bevriezing van de cellen. Als dat gebeurt is je accu naar de knoppen en kan je hem vrijwel zeker weggooien.

Ik heb dit al diverse keren geschreven en nog steeds zijn er mensen die het 'onzin" vinden. Ik heb dit niet verzonnen, het zijn de eigenschappen van de cellen zoals de fabrikanten ze maken. Zij hebben er duizenden getest en de caracterstieken ervan opgenomen. Zij hebben zich goed ingedekt door vele documenten hierover te produceren zodat deze eigenschappen ook bij iedereen bekent kunnen zijn. Dit is allemaal ook op het internet terug te vinden. Je hoeft dus echt niet naar een fabrikant toe te stappen met een kapotte accu en zeggen dat hij maar 50 keer geladen kon worden terwijl de fabrikant beweerde dat het tot wel 1000 keer moet kunnen. Als jij het nodig vindt om je accu heel erg snel te laden omdat je denkt (of ondervonden hebt) dat je daar voordelen van hebt dan moet je het nadeel dat eraan hangt ook voor lief nemen!
Wat ik iedere keer probeer duidelijk te maken is dat die voordelen maar heel klein zijn terwijl de nadelen vaak veel groter zijn. Als je "goed" met je accu omgaat kan je er echt een aantal jaren plezier van hebben. Er zijn mensen die twee keer in een jaar hun accu's moeten vervangen omdat ze na zo'n 50 tot 100 keer laden gewoon op zijn. Deze mensen vinden dat de voordelen opwegen tegen de nadelen maar dat zal voor de meerderheid van de modelbouwers anders zijn. Kies dus zelf, heel snel laden en een duidelijk veel kortere levensduur van je accu met slechts heel kleine voordelen. Of ga je langzamer laden (0,5C tot 1C) met een duidelijk veel langere levensduur van je accu en alleen een iets langere laadtijd van maximaal 1 uur bij laden met 1C.
 
Ernst bij normale toepassingen zal het best wel op gaan, maar in het bereik waar ik in werk (125 A uit GP3300 NiMH) zie je duidelijk verschil tussen een handwarme en een hete accu. Ik werp mijn hotliner in de lucht en dan zie je na een 10 sec. als de accutemp. lekker oploopt dat hij een stuk sneller is. Het is ook een feit dat de wedstrijd piloten hun accu's opstokken tot wel 90 graden Celsius, maar die mannen doen er soms maar een paar ladingen mee en dan kunnen ze in de chemobak.
 
benvlieggraag zei:
Ernst bij normale toepassingen zal het best wel op gaan, maar in het bereik waar ik in werk (125 A uit GP3300 NiMH) zie je duidelijk verschil tussen een handwarme en een hete accu. Ik werp mijn hotliner in de lucht en dan zie je na een 10 sec. als de accutemp. lekker oploopt dat hij een stuk sneller is. Het is ook een feit dat de wedstrijd piloten hun accu's opstokken tot wel 90 graden Celsius, maar die mannen doen er soms maar een paar ladingen mee en dan kunnen ze in de chemobak.
Ik kan dat niet begrijpen. Als je naar de grafieken van NiCad en NiMH cellen kijkt zie je overduidelijk dat de prestaties ervan ruimschoots inzakken bij het oplopen van de temperatuur. Ik heb het dus niet over de levensduur maar echt over de hoeveelheid stroom en dus energie de de accu kan leveren. Je krijgt er dus gewoon MINDER uit. En NiMH opstoken tot 90°C kan helemaal niet want dan zouden ze zo ongeveer uit elkaar klappen. De waterstof in het metaalhydride komt vrij bij een inwendige temperatuur van ongeveer 70°C. Hierdoor zal de druk in de cellen flink oplopen en het veiligheidsventiel zal open gaan om de druk af te blazen. Je zou dan de cellen maar één keer kunnen gebruiken want daarna zit er geen of vrijwel geen waterstof meer in om de cellen nog een keer te kunnen laden.
Zoals ik al zei, ik kan deze beweringen niet begrijpen, voor mij kan het gewoon niet kloppen. Ik heb al eens eerder een paar fabrikanten een e-mailtje gestuurd met de vraag of dit soort beweringen kloppen. Ook heb ik gevraagd over wat er inwendig gebeurt bij diverse omstandigheden. Helaas heb ik er geen echt antwoord op gekregen. Één fabrikant verwees naar hun site voor info, een andere schreef wat algemene dingen en van twee anderen kreeg ik totaal geen reactie. Ik ben daar dus niets wijzer van geworden. Misschien ga ik het nog een keer proberen bij een paar minder bekende fabrikanten. Hopelijk willen die wel een duidelijk antwoord geven. Als dat lukt zal ik het jullie natuurlijk ook laten weten.
 
Back
Top