NiCad accu's maar zeker NiMH vinden overladen niet leuk en gaan daar vrij snel van kapot. NiCad kan meer hebben dan NiMH zeker als het langzaam laden betreft. Het nadeel van dat heel langzame laden is dat bij NiMH dan vrijwel geen delta piek te zien is en de lader niet of niet op tijd stopt met laden. Overladen zal dan vrij snel kunnen gebeuren met alle nadelen van dien.
Heel snel laden heeft volgens de mensen die dat veel doen enkele voordelen tov langzamer laden. HET voordeel is natuurlijk dat je de accu sneller vol hebt. In werkelijkheid is dat maar betrekkelijk maar toch zal je enige winst hebben. Ook zouden de cellen door dat hele snelle laden een lagere inwendige weerstand krijgen en of houden. Of dat waar is kan ik niet zeggen omdat ik daar geen ervaringen mee heb. Toen ik deze vraag aan een aantal fabrikanten heb gesteld kreeg ik daar geen of slechts een heel onduidelijk antwoord op.
De verschillen zijn echter zo klein dat voor vrijwel alle "gewone" model coureurs, piloten en schippers het vrijwel onmerkbaar is. Alleen die mensen die echt alles uit de kast halen om een wedstrijd te kunnen winnen zullen enig verschil kunnen merken. Het zijn net die laatste paar hondersten van een seconde per ronde die het 'm doen.
Die mensen hebben het er voor over om hun cellen met 3, 4 of misschien wel 5C te laden om net die kleine winst te kunnen halen. Dat je de accu dan nog maar een keer of 50 tot maximaal 100 kunt laden nemen ze ook op de koop toe. Als het verschil echt maar 800 keer ipv 1000 keer zou zijn dan zou ik het ook doen maar dat is dus niet zo. Als jij je accu met 5C gaat laden (5500mA) dan is hij na zo'n 50 tot 100 keer laden naar de knoppen, echt waar!
Het is ook een misverstand dat een accu beter presteert als hij warm is. Hij presteert zelfs slechter! Misschien is de inwendige weerstand iets lager maar dat zal ook niet veel zijn en als de temperatuur te hoog wordt zal hij zelfs ook hoger worden. ALLE accu's die wij normaal gesproken gebruiken presteren het beste bij temperaturen tussen de 15°C en 30°C! De meeste fabrikanten geven op dat je hun cellen kan gebruiken tussen de 0°C en de 45°C. Er wordt wel bij aangetekend dat bij temperaturen lager dan 15°C en hoger dan 30°C de accu capaciteit afneemt. Die afname is echter nog niet zo dramatisch dus kunnen de meeste mensen daarmee leven.
De accu waar het hier om gaat heeft een capaciteit van 1100mAh. De opgegeven capaciteit heeft deze accu bij 20°C. Als je hem opwarmt tot 40°C zal de capaciteit met ongeveer 10% AFNEMEN. Loopt de temperatuur nog hoger op dan zal de capaciteit steeds sneller terug lopen. Bij 60°C is de capaciteid met ongeveer 40% gedaald.
Bij lagere temperaturen is het verschil ook erg groot. Een NiMH accu heeft bij -20°C nog slechts 40% van de opgegeven capaciteit. De accu kan je niet gebruiken bij nog lager temperaturen omdat dan het gevaar bestaat van bevriezing van de cellen. Als dat gebeurt is je accu naar de knoppen en kan je hem vrijwel zeker weggooien.
Ik heb dit al diverse keren geschreven en nog steeds zijn er mensen die het 'onzin" vinden. Ik heb dit niet verzonnen, het zijn de eigenschappen van de cellen zoals de fabrikanten ze maken. Zij hebben er duizenden getest en de caracterstieken ervan opgenomen. Zij hebben zich goed ingedekt door vele documenten hierover te produceren zodat deze eigenschappen ook bij iedereen bekent kunnen zijn. Dit is allemaal ook op het internet terug te vinden. Je hoeft dus echt niet naar een fabrikant toe te stappen met een kapotte accu en zeggen dat hij maar 50 keer geladen kon worden terwijl de fabrikant beweerde dat het tot wel 1000 keer moet kunnen. Als jij het nodig vindt om je accu heel erg snel te laden omdat je denkt (of ondervonden hebt) dat je daar voordelen van hebt dan moet je het nadeel dat eraan hangt ook voor lief nemen!
Wat ik iedere keer probeer duidelijk te maken is dat die voordelen maar heel klein zijn terwijl de nadelen vaak veel groter zijn. Als je "goed" met je accu omgaat kan je er echt een aantal jaren plezier van hebben. Er zijn mensen die twee keer in een jaar hun accu's moeten vervangen omdat ze na zo'n 50 tot 100 keer laden gewoon op zijn. Deze mensen vinden dat de voordelen opwegen tegen de nadelen maar dat zal voor de meerderheid van de modelbouwers anders zijn. Kies dus zelf, heel snel laden en een duidelijk veel kortere levensduur van je accu met slechts heel kleine voordelen. Of ga je langzamer laden (0,5C tot 1C) met een duidelijk veel langere levensduur van je accu en alleen een iets langere laadtijd van maximaal 1 uur bij laden met 1C.