snelladen met de Graupner Ultramat 10

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Misschien is er een terzakekundig persoon die dezelfde lader heeft en me simpelweg de instellingen kan geven.

Als beginner met uitzonderlijk geringe elctronische know-how :? zou ik graag weten hoe ik mijn Graupner Ultramat 10 moet instellen om de 2 cels LiPo 1000 (7,4 V, 1 Ah) van mijn SportWing snel te laden. Gewoon laden daar ben ik inmiddels ongeveer achter, maar op het veld is snelladen natuurlijk nodig.
En als we toch bezig zijn, voor in geval van nood snelladen van mijn Futaba FX-18 (8 cellen 750 Mah Ncad)?

Bij voorbaat mijn dank,
Bart Doets

lipo's mag je officiel niet snelladen.
Laden gaat met 1C, en dan is de accu in ongveer 70minuten vol.
Sneller kan evt, maar gaat ten koste van de levensduur.
Doe ik zelf dus wel, maar zal ik je niet aanraden ;)

LiPo's worden standaard altijd snel geladen, zoals michiel b al opgeeft (met 1 x C). Nog sneller kan alleen als je de lader een onjuiste accu-capaciteit opgeeft, maar dat is erg af te raden.

Het snelladen van zenderaccu's wil nogal eens een zender opleveren, die een heel ander uiterlijk krijgt. Ergens heb ik een draadje geopend met daarin foto's, die laten zien hoe zenders er dan uit gaan zien. Hiermee moet dus altijd worden opgepast en eigenlijk is dit alleen veilig als je de accu buiten de zender laadt.
Ook bij NiMH-accu's wordt meestal 1 x C als snellaad-stroom gebruikt. Bij een 750mAh-accu zal het laadcircuit van de FX18-zender zonder meer deze 750mA stroom kunnen verdragen en er is ook geen beveiligingsdiode, die overbrugd moet worden. De FX18 heeft als veiligheid een polyswitch (een soort elektronische zekering), die snelladen toestaat. Als je bij een volledig lege accu een kwartier of drie laadt zal er nog weinig kans zijn, dat er wat mis gaat. De accu is dan nog lang niet vol en er is dus geen kans op overladen. Ik zou hier echter geen gewoonte van maken en dit dus uitsluitend in noodgevallen toepassen.

LiPo's worden standaard altijd snel geladen, zoals michiel b al opgeeft (met 1 x C). Nog sneller kan alleen als je de lader een onjuiste accu-capaciteit opgeeft, maar dat is erg af te raden.

Tenzij je de nieuwste generatie ThunderPower of FlightPower lipo's gebruikt, deze mag je met een lader/balancer combo (gekoppeld!!) laden tot 3C. Als je ze dan tot 97% vol laadt betekent dit ERG korte laadtijd... Thunderpower claimt dat de levensduur niet ernstig verkort wordt, maar garanties worden niet gegeven.
Dit laden kun je enkel doen met de ThunderPower 1010 lader + 210 balancer combo, of met je eigen lader en een V-balancer van Flightpower.
Een ander alternatief is echt laden per cell, dit doet de FMA balancepro, nieuwste lader van kokam.

Ik laad mijn FlightPower 4900 6s1p op het veld altijd op met 8,25 ampere (kan niet hoger :wink: ) tot 97% vol duurt dit ongeveer een half uurtje... erg relaxt :) (LET WEL: Je trekt dan enorme stromen aan de 12v kant... tot 20 ampere..)

Jij zou met jou lader in combinatie met een V-balancer (zie bijvoorbeeld: www.duralitebatteries.com) en ThunderPower packs or andere NIEUWE generatie packs (Er moet gespecificeerd zijn dat ze met meer dan 1c geladen mogen worden!!) laden tot 3c. Persoonlijk zou ik een max van 2c aanhouden.

Cheers,

Richard

Jij zou met jou lader in combinatie met een V-balancer (zie bijvoorbeeld: www.duralitebatteries.com) en ThunderPower packs or andere NIEUWE generatie packs (Er moet gespecificeerd zijn dat ze met meer dan 1c geladen mogen worden!!) laden tot 3c. Persoonlijk zou ik een max van 2c aanhouden.

Met hoeveel C kunnen de nieuwe Hi-model 3s1p 4100 mah worden geladen, zonder de levensduur ernstig te beperken?
Nog een vraag: kunnen deze accu's zonder problemen in serie geladen worden?

@Bart
Als je, zoals je aangaf, nog niet erg thuis bent op dit gebied zou ik zeker niet hoger dan 1C laden. Je kunt, als je snel weer wilt vliegen, beter een extra pakket kopen zodat je er telkens een onder lading en/of klaar hebt.
LiPo`s zijn bij verkeerd gebruik zeker niet ongevaarlijk, hier zijn diverse filmpjes van.
Ook niet elke LiPo is geschikt om wat sneller te laden, dus je moet echt weten waar je mee bezig bent.
Daarbij is voor zover ik het weet, jou lader niet geschikt om snel(ler) te laden.

Er is een tijdje terug een topic geweest dat men op 1.5C experimenteerde wat probleemloos werkte.

Back