Snelle electro-zwever...

• Topicstarter Topicstarter L4nc3r
  • Startdatum Startdatum
L

L4nc3r

Guest
Hey

Ik ben al een tijdje van plan om mij een 'snel' vliegtuig aan te schaffen. Ik heb wel al gezien dat een Funjet aardig snel gemaakt kan worden, maar ik zoek eens een ander model aangezien ik al een Twinjet bezit. Daarom ben ik eens gaan kijken naar een goede, met de hand te starten EDF-jet. Het enige wat me hieraan niet bevalt is dat het veel energie nodig heeft, en dus niet heel lang kan vliegen, en dat t.o.v. andere vliegtuigen je niet onmiddellijk kracht genoeg hebt als je van niks naar vol gas gaat.

Vandaag heb ik in mijn club tijdens de show (Aeroscouts Flight Event) een modelletje zien vliegen wat wel héél hard ging en onmiddellijk mijn aandacht heeft getrokken.
Het bleek te gaan over zo'n smalle electro-zwever.
Ik heb wel een foto genomen (en even het opschrift opgezocht, dit blijkt om een modelbouwwinkel in Frankrijk te gaan) toen hij gestopt was met vliegen.

Hier is de foto:
SP_A0701.jpg

Het gaat dus in feite om een gelijkaardig model uit de volgende post:
370km-uur-met-buitenloper

Kent iemand de naam van zo'n modelletje + wat voor setup erin zou moeten.
Hiervoor moet uiteraard niet de duurste setup uitgezocht worden :)
Het moet uiteraard niet zo hard gaan als in bovenstaand topic, maar hij zou toch liefst zeker 100 km/h moeten halen.

Als iemand mij kan helpen, zou ik heel tevreden zijn :)

Met vriendelijke groeten
Robin a.k.a. L4nc3r ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Snelheid kost altijd energie. Dat ligt niet aan de Funjet. Je kunt eigenlijk niet verwachten dat iets heel hard gaat én lang vliegt, tenzij je hele grote accu's meeneemt maar dat kost weer snelheid.....

Anyway, die zwever ziet er uit als een Simprop Lift-Off. Daar is heel veel over te vinden en als je in de database voor electrozwevers kijkt (zie de sticky bovenaan dit forum) staan er volgens mij ook wat bij.
Je zoekt in ieder geval een hotliner en als je daarop gaat zoeken vindt je voor de rest van de wek lesvoer :-)

Succes

Hey PH AJH

Alvast bedankt voor je snelle antwoord ;)
Deze Database had ik nog niet gezien, maar die is echt wel héél goed. :)
Het is inderdaad een model zoals een Simprop Lift-Off dat ik bedoelde.
Ik heb ook gemerkt dat er van dat model precies verschillende versies zijn, diegene die ik ergens te koop zag staan was een Lift-Off XS, maar die kostte wel 210€. Ook heb ik gezien dat er een XXS zou zijn (iets kleiner, maar dus ook goedkoper :p )
Je reactie heeft me echt al goed geholpen nu ik weet waar ik naar moet zoeken.

Met vriendelijke groeten
L4nc3r (Robin)

Hallo,

Voor snelle electrozwevers zijn de toverwoorden:
F5B ( de wedstrijdklasse waar ze in vliegen)
Modellen:
Surprise, Raketenwurm, Eisvogel, Avionic (voor topniveau)

Een echte zgn hotliner is volledig gemaakt van kunststoffen zoals glas- en koolstofweefsel. Diverse grote merken brengen leuke modellen uit met schuimvleugels, die ik dan liever onder de warm-liners schaar. Dit is dus een stapje lager. Wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kunt beleven, dat kan zeker wel, maar de prestaties zijn minder extreem.

De topmodellen vliegen met vermogens boven de 3kw, tot zelfs 8kw. Dit betekent dure motoren, regelaars en goede lipos, evenals de rest van de apparatuur. Het is maar net hoe ver je wilt gaan.

Ik heb modellen gevlogen als de Simprop Rabbit, Diamond en Selection, Speedmodels Coyote en de laatste tijd een vol gfk model welke een clubgenoot voor me bouwt.

De aandrijvingen werden steeds krachtiger en in dat traject zijn er ook diverse zaken gesneuveld. Steeds een stapje verder gaan tot je over de grens gaat.

Een leuk instap model zou inderdaad een Lift Off of Great Planes Siren kunnen zijn.
Bedenk je wel dat dit soort modellen beperkt is in de krachten die je kunt uitoefenen, dus een volledige duik van hoogte gevolgd door een strakke loop houden ze waarschijlijk niet vol. Ook is de "durgzug" (bij gebrek aan een beter nederlands woord) beperkt. Dit slaat op het energie/snelheidsbehoud van zo'n model. Hoeveel hoogte je kunt terugpakken na een duikvlucht. Een vol gfk model van goede huize doet dit veel beter dan een model met styrobalsa-vleugel. Een flinke dosis accu's aan ballast helpt natuurlijk ook.
Aandrijving wordt bepaald door je budget, meer is beter. Wil je een beetje in de stijl van dit soort modellen kunnen vliegen raadt ik minimaal 250W/kg aan.

Hier een foto'tje van mijn model:
http://www.ackfoto.nl/stompetoren/gerben_F5B.jpg
en een filmpje:
http://www.ackfoto.nl/film/ack.wmv

Dit is slechts 1500W. De echte kanonnen vliegen met 2 tot 4x zoveel vermogen!

Succes,
Gerben

Laatst bewerkt:
Hallo,

In de Gilette past net een 3S 2400mAh Kokam.
Heb er zelf een Het 4W23 in en dat gaat lekker met een 6x6 op 45A.
Heb wel last van flutter vanuit een duik, beetje oppassen dus.
De Gilette is een pylonracer en niet een hotliner. Het is maar net wat je zoekt...

Groet,
Gerben

Ik ben nog steeds gelukkig met mijn FVK Kamelot @ 2.5kW. Dit soort toestellen zijn niet echt "budget vliegtuigjes" maar in zijn klasse is hij niet duur. Als je toch meer een instappertje zoekt moet je eens googelen op FVK Bandit. Voor 170 Euro is dit een leuk toestel dat in de lucht niet stuk te kijgen is.

Succes!

Wow, de opgesomde toestellen zien er allemaal héél goed uit :o
Echter weet ik niet of ik deze keer veel geld ga spenderen.
Ik heb deze avond ook een 'hotliner' tegengekomen van Multiplex, de Blizzard.
Weet iemand of dit een goed instapmodel zou zijn? Dat is helemaal niet duur (en repareerbaar bij enige landingsfouten :p )
Dit toestel zal uiteraard niet zo snel gaan als een echte hotliner, maar denk je dat hij toch al een goede snelheid zou kunnen halen om wat te leren en wat plezier te hebben?

Mpx Blizzard: multiplex-blizzard-bouwverslag

Mijn voorkeur gaat (als eerste racer) hiernaar uit omwille van de stof waaruit hij gemaakt is én de prijs... :)

Met vriendelijke groeten
Robin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Robin,

ik ben zelf ook geinterreseerd in de Blizzard.
Heb jij een adres waar je ze kunt krijgen ?

Groeten,
Alex.

Oh sorry, het was niet rot bedoeld. Ik dacht dat ze inmiddels uitgeleverd werden.
Mooi apparaat trouwens, ben erg benieuwd hoe de foam/glasvezel constructie zich houdt zodra de eerste Blizzard-kanonnen het luchtruim kiezen.

No prob.
Ik laat het je weten. Ik wil naast m'n heli's ook wel eens iets dat door de lucht raced.

Groeten,

Alex.

Deze staat te koop bij Albatros te Mechelen.
Daar zou ik hem dan ook halen (normale prijzen + het is niet overdreven ver rijden :p)

Met vriendelijke groeten
L4nc3r ;)

Hallo,

De Blizzard is een totaal ander toestel dan waar je mee begon.
Een leuke zwever denk ik zo (heb hem zelf niet gezien), maar onvergelijkbaar met een hotliner of zelfs een warmliner.
Het is als een brommer met een supersport motorfiets vergelijken.

Zoals eerder gezegd, het is maar net wat je wilt.

Groet,
Gerben

Hallo,

De Blizzard is een totaal ander toestel dan waar je mee begon.
Een leuke zwever denk ik zo (heb hem zelf niet gezien), maar onvergelijkbaar met een hotliner of zelfs een warmliner.
Het is als een brommer met een supersport motorfiets vergelijken.

Zoals eerder gezegd, het is maar net wat je wilt.

Groet,
Gerben

Inderdaad, daarin heb je wel gelijk.
Ik weet gewoon nog niet zeker wat ik zoek :)
Ik zou graag een snel model hebben, maar weet niet goed wat te kiezen.
Eerst dacht ik voor een EDF te gaan, maar deze hotliners (of iets in die aard) zijn soms zelfs een pak sneller en ook handiger. ;)
De hotliners die jullie hier al opgenoemd hebben zijn uiteraard heel mooie vliegtuigen, maar de prijs van zo'n vliegklaar toestel heeft mij een beetje doen terugkrabbelen. :D
Die Mpx Blizzard vliegt ook nog wel tamelijk snel, en is toch wel goedkoper, waardoor mijn voorkeur daar eigenlijk naartoe gaat. :)
Ik heb wel een Multiplex Twinjet, maar eens je er een paar keer mee gevlogen hebt, vindt je dat hij toch wel traag vliegt. :P

Die echte hotliners kunnen later nog komen, als ik meer ervaring heb om tegen hoge snelheden te vliegen (hoewel ik vermoed dat het niet zó moeilijk moet zijn) :D

Met vriendelijke groeten
Robin aka L4nc3r ;)

Ik zou graag een snel model hebben, maar weet niet goed wat te kiezen.
Eerst dacht ik voor een EDF te gaan, maar deze hotliners (of iets in die aard) zijn soms zelfs een pak sneller en ook handiger. ;)

Met vriendelijke groeten
Robin aka L4nc3r ;)

Je hebt nog niet eens de moeite genomen om een wmv file te downen. Weddden?

btw, Link is bewerkt.

Back