Snelle lichte en sterke hellingzwever..

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door easy, 14 jun 2019.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Antwerpen
    Na pas nog naar Duitsland geweest te zijn en met enige jaloezie te kijken naar dit type modellen vraag ik me af wat er nu op de markt allemaal is eigenlijk..

    Mijn oude flamingo is een leuk retro model maar na dag 3 was ik hem toch wat beu aan het worden.. te traag, niet wendbaar genoeg, snelheid niet goed vasthouden enz..

    Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk vliegtuig maar.. ik wil toch iets beters..

    Kom je al snel bij de (uiteraard ) duurdere f3b f3f modellen..

    Wat ik zoek zou zoiezo ook toch elektro moeten zijn en het langste stuk niet langer dan 1m60.

    Zijn er nog andere opties.. balsa lijkt me zoiezo te zwak om op grotere snelheid wat acro te doen maar misschien vergis ik me.

    Mvg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.530
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een hotliner achtig model doet het altijd prima op de helling.
    En dat is ook meteen electro.
    Ik zag hier laatst een gebruikte Hawk te koop staan, dat is volgfk en is stevig genoeg voor het heftige acrowerk.
    Alleen is de vleugel uit 1 deel en 170cm
    Er staat volgens mij ook een Reichard te koop.
    Een Staufenbiel Cheeta zou ook een optie zijn.

    GJ
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt voor de reactie, zeker leuke vliegtuigen maar zoek meer iets van toch minimaal 2.2m span, waarom, omdat ik simeerweg soms graag wat verder weg vlieg en het model dan goed wil kunnen blijven zien.. :)

    Eigenlijk denk ik dat ik wel bij een f3b/f achtig iets terecht ga komen, zoiets in deze trend..

    https://mg-modellbau.de/Planes/Full...-Electric-red.html?action3=setspeech&speech=2

    Dit is zomaar een gegoogled model hoor..

    In het filmpje gaat het er rustig aan toe maar je ziet wel dat bvb hij wel zen snelheid vrij goed vasthoudt.

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.530
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, dus een echte dure F3F kist.
    Neem eens contact op met RickNL, die organiseert het F3F in Nederland, misschien weet hij iets leuks.

    Trouwens, zo'n 170cm hotliner zie je ook prima, ik vloog hem ook probleemloos op 500 meter hoogte.
    De echte F5B kisten zaten regelmatig rond de 1000 meter en dan waren ze ook nog te zien.

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.082
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg de F3F wedstrijden (nu) met de Freestyler-3 een model met een spanwijdte van 2.85m.
    Verder heb ik nog de Pace-VX die niet meer leverbaar is, die is 2.45 meter en dat vindt ik een heerlijke all-round maat.
    Makkelijk mee te nemen ook met vakanties goed zichtbaar en heeft goede prestaties.
    Ik ben bezig met een eigen 2.5 meter model, het aerodynamisch ontwerp is klaar, de detaillering van de romp in CAD moet nog gebeuren. Een duits bedrijf heeft waarschijnlijk interesse om het te frezen en te produceren. Maar dat zal wel 2020 worden voor het vliegklaar is.

    Er zijn allerlei modellen op de markt rond die maat waarvan er geen enkele is die ik zelf in handen heb gehad en daarmee een gefundeerde opinie over heb.

    https://www.emc-vega.de/de/flugmodelle/tomcat1/elektro
    https://www.f3x.de/e-ternity-v-250-voll-gfk-elektrosegler-d-power
    https://www.hepf.at/chocofly-attacko-2-5-nardo-grau-inklusive-premium-schutztaschen/

    Mogelijk komen er later wat meer, ga nu naar de Goudese havendagen!
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Echt
    Je kan eens langsgaan bij aerobertics in Brugge. Ze hebben veel toestellen van RCRCM op voorraad. De Chinese modellen zijn van iets mindere kwaliteit als wat Rick voorstelde. Maar kwa prijs dan ook wat vriendelijker en vliegen goed. Ideale instappers in deze klasse.

    Ze hebben op het moment een promo van 10%. Dat lijkt me ook de moeite.
     
  7. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Deventer
    Heb 3 F3F modellen te koop. 1 x Vikos en 2 x Avalon DP
     
  8. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.082
    Locatie:
    Gouda
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja het moeilijkste zal de elektro aandrijving zijn... de meeste zijn inderdaad opgebouwd als pure zwever.

    En moest ik vlakbij de hellingen wonen zou ik dat zeker geen probleem vinden, maar ik wil er ook gewoon regelmatig mee op het platte veld mee kunnen vliegen..

    Alvast bedankt voor de reacties en tips !
     
  10. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Echt
    De vikos van Arvaa heeft geen opschuif neus waardoor hij eenvoudig om te bouwen is met een F5J achtige aandrijving.

    RCRCM heeft ook een aantal modellen in elektro uitvoering. Maar ik zou eerst eens die Vikos bekijken.
     
  11. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    79
    Is een Espresso van Valenta niet wat je zoekt? Een snel te vliegen kist die ook DS aan kan en zeker (met een beetje camber er in) lekker mee kan in thermiek.

    Iets groter en dan ook duurder zijn nog de Cappucino en (je ziet t aankomen) de Machiato. Ik kocht em jaren geleden bij Schmierer op de beurs.

    http://www.modellbau-schmierer.de/?s=espresso
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.669
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een RCRCM Typhoon, spanwijdte 2m. Dit is al een iets ouder model, maar hij vliegt heerlijk. Hij ligt erg direct aan de controls, je kunt er ook flink mee blazen en bij redelijke thermische condities krijg je hem ook weer goed omhoog. Hij is met e-romp verkrijgbaar. De prijs van een lege Typhoon is ongeveer 1/3 van een serieuze F3F/F3B kist. Enige nadeel: de romp heeft de neiging te breken net achter de vleugel bij een 'ongeplande' landing. Bij mij is de romp inmiddels verstevigd met een flinke carbon kous, houdt het nu prima.
     
    spedter en Rick NL vinden dit leuk.
  13. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    ik kan dit beamen!
    Vliegt als een scheermes.
    Vwb de romp..
    Ik heb nooit problemen gehad met landingen en kwak hem af en toe aardig hard neer wanneer ik op de wasserkuppe vlieg.
    Misschien heb ik mazzel en is mijn kist genoeg verstevigd.
    Aanrader dus!
    Mijn typhoon (electric) weegt wel aardig wat. zit rond de 1700 gram als ik me niet vergis. met een span van 2 meter.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kijk ook regelmatir op RCN, staan regelmatig mooie modellen te koop!
    (ik heb mijn Typhoon daar ook gevonden)
     
    spedter vindt dit leuk.
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Antwerpen
    Die koffie vliegtuigen zijn zeker interessant :)

    zoek toch minstens 2,5m span.

    Die cappuccino lijkt me daarom wel interessant.. 2.6m span is wel wat ik ongeveer zoek :)

    Of de vikos maar die zal dan nog elektro omgebouwd moeten worden.

    Mvg
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.530
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  18. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Zit ik net te vertellen dat ik nooit problemen heb met de landingen..
    [​IMG]

    Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat mijn hoogteroerniet reageerde tijdens de start.
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Antwerpen
    Ai.. :( succes met de herstelling ! :)
     
    spedter vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.530
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, als je hoogteroer niet werkt dan moet je afvangen met de staartboom...
    Maar het is vrij simpel en goed te repareren.
    Er moet hier ergens een draadje staan van H.B. Busking over het repareren van een staart van een Wilco F5B model.
    Bij dat model, ook bij de Hawk, braken de staarten als rietjes.
    Na herstelling zijn ze zo sterk dat je er een overvaller mee dood kan slaan.

    GJ
     
    Trailerjp, easy en spedter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina